VOOR ZWEVERS EN TWIJFELAARS

Vandaag is het dan zover. De debatmoeheid heeft toegeslagen, je sjokt naar het stemlokaal en nog steeds weet je niet of je nu Groen Links zal stemmen omdat Femke toch ook een beetje rechts is, of  op D’66 omdat die toch ook wel wat naar links neigt. Je krijgt het stembiljet en ziet dat je uit maar liefst 18, in sommige districten zelfs 19 partijen kunt kiezen. Je ziet door de bomen Wouter Bos niet meer of zoekt vergeefs naar een vrouw bij de SGP.
Je oog valt op Rita. Zou toch jammer zijn als de enige vrouwelijke clown uit de Kamer zou verdwijnen. Aan de andere kant… Nee dus. En wat weet je eigenlijk van die zeven partijtjes die… Waar staan ze voor?
Pak alvast het rode potlood maar, want daar gaan wat aan doen. De krenten uit de pap van die lijsten.
Nieuw Nederland (12) wil de inkomstenbelasting afschaffen en iedereen een chipkaart geven waarop iedere maand een bedrag van 650 euro wordt bijgeschreven. Dat is nog mooier dan Rita (13) die een ‘vlaktaks’ van 25 procent inkomstenbelasting wil en daarvoor in tv-programma’s voor kleine kinderen reclame heeft gemaakt. Lijst 12 dus.
Op 14 vinden we de Partij voor Mens en Spirit onder aanvoering van de astrologe Lea Manders. Ze wil adviesorganen die voor een kwart uit burgers bestaan. En die andere driekwart? Sprekende bomen en dieren? Ze heeft in de sterren gekeken en denkt 16 zetels te kunnen halen, want haar partij bekijkt de zaken dus vanuit de spirituele hoek. Echt iets voor de zwevende kiezer dus.

Nog meer smaken
We gaan verder en belanden bij lijst 15: Heel Nederland onder de bezielende leiding van de heer en mevrouw De Wijs. Op nummer 4 staat Ferdinand Bol, die nu al een straat naar zich vernoemd weet. Heel Nederland dus. Is Nederland kapot en gaan zij dat weer heel maken? Nee, flauw. We moeten niet praten over geld en economie, maar over de mens, roept deze club. Mooi, en de crisis lost zich dus vanzelf wel op?
Lijst 16 noemt zich Partij Een. Nog een lange weg te gaan, lijkt me, ook al is rabbijn Soetendorp vurig supporter van deze partij die zich speciaal richt op ondernemers en ZZP’ers.
Lijst 17 is gewoon Lijst 17, de vroegere partij Nul. Ze richten zich vooral op jongeren en krijgen gratis zendtijd van BNN. Dat scheelt een stuk. Eerlijk gezegd is er niets vreemd aan hun partijprogramma, een mix van Groen Links, PvdA en D’66, maar wel en AOW-voorstel waar de ouderen niet blij mee zullen zijn. Of het financieel allemaal te doen is heeft Tagrijn  niet door het CPB laten doorrekenen. Zou best wel eens kunnen dat Lot Feijen, de lijsttrekster, in de Kamer komt.
Zijn we bij lijst 18 aanbeland: Piratenpartij. Klinkt nogal provocerend maar is gewoon een one issuepartij. Mensen moeten minder in de gaten worden gehouden; niet overal camera’s en ook op internet meer recht op privacy. Samir Allioui mikt op een coalitie, waarin vijf piraten zitten.
Lijst 19 doet niet overal mee: Evangelische Partij Nederland. Een van de speerpunten: invoering van de dienstplicht. Ze is tegen abortus, euthanasie, coffeeshops, voor tolheffing voor buitenlanders, minder ontwikkkelingssamenwerking, afijn. Lekker partijtje dus… Kan Geert nog een puntje aan zuigen.

Wat nu?
En als je het nu na dit alles nog niet weet, blijft er maar één ding over:

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

23 reacties op VOOR ZWEVERS EN TWIJFELAARS

  1. kamira zegt:

    geniet er maar van
    maar gaat ze met je mee??

  2. zakina zegt:

    Er bestaan dus nog meer bagger-partijen dan ik al wist. Dit lijkt me iig het lijstje waar we niet op moeten stemmen. Nouja, het is al weer beslist, nu mogen ze in het kamertje uitvogelen wie er gaat zitten. Hopelijk maakt deze vogel er niet zo’n bende van als JP. Begreep dat er weer geopperd werd over paars, ja dat zooitje hadden we ook nog niet gehad? Ik heb gestemd, maar begin steeds meer te denken, dat het niet uitmaakt wie regeert… ze maken er toch een potje van

  3. Rob Alberts zegt:

    Ik kom wat later binnen lopen …
    Hoe gaan we nu verder?
    Of is het nu wachten tot 1 juli!
    Politieke groet uit Amsterdam-ZuidOost

  4. st@@rt zegt:

    Tja het is jammer zou een understatement zijn Het is mijn land niet meer

  5. Ghita zegt:

    ik heb gestemd en wist al heel lang op welke partij. Maar met zoveel partijen wordt het ons niet makkelijk gemaakt, en Nederland ook niet, want regeren met minder dan 3 partijen lukt al haast niet meer.
    Ik moest wel lachen om die partij voor Mens en Spirit..had al zoiets van : “dat is wat voor de zwevende kiezer”.

  6. merel zegt:

    bij ons is het nog altijd van moeten

  7. rietepietz zegt:

    Als ik het voor het zeggen had werd de kiesdrempel dus een flink stuk hoger …alhoewel…. door dit soort partijtjes hoef je in ieder geval niet blanco te stemmen als je echt bij géén van de grote partijen je stem wilt brengen 😉

  8. plato zegt:

    Hoera, we zijn er in geslaagd. Nederland heeft een ruk naar rechts gemaakt. Eindelijk kunnen we de buitenlanders er uit zetten, de bejaarden de pil van drion toedienen, de werklozen op Texel laten dijken ophogen en de zwakkeren in de samenleving stilletjes laten verkrampen.
    Ton heeft dan wel geen zetel maar mijn god, wat ben IK trots op Nederland.

  9. Niklas zegt:

    Fraaie analyse!
    En: die onderste foto, zijn Geert en zijn kornuiten daar NU al langs geweest? Hij riep ze gisteravond al op om stormrammen mee te nemen en “de beuk er in” te gooien…

  10. Annemarie zegt:

    Er komen steeds meer partijen.. Je ziet bijna door de partijen de partij niet meer.
    Ben heel benieuwd naar de uitslagen…

  11. Min zegt:

    Nou ik ren zo naar het stemhok, dus dank voor deze info 😉

  12. Plato zegt:

    Nou…. 650 euro per maand…. dat lijkt me wel wat. En waar ze het van betalen… jongens wat kan mij het schelen. Als ik mijn zakken maar kan vullen. Mijn huur mag ook niet omhoog, de belastingen moeten omlaag en ik wil snel openbaar vervoer maar ook goedkope miljeuvriendelijke energie. O ja, het pensioen fors optrekken graag en de AOW leeftijd naar 62 jaar. Dat is toch niet teveel gevraagd? En wat mij betreft is er ruimte voor iedereen. Dan maar flats van 30 hoog met in het midden een supermarkt. Als ik er maar niet in hoef natuurlijk.
    Kortom ik weet het al: ik stem op de GVAEI partij (Goed voor Alles en Iedereen).

  13. Thérèse zegt:

    “Speciaal voor de zwevende kiezer is er nu de partij Mens en Spirit”, zei Kwaster hedenochtend, hahahaha!

  14. ♥klaproos zegt:

    oké oké tagrijn,
    het was mij al meteen duidelijk waar ik op ging stemmen en dat ga ik ook doen 🙂

  15. Morgaine zegt:

    Ik zit nog thuis en nog niet onderweg dus 😉 Dus ik kan nog switchen als ik wil 😛
    XXX

  16. Di Mario zegt:

    Lijst 19… en ik maar denken dat Geert erg is. 😉
    Ik ga er zo vandoor, kan ik nog mooi ff stemmen voordat ik naar mijn werk ga.
    Love as always
    Di Mario

  17. Pasula zegt:

    Geweldig stukje! 😀
    Tja als je dit leest zouden we met z’n allen wel voor Nieuw Nederland kunnen gaan, wie wil er nu niet gratis elke maand 650 euro… alleen na logisch denken weet je dat het niet kan. Eigenlijk is het allemaal 1 groot sprookje en de aanvoerders bestaan uit assepoester, sneeuwwitje, doornroosje en alle prinsen op het Prinsenhof die zich daaromheen verzameld hebben. Moge de prins die het beste kan kussen winnen (en nee ik kan me niet voorstellen dat dat Balkenende is…. LOL)

  18. hihi .. mijn stem gaat naar ..
    tja, daar heb jij (of de rest van nederland) natuurlijk niks aan? ;-))

  19. Wat nu?
    En als je het nu na dit alles nog niet weet, blijft er maar één ding over:
    thuisblijven?????????

  20. Ik ben er ook uit, al is het pas sinds deze week en eigenlijk niet helemaal naar mijn zin.

  21. Thérèse zegt:

    Ja, ik ben er ook uit. Ik heb nog even naar Freek gekeken; ik had plotseling een ontzettende behoefte om even te lachen! Dat is gelukt en dat luchtte op.

  22. Renesmurf zegt:

    Niet gaan stemmen is heel erg zonde.
    Ik ben er wel uit wie ik kies.

  23. Hanny zegt:

    Dank voor de uitleg. Ik moet er toch nog maar een nachtje over slapen.

Je kunt hier reageren

