LEIDS DETAIL 171

Huisje, boompje, beestje… Bijelkaar gesprokkeld voor deze aflevering van Leids Detail. Het recept is duidelijk: omdat er veel lezers zijn die eerst willen kijken of ze het plekje kunnen ontdekken, wordt de omschrijving pas onder de derde foto gegeven.

Om te beginnen met het ‘huisje’. De achterzijde van dit huis is al eens eerder aan bod gekomen, toen gezien vanaf de Burcht. Kijk hier maar. Vandaag de totaal andere voorzijde aan de Oude Rijn 31. In 1990 bouwde de kunstenaar Frans de Wit eigenhandig een volledig huis op zijn al bestaande atelier naar een ontwerp van Wim Hofman.

Het ‘boompje’ staat op het plein voor de Hooglandse Kerk aan de Nieuwstraat. Daarachter de voormalige Accijnshuisjes uit 1665, ontworpen door de stadsarchitect Willem van der Helm. Het was bestemd voor de pachter van de accijns op wijn en brandewijn. Voor die tijd stond er de woning van de doodgraver.

Tot slot het ‘beestje’: een forse hengst. De plaatsing van de gevelsteen duidt erop dat we hier met twee verheelde woningen te maken hebben. Het is te vinden aan de Haven 42a/44 boven de deuren van een verder oninteressante woning. Wellicht bevond zich hier vroeger een paardenstal.

PRETTIGE PINKSTERDAGEN!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

20 reacties op LEIDS DETAIL 171

  1. Herman zegt:

    Huisje op dak herkende ik, bij het bankje dacht ik eerst aan het Burchtplein en de steen met paarden had ik nog nooit gezien.
    Kortom, matig dus.

  2. zakina zegt:

    Ik vind het een verrassing dat ene huis met het apparte dak. En dat paard, dat vind ik dus zo leuk aan gevelstenen, die laten de geschiedenis van een pand zien.

  3. Plato zegt:

    En ik ga voor dat huisje. Want smaakvol gedaan. Blijft wel de vraag: moet zo iets bij een schoonheidscommissie worden aangevraagd en zo ja: komt dat er makkelijk doorheen. Doorgaans zijn ze nogal streng. Of is dit gebouw daar niet oud genoeg voor.

  4. rietepietz zegt:

    Lijkt me heerlijk om met dit zomerse weer even op de bankjes onde die boom te zitten , prachtig hoekje !

  5. Off topic, het zij je vergeven om deze tijd hhahahah.
    Mooi weer voor de japanse markt morgen, wie weet leg ik nog wel even aan.

  6. lenie zegt:

    ik wist weer helemaal niets , maar er is hoop hahahahahahaha, volgende maand zit ik een wekie in ‘het westen’….en hoop aan een daggie Leiden toe te komen , en dán weet ik ineens veel hihihihi..dankzij alle Leidse Details 😉 Fijn Pinksterweekend .

  7. Judith zegt:

    Dat paard aan de Haven heb ik nog nooit gezien, de andere twee waren voor mij inkoppertjes. Wist overigens niets van die accijnshuisjes van Van der Helm, wat leuk om dat nu wel te weten.

  8. de voorkant is veel indrukwekkender dan de achterkant van het dubbeldekkershuis! ;-))
    nu ga ik onder je boompje heerlijk genieten van een warm pinksterweekend.
    jij ook, tagrijn? :-))

  9. Brimstone zegt:

    Ik vind het huis op het dak echt geweldig. Maar verbaas me erover dat de gemeente daar een vergunning voor heeft gegeven, meestal zijn ze niet zo ‘avontuurlijk’.

  10. Mincka zegt:

    Wauw, als ik naar Papyrus ben gegaan en op weg ben naar het gangetje ga ik even om via de Oude Rijn: wat een bijzonder pand!
    Papyrus is een bijzondere boekbinderij – ga er maar eens langs Tagrijn.

  11. paco zegt:

    Mooie stad hebben jullie

  12. ♥klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    een mooi detail log als vanouds,
    genieten,
    maak jij er ook een genietselvol weekend van met het kleine kindje:-)
    tot maandag

  13. Tjan zegt:

    Twee uit drie – het paardje zei me niets. En ook na de uitleg en de overzichtsfoto zou ik het aan de Haven nog niet weten te vinden.

  14. Thérèse zegt:

    Ik vind dat huis bovenop het atelier werkelijk schitterend. Heel apart. Dat men daat toestemming voor gegeven heeft….
    Boompje (speciaal de ligging) en beestje zijn ook heel mooi.
    Ook prettige Pinksterdagen met in het hele land mooi weer!!!

  15. Di Mario zegt:

    Dat balkonnetje is wel mooi om te zien.
    Love As always
    Di Mario

  16. Hanny zegt:

    De oplossing voor woningnood. Een huis op een huis (atelier). Zelf had ik liever een boomhut gemaakt in de boom.

  17. boomkruiper zegt:

    Eigenlijk heel leuk dat het kan zo bovenop je atelier iets nieuws bouwen maar hoe langer ik er naar kijk hoe onrustiger ik er van word mmm … Ook fijn Pinksterweekend Tagrijn!

  18. Ik herkende de boom natuurlijk direct, de andere twee moest ik toch geholpen worden.
    En het gekke is, dat huis is mij nooit opgevallen voor zover ik weet, ga zaterdag gelijk kijken.
    Off topic, beeldje van de kaas staat net buiten de Rijp, kan best Oud Ade zijn.

  19. Renesmurf zegt:

    Een huis op een huis, dat is prachtig zeg.
    Iets anders dan een achterhuis, zo`n bovenhuis, en nog mooi ook nog!

  20. Annemarie zegt:

    Ik ga voor het boompje!
    Wens je hele zonnige pinksterdagen toe Tagrijn.

Je kunt hier reageren

