BEVRIJDINGSFEEST IN LEIDEN

De braderie op de Doezastraat en de Herenstraat trok ook dit jaar op Bevrijdingsdag weer veel bezoekers. Het was weliswaar geen stralend weer, maar toch heel wat aangenamer dan die druilerige koninginnedag. Op een podium waren afwisselende optredens te zien en te horen. Zoals een bigband die muziek uit de jaren veertig speelde, de jazzzangeres Roos en, hieronder op de foto, het Leids Viswijvenkoor.

Ook voor de kinderen was er veel te doen. Draai- en zweefmolens, auto, en een soort trampoline waarbij de kinderen hoog in de lucht allerlei capriolen konden uithalen.

In de Hooglandse Kerk werd een fototentoonstelling gehouden over de bevrijding van de stad. Ook werden films uit die tijd vertoond.

’s Middags trok een colonne van 75 voertuigen van Keep Them Rolling door de stad die de Liberation Tour reden.

Een dag eerder waren de doden herdacht bij het oorlogsmonument aan de Molenwerf. Er werden weer tientallen bloemen en kransen gelegd. Toen we er de dag daarna langs liepen, ondekten we dat er lieden zijn die misschien wel een boeket voor moederdag nodig hadden en schaamteloos de bloemen van de krans van S.V. Augustinus hadden gejat….

TAGRIJN IS ER EEN PAAR DAGEN TUSSENUIT. HET VOLGENDE STUKJE IS HIER WAARSCHIJNLIJK VOLGENDE WEEK WOENSDAG TE LEZEN.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

19 reacties op BEVRIJDINGSFEEST IN LEIDEN

  1. zakina zegt:

    Voor de kinderen was er veel leuks te doen zeg, wat leuk vast gelegt door je al dat bewegende spul. En die optocht had ik ook wel willen zien in Leeuwarden was ik net te laat en waren de auto’s al geweest. Leuk dat oude spul.
    Wat een prachtig monument hebben jullie, schadelijk dat zelfs daar de bloemen bij worden gepikt.

  2. Dwarsbongel zegt:

    ’t Was duidelijk feest in Leiden, getuige de foto’s! Verbeeld ik me dat nou, of kun je met de voertuigen van Keep Them Rolling een heel leger samenstellen? Ze duiken overal op!
    Wij hebben het anders gevierd: een heerlijk dagje met kinderen en kleinkinderen aan de kust.

  3. eva zegt:

    Wat een schitterende reportage heb je hier van gemaakt!
    Het ziet er allemaal reuze gezellig uit!
    Hoopd at je een paar leuke dagen hebt gehad.
    gr eva

  4. ppaco zegt:

    Mooi verslag.Hoop dat je geniet

  5. Ghita zegt:

    Van het feest heb ik niet veel meegekregen, maar aan je foto’s te zien was het een gezellige boel,
    ik vind vooral die oude foto’s erg leuk om te zien, de Breestraat is amper veranderd.

  6. rietepietz zegt:

    Als altijd is het weer duidelijk dat Leiden weet wat feestvieren is .Op één na weet men er ook wat gedenken is,voor sommige mensen is niéts heilig !
    Maak er een fijn lang weekend van Tagrijn !

  7. Herman zegt:

    Mooi, die foto’s van die oude legerwagens. Moet ik altijd weer aan mijn jeugd denken, want toen zag je dat soort wagens nog heel veel. Kan me nog een oefening herinneren bij onze boerderij, begin jaren 50, met Nederlandse en Engelse soldaten. Heel spannend allemaal.
    Ben zelf alleen maar op de Doezastraat geweest en daar was het inderdaad druk.

  8. Hanny zegt:

    Door onze reizen zijn koninginnedag, (een beetje) 4 mei en 5 mei langs ons heen gegaan. Leuk om het verslag uit Leiden te lezen en te zien.

  9. Renesmurf zegt:

    Ze maken er echt werk van, en jij ook.
    Het verleden goed herdenken, en daardoor echt beseffen waartoe we eigenlijk vieren.
    Het is een mooi feest, en zou eigenlijk overal net zo belangrijk moeten worden gevonden als in Leiden.

  10. Annemarie zegt:

    Het ziet er allemaal echt uit als een feest!
    Ondanks het weer…
    Toch leuk dat er zoveel mensen op afgekomen zijn..

  11. Morgaine zegt:

    Bevrijdingsdag wa is da 😉
    Ik hoop dat je heerlijk aan het genieten bent van je paar dagen weg 😀
    XXX

  12. Mooi gevarieerd log, al word ik altijd onrustig van legerwagens. Hele fijne dagen, Tagrijn

  13. marcel zegt:

    Mooie log. De foto’s van nu en het verleden zijn goed gecombineerd. Maakt vooral duidelijk waarom we bevrijdingsdag vieren.

  14. Di Mario zegt:

    Mooi, ik ga zo nog ff naar LG, want ik weet dat ik daar ook nog een keep them rolling krijg. Daar kijk ik altijd erg naar uit.
    Veel plezier dit weekend en misschien loop ik je nog wel tegen het lijf.
    Als je volgende log pas woensdag is, dan duurt het even voordat ik die lees, want ik ga woensdag een paar dagen naar Zeeland.
    Love As always
    Di Mario

  15. Mooie foto’s van de braderie en de tour door de stad.
    Ondanks dat we vlak bij elkaar stonden, zijn ze toch nog net even verschillend gemaakt.
    Schandalig van die krans, sommige mensen hebben echt geen respect.
    Prettige dagen, geniet er maar even van.

  16. ♥klaproos zegt:

    heerlijk logje tagrijn,
    puur genieten van alle mooie herinneringen die voorbij komen, en hoor ik daar niet we’ll meet again uit de boxen schallen ……

    blue skies drive the dark skies far away …..
    tot gauw mr T.
    xx

  17. JantjeDee zegt:

    ik wens jou hele fijne dagen !!
    neem tenminste aan dat je er even fijn tussenuit gaat.
    wens je mooi weer, de verwachtingen zijn minder, maar die hebben het toch altijd mis !
    😉
    liefs janneke

  18. Plato zegt:

    Ze maken er wel werk van in Leiden. En je doet er bijzonder kundig verslag van. De oude tussendoor foto’s doen het daarbij uiteraard goed. Dat viswijvenkoor, daar zou ik wel eens een opname van willen horen. De naam alleen al doet me hongerig worden naar ehhhh…cultuur.
    Tagrijn, mijn complimenten en meteen ook maar heel fijne dagen gewenst, waar je ook heen gaat.

  19. Thérèse zegt:

    Wat een feest en zo divers. Wat voor de kinderen, een historische tocht, foto’s van ‘toen’ ; enfin FEEST.
    Hier was helemaal niks. Dat is erg weinig.
    Veel plezier met er tussenuit zijn!

Je kunt hier reageren

