LEIDS DETAIL 169

Deze week drie details met een thema. Het zal, zeker in deze tijd van het jaar, niet moeilijk zijn dit verband te leggen. Onder de derde foto kun je het verhaal weer lezen.

Op de eerste foto zie je de toegangsdeur tot het voormalig Joods Weeshuis aan de Roodenburgerstraat. Op 17 maart 1943 werd het weeshuis op last van de bezetter ontruimd en de tachtig kinderen en het personeel werden met de trein naar Westerbork gebracht. Daar vandaan was de bestemming Sobibor of Auschwitz. Slechts drie kinderen konden de dans ontspringen. Van de overigen keerde er niet een terug.
Op meerdere plekken in de stad waar joden werden bijeengebracht om verder getransporteerd te worden naar de vernietigingskampen zijn als symbool van het vertrek koffers op het trottoir geplaatst.
Hieronder een afbeelding van het weeshuis. Daar is de koffer van de tweede foto te vinden. In het gebouw zijn nu instanties op het gebied van de gezondheidszorg gevestigd.

Op de derde foto zie je vier z.g. struikelstenen. Ze zijn in het trottoir aangebracht om erover te ‘struikelen’, dat wil zeggen dat je even stilstaat bij hetgeen hier is gebeurd. Het is een project van de kunstenaar Günter Demnig, die ze ‘Stolpersteine’ noemt. In vijfhonderd plaatsen verspreid over Europa zijn de steentjes ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de jodenvervolging te vinden. Op de foto hieronder zie je dat een voorbijgangster net de steentjes staat te lezen. Ze zijn aangebracht in het trottoir van boekhandel De Kler aan de Breestraat, waar de Bazar van firma Loeb was gevestigd. Hij verkocht hier sinds 1912 meubelen en kleding. Ernst Loeb, zijn vrouw en twee kinderen hebben de naziterreur tegen het joodse volk niet overleefd. Zij werden in 1943 omgebracht in Auschwitz, Theresienstadt en Sobibor.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

41 reacties op LEIDS DETAIL 169

  1. zakina zegt:

    De ster in de deur en de koffer gaven mij al gelijk blijk van het onderwerp. De steentjes op de koffer zijn er vast door Joodse mensen neergelegt. Ik kijg daar dan kippevel van en kunst met een verhaal is de mooiste kunst. Het is triest wat er ooit is gebeurd en we moeten er aan herinnert blijven, om te voorkomen dat het ooit weer gebeurd. Hopelijk gebeurd het nooit meer.

  2. Herman zegt:

    De symboliek is heel erg treffend, die koffers vind ik heel mooi en tegelijk veelzeggend. Ook die bij het voormalige politiebureau staan, want een aantal agenten hebben toch wel een heel bijzondere (negatieve) rol in Leiden gespeeld.
    En de struikelsteentjes zijn klein maar heel fijn. Prachtig om zo mensen te herinneren!
    Pure schoonheid die herinnert aan al het lelijks.

  3. Tjan zegt:

    De eerste foto leverde geen probleem op, en ik gokte erop dat die koffer daar voor de deur stond (heb ze elders in de stad wel zien staan). Over de struikelsteentjes heb ik wel gelezen, maar ik had ze nog niet in het echt gezien – wist ook niet dat ze bij De Kler te vinden zijn. Twee uit drie dus.

  4. Het zal je niet verbazen dat ook ik drie en uit drie had.
    Maar wel erg leuk dat vaste lezers van onze beide logs dit keer ook eens drie uit drie hadden.
    Voor degene die mijn log over de koffers niet gelezen heeft, hier nog even de link.
    http://leidseglibber.punt.nl/?id=477154&r=1&tbl_archief=1&
    Off topic, beetje late reactie maar door alle 30 april drukte helemaal over deze log eehn gekeken, shame shame shame.

  5. P-TER zegt:

    Ik krijg er rillingen van op mijn rug!
    Mooi hoe je het aanbrengt!
    Gr.
    P-TER

  6. Terrebel zegt:

    Onvoorstelbaar wat er gebeurd is. Nog erger is dat dit soort zaken nog steeds voorkomen. Goed om er af en toe bij stil te staan.

  7. boomkruiper zegt:

    Een hele mooie manier van gedenken. Zo bescheiden en toch zo effectief

  8. Ghita zegt:

    Ik ben elke keer weer verbaasd over details die mij nooit opgevallen zijn. Hoe vaak ben ik al bij die boekwinkel binnengelopen, die struikelstenen heb ik niet gezien, misschien goed om daar deze week toch even stil te staan. En die koffers heb ik ook nog niet gezien. toch eens een stadswandelingetje gaan maken.
    groetjes Ghita

  9. beuzeblaadje zegt:

    Indrukwekkend Leids Detail Tagrijn!
    De koffer vind ik mooi, hoewel “mooi” hier
    niet het juiste woord is. Vind ik goed!!
    De struikelstenen ken ik, heb ze oa ook in
    Berlijn gezien!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  10. Jenny zegt:

    Sorry, was ik hierboven!

  11. Anoniem zegt:

    Nou, ik herken dus geen enkele foto maar ik vind deze foto’s op zich al een mooi eerbetoon!Ook de struikelstenen van die kunstenaar,of je wilt of niet, je staat er even bij stil van wat daar gebeurd is!
    Mooi Tagrijn!
    En je ziet het , ik ben weer terug!Dank voor je regelmatige bezoek aan mijn logje!
    —XXXX—–

  12. eva zegt:

    Mooi idee, die koffers.
    Zag het in de volkskrant staan en dacht meteen aan jou!
    gr eva

  13. Dwarsbongel zegt:

    Dit is de indrukwekkendste aflevering van Leids Detail zover ik me herinner. Het is niet alleen de tijd van het jaar waarin we deze ellende herdenken, maar ook hoe dit gruwelijke leed met sterke symbolen in herinnering wordt gebracht…

  14. Renesmurf zegt:

    Op een metrostation in de Bijlmer staan ook zulke koffers, waarschijnlijk met de betekenis dat mensen reizen.
    Denk ik.
    Die stenen zijn even luguber als noodzakelijk, zodat het nooit vergeten wordt.

  15. ppaco zegt:

    Ja, om de herinnering levend te houden.Ben ik wel mee eens

  16. Thérèse zegt:

    Goed dat je dit geplaatst hebt. Het is een indrukwekkend geheel geworden.

  17. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  18. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  19. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  20. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  21. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  22. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  23. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  24. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  25. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  26. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  27. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  28. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  29. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  30. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  31. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  32. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  33. ♥ klaproos zegt:

    prachtig log tagrijn, die struikelstenen zijn super,
    om de herinnering levend te houden….
    mooi wekend gewenst tagrijn

  34. de reiskoffers en de struikelstenen zijn originele initiatieven om ons te laten herinneren aan de gruwelijkheden die gebeurd zijn.
    nooit mag dit vergeten worden ..
    fijn weekend, tagrijn,

  35. Hermien zegt:

    Mooie détails en goed dat je hier aandacht aan besteedt.
    Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik foto 1 vooral herkende vanwege de vaccinaties die ik achter die deur mocht ontvangen….

  36. rietepietz zegt:

    Omdat ik zowel bij jou als bij Glibber lees herkende ik natuurlijk foto 2 en 3 direct .
    De deur is een prachtig en duidelijk staaltje van een ontwerp dat ” er toe doet” ,want natuurlijk is het verband onmiddellijk duidelijk !

  37. kamira zegt:

    die struikelstenen …mooi bedacht!

  38. Ciel zegt:

    3 uit 3! Dus, Di Mario, ook applaus voor mij….
    Ik ben bij de onthulling van het monument Koffers geweest, heb het hele programma meegelopen. Was ongelooflijk indrukwekkend, ik krijg nog een brok in mijn keel als ik daaraan denk!!!
    Mooi dat de struikelstenen kort daarna geplaatst zijn en dan ook nog zo vlakbij de meeste koffers.
    Als het ook maar enigszins kan, neem ik de koffers en struikelstenen op in mijn rondleidingen, het is té mooi en waardevol om geen aandacht aan te schenken. Zeker in deze tijd.
    Goed dat je dit Leids Detail hieraan wijdt, Tagrijn!

  39. Petronella zegt:

    Mooie monumenten, die struikelstenen en die koffer!

  40. Di Mario zegt:

    Dit is voor het eerst.. ik vind applaus wel op zijn plaats.. dat ik wist wat het was. Alle drie de foto’s zelfs.
    Als detail kan ik er nog aan toevoegen. Die stenen op die koffers. Normaal gesproken worden die in Israel op de graven gelegd. Als symbool voor dat je langs bent geweest. (bloemen overleven het niet in de hitte.)
    Love As always
    Di Mario

  41. Morgaine zegt:

    Heftig, maar zeker weten moet dit altijd herdacht worden!
    XXX

Je kunt hier reageren

