VERFMOLEN DE KAT

Vorige week maakte Tagrijn met de schilderclub een uitstapje naar de Zaanse Schans in Zaandam. Daar valt van alles te bekijken: de authentieke Zaanse huisjes, het eerste winkeltje van Albert Heijn, een klompenmuseum, oude ambachten, zoals kaasbereiding en tinnegieten en een flink aantal werkende molens, voor onder andere mosterd en olie en een houtzagerij.
Onze specifieke belangstelling ging natuurlijk uit naar verfmolen De Kat en dat was dan ook het doel van het reisje.
De molen werd al in 1782 gebouwd en nog iedere dag worden hier verfstoffen gemalen, gezeefd, gestampt en natuurlijk ook verhandeld. De verf zelf wordt er dus niet verkocht.

De molen is een zogenaamde bovenkruier. De vijftien ton zware kap met de wieken wordt door middel van het kruirad dat onder aan de staartbalk zit, in de wind gezet. De afbeelding hieronder laat dat zien.
Deze horizontale beweging wordt via het bovenwiel en de bovenbonkelaar omgezet in een vertikale beweging. Zo kunnen de werktuigen in de molen hun werk doen.

Al vanaf het begin van de molen zijn uit verre landen materialen aangevoerd die kunnen dienen voor de bereiding van verf. In een grote kuip met beitels, de kapperij genoemd (op de foto hieronder) worden grote stukken hout tot spanen gehakt.

Deze snippers worden vervolgens door stenen van 5000 tot 7000 kilo (plaatje hieronder) tot poeder vermalen en later gezeefd in de buul, een draaiende trommel.

Niet alleen tropisch hardhout, maar ook allerlei steensoorten en plantaardige stoffen, zoals henna en meekrap, worden verwerkt. In de ‘roodkamer’ worden pigmenten zoals okers, vermalen. Dan wordt het verpakt en vervolgens verkocht in de molen of gedistribueerd over winkels.
De molenaar gaf een uitgebreide demonstratie. En zo weten we nu natuurlijk alles over het zelf maken van olieverf, eitempera, aquarelverf en pastelkrijt. Je hoeft alleen nog maar precies te weten welke materialen en welke van de dertien soorten olie je moet kopen en dat dan in de juiste verhoudingen mengen en dan is je verf klaar! We kregen een receptenboekje mee, zodat we thuis aan de slag konden!

.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

20 reacties op VERFMOLEN DE KAT

  1. boomkruiper zegt:

    Dit zijn toch pareltjes! En hoe mooi worden ze in stand gehouden 🙂

  2. Geertje zegt:

    Interessant!
    Leuk om te zien hoe je verf kan maken…
    Heb zelf ook heel lang geschilderd en getekend, maar zou niet weten hoe je dat zelf moest malen).
    Ga jij het nu zelf ook proberen, of blijf je het kopen?

  3. zakina zegt:

    En gaan jullie thuis zelf aan de slag? hahaha… je keuken kan er helemaal rood van worden heh ;).
    Leuk zo’n dagje uit met de stichting ;). Gek heh, ben er nog nooit geweest, misschien maar eens gaan doen.

  4. kaatmossel zegt:

    leuk lijkt me dat, ik ga ook een keer!

  5. beuzeblaadje zegt:

    Leuk om hier de Zaanse Schans tegen te komen want daar heb ik mooie herinneringen aan! Ik heb er zelf ook een heel aantal loggen over gehad! Ik ben benieuwd of je nu werkelijk zelf gaat proberen om verf te maken Tagrijn. Laat je het weten als het je lukt?
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  6. Ghita zegt:

    De Zaanse Schans, het is natuurlijk een bekende toeristische attrachtie, maar als ik naar jouw foto’s kijk….ook ontzettend leuk.
    Ik ben nog aan het verzinnen wat we dit jaar met het moeder-dochters uitje gaan doen, en dit lijkt me eigenlijk wel heel leuk.
    en zelf je verf maken..ook leuk

  7. rietepietz zegt:

    Ik kan me jullie interesse wel voorstellen , dit is natuurlijk héél leuk om te zien allemaal en als je ook nog even “bijna kant en klaar ” recept mee krijgt voor je eigen verf heb je toch voortaan een streepje voor bij het schilderen 😉

  8. Elmar zegt:

    Interessant Tagrijn!
    Ik ben benieuwd of het je lukt met behulp van de recepten nu je eigen verf te maken.
    groetjes,
    Elmar

  9. Pasula zegt:

    Hee wat leuk! Ik ben een paar jaar geleden ook bij die molen geweest, leuk om het weer even terug te zien.

  10. ♥klaproos zegt:

    prachtig museum tagrijn,
    wat een schitterend gezicht om dat allemaal in werking te zien hé,
    super,
    en heb je nog wat meegebracht:-)

  11. Dit zijn de enige musea, die aan mij besteed zijn. Hele mooie molen, die ook goed in de verf zit 🙂

  12. Plato zegt:

    Ik kom regelmatig in de Kat. Want inderdaad kun je daar pigmenten kopen. Mijn neef Auke, de kunstschilder, maakt al zijn verf namelijk zelf. Ze hebben onnoemelijk veel pigmentsoorten. Vooral de aardetinten doen het goed.
    Toen ik er laatst was, hadden ze hele bakken met krijt staan die vermalen moesten worden. En zo is het er telkens anders. Een eldorado voor de self-made schilder.
    Leuk dat je er was Tagrijn. Als je er de volgende keer komt, rijd dan nog 3 kilometer door. Dan kun je bij mij een echt Zaans bakkie koffie proeven.

  13. ppaco zegt:

    Zeker de moeite waard daar

  14. Morgaine zegt:

    GEWELDIG heb ik weer een uitje op mijn verlanglijstje staan 😀
    XXX

  15. Thérèse zegt:

    Ik ben al een beetje slaperig, maar kon je daar geen pigmenten kopen?? Anders weet ik nog wel een leuk adresje voor je in A’dam.
    Leuk uitstapje geweest, lijkt mij.

  16. De Zaanse Schans is zo mooi en leuk.
    Ben er meerdere malen geweest met de Russische marathonlopers destijds.

  17. Martine zegt:

    Leuk om naar te kijken, maar ik houd het toch bij zelfgekochte verf, als het jou hetzelfde is..

  18. Hanny zegt:

    Fascinerend vind ik het loopwerk in een molen. Toen wij daar vorig jaar waren, heb ik mijn ogen uitgekeken in deze molen. Prachtig. Ik ben benieuwd of je eens een schilderij gaat maken met zelfgemaakte verf.

  19. Renesmurf zegt:

    Ik ben daar nog nooit geweest, maar dat komt zeker een keer.
    Neerlands cultuurgoed.
    Alleen onthoud ik alles nooit zo goed.

  20. Di Mario zegt:

    Intressant, is weer heel wat anders dan die molen waar je de afgelopen dagen tegenaan hebt gekeken. Ik ben trouwens maandag nog over de vischmarkt gelopen, maar ik heb nergens een leids accent gehoord.
    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

