LEIDS DETAIL 173

Hiernaast is Daniëlle volop in zomerse sferen. Letterlijk en figuurlijk een ‘plaatje’ om anderhalve week naar te kijken. Doe dat maar, want Tagrijn gaat er anderhalve week tussenuit. Vandaag nog Leids Detail en daarna de Zeeuwse eilanden. Tot ziens en een zonnige tijd toegewenst!
===========================================================

Een dak, nog een dak en een topgeveltje, drie details binnen de singels. Een kwestie van omhoog kijken dus. Je zou kunnen zeggen dat je een of twee onderwerpen niet mooi vindt, maar daar gaat het in dit rubriekje niet om. Het gaat vooral om de herkenning. Het zij nog maar eens gezegd! De toelichting staat weer onder de derde foto.

Op de eerste foto zie je het Centraal Faciliteitengebouw van de universiteit aan de Cleveringaplaats, hier gezien vanaf de Witte Singel. Het is het middelpunt en de ontmoetingsplaats van de Letterenfaculteit. Maar behalve collegezalen vind je er ook een theater, een galerie, een computerruimte, een kantine, een drukkerij e.d. Het kwam in 1982 tot stand en is een creatie van Ahrens, Kleijer en Baller.

De kameelachtige opbouw  op de tweede opbouw is te vinden op het gebouw van de Dienst voor Sociale Zaken en Arbeidsbeleid aan de Langebrug, hier gezien vanuit de Boomgaardsteeg.
Tot slot de derde foto. Dit pand staat aan de Herengracht 82. De foto is genomen vanaf de Oosterkerkstraat. Het werd kort na de stadsuitbreiding van 1659 gebouwd door Jan Jansz. Pety. De zolder had, gezien de pakhuisdeur, een opslagfunctie. De panden links ervan hadden oorspronkelijk ook een trapgevel, maar die werden later vervangen door een halsgevel. Het pand is eigendom van de Vereniging Hendrick de Keyser. 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

27 reacties op LEIDS DETAIL 173

  1. Judith zegt:

    Oh ja, prachtige kleindochter! Wat wordt ze al groot zeg.

  2. Judith zegt:

    De bovenste twee waren voor mij inkoppertjes, de laatste deed absoluut geen bel rinkelen.

  3. Jenny zegt:

    Fijne tijd gewenst in Zeeland!
    Wat de foto’s betreft, kleine Daniëlle ( je kleindochter begrijp ik? )is het mooiste plaatje!
    Liefs van mij!

  4. Hildegarde zegt:

    Wat superleuk die Daniëlle ! Fijne uitstap gewenst, geniet ervan !

  5. zakina zegt:

    Ik wens je een fijne vakantie
    Zonde dat ze de trapgeveltjes toen vervangen hebben voor een halsgevel. Ik ben vind juist trapgevels wat hebben 🙂 het geeft net dat beetje meer aan zo’n oude gevel.

  6. rietepietz zegt:

    Ik hoop van harte dat het lekker weer gaat worden want in Zeeland kun je wel een zonnetje gebruiken ,het kan net als op de eilanden knap koud zijn !
    Heel veel plezier !

  7. Elmar zegt:

    Ik ben natuurlijk niet bekend met je details Tagrijn, dus moet ik het van de interessante verhalen er om heen hebben en de beauty. Wat dat laatste betreft wint de trapgevel het dik!
    Veel plezier en goed weer in Zeeland!
    groetjes,
    Elmar

  8. met dit plaatje van danielle kunnen we zèker anderhalf week verder, tagrijn!
    nog langer ook! :-))
    wat een poppeke is het toch!
    van je gevels ga ik voor de laatste!
    zo’n oude huizenrij is wondermooi!
    ik wens je heel veel plezier, waarheen je ook gaat!
    tot gauw,

  9. Niklas zegt:

    Wacht maar, die kleine is binnenkort groter, en veeleisender. Ik was (wegens onvermijdelijke verhindering der beide ouders) gisteren MeeloOpa op de laatste avond4daagsedag met Thimo: 10 km in de regen (gelukkig kan ik dat nog en vind ik het nog leuk ook).
    Mijn eerste associatie bij het eerste gebouw was het parkeerdek, waar ik terecht kon toen ik een batterijtje probeerde te scoren voor mijn “opgegraven” stappenteller. Helaas bleek die niet bestand tegen al het vocht…

  10. boomkruiper zegt:

    Ik hoop (in traditie 😉 )dat het “Zeeuwse Licht” je inspiratie biedt voor een nieuw schilderij

  11. Renesmurf zegt:

    Ik wens jou ook een zonnige tijd toe!
    Mooie gevels weer, en let op in Zeeland, daar zijn ook mooie gevels!

  12. Plato zegt:

    En een fijne zeeuwse week toegewenst natuurlijk.

  13. Plato zegt:

    Als het om herkenning gaat ben ik natuurlijk nergens. Van veraf vind ik die eerste twee geveltjes mooier dan dichtbij. Maar er gaat toch niets boven een ouderwetse trapgevel met bijbehorend huis. Gelukkig is dat in goede handen bij die vereniging.
    Prachtige kleindochter. Daar ben je terecht trots op.

  14. Wieneke zegt:

    Fijne tijd in het Zeeuwse. Altijd leuk daar.

  15. Hermieneke zegt:

    Veel plezier in het Zeeuwse Tagrijn. Misschien kom je JP onze ex-MP nog tegen.
    Ik herkende helaas maar één foto, de eerste van LD-serie. Een volgende keer herken ik je kleindochter vast wel, tenzij je al te lang wacht met een update. Die kleintjes veranderen nog erg van baby tot puber.

  16. paco zegt:

    Heel veelplezier, TAgrijn! En wat een schatje op die foto

  17. Min zegt:

    Oh wat een dotje die kleindochter van je. Wens je veel vakantieplezier in Zeeland!

  18. Morgaine zegt:

    Die allereerste foto vind ik de MOOISTE foto van allemaal!
    Een super vakantie wens ik jullie toe op de Zeeuwse eilanden 😀
    XXX

  19. Pasula zegt:

    Heel veel plezier gewenst Tagrijn en kom heelhuids terug (mét mooie foto´s :D)

  20. Nanos zegt:

    Veel plezier in Zeeland, Tagrijn!

  21. Off topic, je ging dus met hetzelfde katerige gevoel naar bed als ik, en ook nog om de dezelfde tijd ongeveer.

  22. Tjan zegt:

    De eerste foto herkende ik: dat is mijn nichtje! De foto’s 2 en 3 waren ook geen probleem. De laatste foto kon ik niet zo snel plaatsen. Veel plezier in Zeeland!

  23. Di Mario zegt:

    Wat een schatje is het toch he. Die ga je missen in Zeeland. Geniet van de zeeuwse luchten. Ik zie je over drie weken pas weer, want ik ga ook op vakantie.
    Love As always
    Di Mario

  24. ♥klaproos zegt:

    Géén enkel probleem om naar dat dotje te kijken een anderhalve week tagrijn,
    wat een lieverd,
    Ik wens jou een heerlijke vakantie,en ik weet haast zeker dat het weer de moeite zal zijn met foto’s
    adios amigo

  25. Thérèse zegt:

    Straks kijk ik wel naar Leids Detail. Intussen wens ik je veel plezier in Zeeland. Wat een schitterende kleindochter en wat een leuke foto!!

  26. De eerste wist ik natuurlijk, alleen nummer twee en drie kon ik niet zo snel thuisbrengen.
    Maar ja, ik ben maar klein natuurlijk en kan misschien niet zo hoog kijken hahahah.
    Geniet lekker van een tijdje Zeeland, ik hoop dat het weer meezit.

  27. Hanny zegt:

    Ik kan hier vanuit Friesland momenteel niet omhoog kijken in Leiden, maar naar jouw foto’s. En dan vind ik de trapgevel toch echt het mooist.
    Geniet van de dagen op de Zeeuwse eilanden. Een foto van de lieftallige jongedame reist vast en zeker met je mee. Echt een plaatje!

Je kunt hier reageren

