KUNSTVLAAI 2010

Van 15 tot en met 23 mei werd in het Cultuurpark Westergasfabriek in Amsterdam ook dit jaar weer de Kunstvlaai (ArtPie)  gehouden. Het is sinds 1997 de alternatieve tegenhanger van de KunstRAI en ieder jaar worden zo’n vierhonderd jonge kunstenaars en tachtig onafhankelijke kunstpodia geselecteerd om deel te nemen. In een van gebouwen vinden performances plaats.

Het is mooi, het is heel veel, het is chaotisch, maar het is vooral heel anders. Soms ontroerend, soms knotsgek. Het viel dan ook niet mee om met slechts veertien foto’s op dit weblog een representatieve selectie te maken uit de enorme presentatie.
Het is nog niet zo lang geleden dat jonge kunstenaars hun grenzen wilden verkennen en grensverleggend bezig waren. Wie hier op het terrein, in de gebouwen en de gashouder rondloopt moet tot de conclusie komen dat er voor de jongste generatie echter helemaal geen grenzen meer zijn. Met hun voelsprieten schijnen ze nu de weg naar volledige vrijheid te hebben gevonden. Men past alle moderne digitale technieken toe, maar ook de oudere mechanismen worden niet geschuwd. Soms gebruikt men ook zichzelf als onderdeel van een project.
We beginnen uiteraard buiten en zien een boom met hangende hazen. Grappig? Luguber? Confronterend? Denk daar maar eens over na. En dat is natuurlijk ook de bedoeling.

In de Zuiveringshal lopen we bijna onmiddellijk tegen een rondrazend grijze rubberen molen aan. 

In de mallemolen van Never Everland is heel wat te zien en te interpreteren. De makers doen dat niet voor je. Mag je uiteraard zelf doen en zo heeft ieder daar dus zijn eigen verhaal bij,.

Twee jonge vrouwen maken deel uit van dit project met twee ziekenhuisbedden. Zij anticiperen op de bewegingen van de toekijkende bezoeker.

Een gesprek op hoog niveau met de kunstenaar wordt hier letterlijk toegepast:

De opstelling hieronder draagt als titel ‘God is a Player’. Zijn dit gewoon speelballen of speelt het opperwezen met de zon en de planeten?  Bedenk je eigen verhaal.

Nachtvlinders zijn hier in het voor hen verblindende licht gezet. Maar ze kunnen er niet aan ontkomen.

Een kruiwagen met koffiekleurig vocht dat via een handvat in een bak loopt, dat via een slang en het andere handvat weer in de kruiwagen terugkomt: een perpetuum mobile pur sang? Of toch gewoon de wet van de communicerende vaten? Vernuftig is het in ieder geval wel.

Nog vernuftiger is dit ingewikkelde apparaat waarvan de bedoeling en de technische beschrijving erboven staat. In ieder geval is het haasje het haasje. 

Dit mannetje kijkt naar zijn eigen, in metaal uitgevoerde schaduw.

Ook weer zo’n project waabij je van alles kunt bedenken. De sterk vergrote suikeren hartjes op de voorgrond en een hopeloze duivel erachter. Liefde overwint alles?

Mooi door zijn eenvoud is deze ballon die precies op de juiste plek in het complex staat voor een fraaie zwartwitwerking.

Blikvanger is dit gigantische prehistorische insect.

Vol indrukken loop je naar buiten. Je bent voldaan en je bent vermoeid. Maar daar is rekening mee gehouden. Want daar is het terras waar de welverdiende Wieckse Witte lonkt.

Met dank aan Thérèse voor de tip.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

24 reacties op KUNSTVLAAI 2010

  1. beuzeblaadje zegt:

    Mag ik bedanken voor de
    Wieckse Witte? Maar een bezoek aan deze
    kunstwerken zie ik wel zitten :-))
    Doeiiii,
    beuzeblaadje

  2. eva zegt:

    Oh wat leuk is dit.
    Dat vind ik grappige kunst.
    Mag ik graag zien!
    gr eva

  3. Plato zegt:

    Ik ben meestal vrij snel klaar met denken als het om deze kunst gaat. Ik kom simpelweg nooit zo veel verder dan… tja…
    Maar zoals het hier bij elkaar staat heeft het toch wel wat. Tja…

  4. Marrie zegt:

    Ik heb eigenlijk niet zoveel met de kunst die hier vertoont wordt, maar was toch èèn keer hier op je site en ben eens even verder rond gaan neuzen.
    (Via de web-log van beuzeblaadje ben ik hier terecht gekomen)
    Ik ben blijven steken bij je “Tja” onderwerpen en heb smakelijk om sommige dingen kunnen lachen, wat een dingen kun je lezen en zien he, als je goed oplet.
    Bedankt voor het plezier dat ik hieraan heb gehad.
    Ik kom zeker nog wel weer eens kijken!
    Groetjes van Marrie

  5. Pasula zegt:

    Slechts 14 foto’s, haha dat heb ik ook vaak: teveel moois om allemaal te tonen!

  6. Ik houd wel van dit soort verschillende vormen van kunst, en ja veel werken zetten je aan het denken.
    En dat is nu juist zo leuk eraan.

  7. Renesmurf zegt:

    ja, dit is toch echt kunst waarvan ik zeg, men deed maar wat.
    Op zich niet verkeerd, maar het steelt mijn hart niet.

  8. kamira zegt:

    moud van`wolkje.. is kamira Ik had ergens een grapje gemaakt maar niet veranderd

  9. gossiepietje wat zijn er toch leuke ,mooie en vreemde dingen te zien en te fotograferen in ons heerlijke mooie land
    En fotografen die dat allemaal weten te vinden GEWELDIG TAGRIJN!!!!

  10. rietepietz zegt:

    Ik ben ábsoluut te weinig kunstzinnig om hier m’n draai in te kkunnen vinden maar dat ligt zeker niet aan je foto’s 😉

  11. lien zegt:

    Prachtige foto’s en een mooi verslag heb je ervan gemaakt! Ik ben er vorige week ook geweest (na de tip van Thérèse) en vond het geweldig!
    ‘Griezelig’ waren die meisjes in dat ziekenhuisbed vond ik. Door op een knopje te drukken kreeg ik ze ‘in beweging’.

  12. Judith zegt:

    Wat doe jij toch altijd veel. Ik kan daar op dit moment alleen van dromen (als ik daar tijd voor zou hebben ;-)).
    Erg cool dit, vooral in die onthechte omgeving.

  13. Annemarie zegt:

    Dit is stuk voor stuk indrukwekkende kunst inderdaad.
    Over nagedacht en zoals de jeugd is. Geweldig!

  14. Wieneke zegt:

    Wat interessant! Ik had al het een en ander bij Thérèse gezien van de Kunstvlaai. Leuk en boeiend, dit.

  15. Morgaine zegt:

    Ik vind de nachtvlinders prachtig, de rest kan ik zo van foto weinig mee, dat moet ik dan net als jij gewoon beleven voor mijn fantasie aan het werk gaat 😀
    Prachtige serie is het wel!
    XXX

  16. paco zegt:

    Jij komt nog eens ergens.Mooi!

  17. Kwaster zegt:

    Wat een mooi (foto-)verslag. Ik beleef het zo weer mee en ja, die jongelui toch, het gaat letterlijk alle kanten op.

  18. wat een variatie aan kunst!!
    je valt vast van de ene verbazing in de andere??
    enfin, dat doe ik nu al met je foto’s! :-))
    (een tip; 14 is niet het maximum aan foto’s dat je hier mag plaatsen, hoor!
    lees; ik snak naar meer!) ;-))))

  19. Hanny zegt:

    Misschien dat ik deze tentoonstelling in het echt moet zien om het mooi te vinden. Ik voel er nu niets bij. Alleen de ballon vind ik mooi.

  20. Brimstone zegt:

    Mannetje in metaal dat naar zijn eigen schaduw kijkt spreekt mij nu het meeste aan. Waarschijnlijk omdat ik de andere kunst niet echt kan beleven via een foto, Geeft niet, met dit log maak je me wel lekker om zelf deze manifestaties van eigentijdse kunst te gaan bezoeken.

  21. Di Mario zegt:

    Waren die hartjes ook zo lekker als in het echt.
    Love As always
    Di Mario

  22. ♥klaproos zegt:

    wowwwwwwww wat een indrukwekkende expositie tagrijn,
    jawel ik denk dat liefde alles maar dan ook alles overwint,ik kom daar steeds meer achter:-)
    rubber…
    brrrrr, we leven in een rubberen wereld hé tagrijn, we kunnen er niet meer omheenm dus ja ook in de kunst,
    we zijn het haasje:-)
    machtig imposant om te zien

  23. Elmar zegt:

    Dat insect is super!
    Maar het initiatief is ook geweldig!
    groetjes,
    Elmar

  24. Thérèse zegt:

    Ah, het staat er al op. Ik heb niet veel gemist, zie ik.
    Ik ben blij dat jij ook ‘genoten’ hebt en van alles op je hebt laten inwerken.
    Twee opmerkingen: Die duivel hoort bij die hele grote roze muis. Dat is een project van RC De Ruimte, waaraan een heleboel kunstenaars aan meedoen, o.a. twee mensen, die hier in de school zitten. Het stelt een soort rouwplek voor; je weet wel, dat iedereen iets komt brengen als er iemand vermoord is of zo. Vandaar al die verschillen.
    @. Ik zag er ook hazen in, in die bomen, maar volgens zoon M. waren het vleermuizen.
    Ik vind dat je een fijn verslag hebt gemaakt (en mooie foto’s natuurlijk). Groot compliment!!!

Je kunt hier reageren

