GEEN VAN ALLEN NIKS

‘Eigenlijk vind ik het geen van allen niks’, stelt Arie en legt de krant neer. ‘Weet jij al wat je gaat stemmen, Ans?’
Ans zucht. Krijgen we die discussie weer, Arie? Vorige keer hebben we geloot, maar nu stem ik maar op de Partij van de Dieren. Die zeuren tenminste niet aan je kop.’
‘Die Ans toch!’ Arie lacht. ‘Het is vóór de dieren, niet ván de dieren. Of denk jij soms dat er dieren in de kamer komen? Die gaan ook allemaal mauwen dat het anders moet. Maar ondertussen roeien ze net zo goed met alle winden mee, als ze dat zo uitkomt.’
Ans staart voor zich uit.  ‘Die jongen met dat brilletje van de VVD vind ik ook wel aardig. En jij, Arie?’
‘Ach, welnee, Ans. Jij leest de krant niet. Die jongen slaat de ene blunder na de andere. Het gaat niet om de koppies maar om het pregram. Heb ik je al eerder gezegd. Hij ziet er uit als zo’n vriendelijke tandarts die een merk tandpasta aanbeveelt. Maar hij trekt ondertussen wel de kiezen uit je bek.’
‘Toe nou Arie. En die man die burgemeester is geweest, dat lijkt me toch wel een nette man. Misschien…’
‘Mens, nou doe je het weer. Niet naar die kop kijken. Hij heet Co Hen. Dat is een broertje van Jan Hen. Zie je zo.’
‘Arie, nou doe je het zelf ook, naar die kop kijken’, meent Ans.
Diepe zucht van Arie. ‘Ans, dat is toch heel wat anders. Een Jan Hen ben je niet met je kop, maar met je hoofd. Wat daar in zit, bedoel ik. Waarom snap je dat nou niet, Ans?’
‘Nee Arie, daar snap ik ook echt niks van zoals jij dat zegt. Maar wat dan? Die vrouw van Groen links. Die lacht altijd zo aardig. Die…’
Arie spring nu bijna van zijn stoel. ‘Allemensen, Ans! Heb je soms last van je korte geheugentermijn? Het pregram, Ans, het pregram! Niet omdat ze aardig lacht. Bovendien zegt ze voor iedere zin steeds ummm uhh. Let er maar eens op, Nee, dat mens is bij mij ook behoorlijk door de mand gezakt.’
‘Tja, dan wordt het wel moeilijk, Arie. En die nieuwe jongen die er pas bijgekomen is? Met dat Brabantse accent. Die brengt het allemaal wel vrolijk.’
"Ja, als je net begint kan je nog vrolijk zijn. Al weet hij het allemaal wel te vertellen. Die Co Hen kan geen enkel cijfer noemen, maar die knul stampt ze allemaal zo uit zijn hoofd. Daar neem ik mijn pluimpje voor af. Maar nee, daar zou ik toch niet op stemmen. Heeft nog totaal geen status van dienst. Meer een type om een harkje in zijn hand te geven en dan een rode puntmuts op. Kan ie bij ons in de voortuin als tuinkabouter. ‘
‘Dat is niet aardig, Arie. Hij kan er ook niks aan doen dat ie zo olijk kijkt. Het gaat trouwens om het pregram, weet je wel?’
Eh…ja, Ans. Dat is wel zo, het gaat natuurlijk om het pregram, maar eh… Zeg, moet je zo zachtjes aan niet gaan koken?’
‘Ik ga al, Arie. Maar we zijn er nog niet uit.’
‘Nee, maar dan puzzel ik nog wel even verder. Er moet toch een partij te vinden zijn waarbij de sterkste schouders de zwakkeren dragen.’
‘Die is er toch, Arie. Spring maar op mijn nek.’

Alle eerdere belevenissen van Ans en Arie kun je hier lezen.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

18 reacties op GEEN VAN ALLEN NIKS

  1. Judith zegt:

    Haha, ik schreef deze week (op mijn werk) per ongeluk ook ‘Partij van de Dieren’. Niet bepaald een goede beurt…

  2. Min zegt:

    Weergaloos deze weer!

  3. eva zegt:

    Prachtig verhaal, heerlijk om te lezen.
    Maar ik vreesde even dat je mijn verhaal voor Plato (WE-300) al geraden had.
    Komt morgen!
    gr eva

  4. Plato zegt:

    Tagrijn, Tagrijn, wat is dit toch een leuke rubriek. Hartstikke leuk geschreven weer. Ik ben fan van het echtpaar.

  5. Annemarie zegt:

    Ze blijven erg leuk!
    Voor mij zijn ze een publicatie waard in een landelijke krant of tijdschrift ofzo.
    Ik vind ze geweldig die 2.

  6. Morgaine zegt:

    jaaaaaaa Ans als presidente, dat zie ik wel voor me 😛
    alleen die Arie he 😉
    XXX

  7. Renesmurf zegt:

    Helaas is het wel zo, denk ik, dat veel mensen stemmen zonder echt precies te weten waarop.

  8. rietepietz zegt:

    Ik ga Glibber steunen ,Ans voor minister president want uit jouw verhalen blijkt keer op keer haar gezonde verstand én haar “sturende werking” waar het dwarse mensen betreft , gewéldig 😉

  9. Thérèse zegt:

    Ach, ik vind het zo’n lief stelletje, die twee. Inderdaad vooral Ans, maar Arie mag er ook wezen.
    Een mooie schepping van je, Tagrijn! En weer een prachtige opvoering dit keer.
    Th.

  10. Dwarsbongel zegt:

    Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt! En voor “Harry Potter” geldt: “De boog gaat zólang te water tot zij kruikt”!

  11. paco zegt:

    Co Hen. Heerlijk

  12. boomkruiper zegt:

    Die Ans moet maar eens een krantenabonnement en Arie mag op kookcursus :D)
    Nou die Brabander die nog steeds niet te vroeg gepiekt heeft die heeft wel iets oprechts (waar ik niet mee bedoel: op rechts)

  13. hihi .. een betere partij kan arie zich niet voorstellen! :-)))
    ik heb jouw verhaaltje weer met heel veel plezier gelezen, tagrijn!

  14. Di Mario zegt:

    Misschien voor hun ook de stemwijzer…
    Love As always
    Di Mario

  15. Hanny zegt:

    Zo’n leuke stemwijzer ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen!

  16. Kunnen we niet op Ans stemmen, lijkt mij de wijste van het hele stel.

  17. ♥klaproos zegt:

    whaahahha
    ik neem mijn pluimpje er voor af tagrijn hoe jij het weer in lekaar gezet hebt dit log,
    ik wed dat er voor jou ook wel plek is in den haag 🙂
    heb je al een pregram??
    slaap lekker

  18. Pasula zegt:

    Geweldig stuk! Natuurlijk kijken mensen het eerst naar uiterlijk, dan naar een vlotte babbel en charme en inhoudelijk…. ach who cares. 😉

Je kunt hier reageren

