LEIDS DETAIL 172

Vandaag moderne ramen, oude ramen en een brugleuning in meerdere kleuren. Zoals altijd is de vraag aan degenen die bekend zijn in Leiden weer: wat en waar? En de anderen kunnen meteen doorscrollen naar de tekst onder de derde foto.

Op de eerste foto zie je een deel van het Golden Tulip Hotel aan het Stationsplein. Links is de ingang van de autotunnel te zien die het verkeer onder het plein doorleidt. Helemaal links zie je nog net een stukje van het nieuwe onderkomen van Achmea in aanbouw.

Op de tweede foto de Bethlehemskerk aan de Lammermarkt. De kerk is in 1644 als Hoogduitse Kerk door Arent van ‘s-Gravesande gebouwd voor calvinistische Duiters die hun toevlucht tot de Nederlanden hadden gezocht. Na 1736 kreeg de kerk verscheidene functies en werd in 1893 de Armenkerk. Na de dienst werd voedsel verstrekt. Zes jaar later werd de gevel nog vernieuwd maar in 1918 werd de kerk opgeheven. In 1986 werd de kerk door Johan Maasbach Wereldzending in gebruik genomen.

Op de derde foto zie je de brugleuning van de Zijlpoortsbrug. Op de achtergrond de Zijlpoort. De eerste brug op deze plek dateert uit 1644 en is sindsdien meerdere malen vernieuwd. In 1992 werd een geheel nieuwe brug gebouwd op de plaats van de oude houten ophaalbrug naar een ontwerp van Maarten Struys. De bevolking van deze buurt stond op de achterste benen. Zo’n malle brug met al die felle kleurtjes paste volgens hen niet bij de historische omgeving. Al snel werd de brug schertsend de Snoepjesbrug genoemd. Maar de gemeente zette door en architect Struys won er de Staalprijs 1994 mee.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

23 reacties op LEIDS DETAIL 172

  1. Herman zegt:

    Twee uit drie, want de brugleuning kwam ik niet op. Ach, toch nog altijd een kleine voldoende.

  2. zakina zegt:

    Leuk die poort… goh.. blijf er bij dat ik maar eens Leiden echt eens moet gaan zien. Dat minuscule stukje wat ik ooit van Leiden heb gezien. Op jouw foto’s zie ik altijd dingen die ik in het echt wil zien. Die snoepjesbrug kan best 🙂

  3. rietepietz zegt:

    Ik ga toch voor de oude ramen , de nieuwe zijn ,net als de moderne brug , niet aan mij besteed !

  4. Ghita zegt:

    weer erg goed, deze Leidse details.
    Weet je dat ik nu, als ik door de stad fiets, ook ga letten op dit soort details op gebouwen of gewoon in de straat.
    Dus wie weet komt er op Carpediem ook nog eens een Leids detail logje.

  5. Elmar zegt:

    En nu staat de bevolking waarschijnlijk op zijn achterste benen als deze brug door een andere vervangen zou worden! Zo gaat dat meestal met die dingen.
    groetjes,
    Elmar

  6. Judith zegt:

    Hoewel ik er jarenlang langs ben gelopen/gefietst (toen ik aan de Baatstraat woonde), herkende ik de Bethlehemskerk niet. Twee uit drie dus.

  7. beuzeblaadje zegt:

    Ik “val” voor de Zijlpoort en
    de brug er voor :-))
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  8. Pasula zegt:

    Door jouw logs leer ik Leiden steeds beter kennen, ik kom zeker van de zomer die kant op, ik sein jou en Glibber nog wel even in.
    OT: ja idd ben ik het met je eens wat betreft het verschrikkelijke nummer, dat had niet door mogen gaan maar ja, smaken verschillen (al was het overgrote deel van Nederland het er wel over eens dat Shalalie het hem toch ook niet zou worden).

  9. Brimstone zegt:

    Ik vind de brug prima bij de poort passen. Mooi juist om oud en modern te combineren. Ik snap die protesten niet zo, alsof men eeuwen geleden ook niet verbouwde en bijbouwde. Sommige mensen willen van de stad een openlucht museum maken.

  10. Renesmurf zegt:

    Dat hotel is ehm, ongepast.
    Dat is er over 100 jaar zeker niet meer.

  11. Di Mario zegt:

    Echt een kerk zoals je ze hier ook zou tegen kunnen komen.
    Love As Always
    Di Mario

  12. boomkruiper zegt:

    Zou die snoepjesbrug ook zo lekker plakken? En ruiken? En hier en daar een cellofaanpapiertje erom!

  13. de brug met poort heeft mijn hart gestolen!
    ik wens je een snoepjesweekend, tagrijn! ;-))

  14. moet nu toch echt eens naar je stadje toe…

  15. Plato: zegt:

    Natuurlijk scrolde ik meteen door. En uiteindelijk kwam ik bij de mooiste foto van het stel. De snoepjesbrug en de Zijlpoort. Heel, heel mooi.

  16. paco zegt:

    Lijkt in de verte op een Mondriaan

  17. ♥klaproos zegt:

    prachtig tagrijn,
    dat lijnespel wat jij gevangen hebt,
    je zet een lijntje uit naar het weekend en dat is goed:-)
    mag ik je een paar zalige dagen wensen ,
    vol zon en zegen :-))

  18. lenie zegt:

    was ik net nog haast aan boord gestapt omdat ik toch echt dacht …hé daar hebben we Tagrijn , loop ik nu toch het kunstrondje …dát prikkelt de geest wel even ….doe ik daarna even het rondje Leiden en als het weer mee zit plof ik op terras neer 😉
    kortom , was leuk bij kijken ….

  19. Caecil zegt:

    Drie uit drie, eindelijk! Maar ik ben niet de enige, zag ik al. Ze waren ook niet zo heel moeilijk deze keer. Maar toch……

  20. Morgaine zegt:

    Op die laatste brug heb ik ook gestaan, ik herken het poortje aan het einde of begin, tis maar net vanaf welke kant je komt natuurlijk 😉
    XXX

  21. Tjan zegt:

    Ik ben het met Glibber eens, het was dit keer niet heel moeilijk. Drie uit drie dus ook…

  22. Drie uit drie, mijn dag kan niet meer kapot hahhah.
    Maar voor een Leidenaar waren ze natuurlijk wel makkelijk vandaag.

  23. Hanny zegt:

    Ik kan de bevolking geen ongelijk geven.

Je kunt hier reageren

