LEIDS DETAIL 175

Een fraai raam in een jugendstilpand, een bijzonder stukje oud metselwerk en twee kleine boograampjes. Dat zijn de ingrediënten voor deze aflevering van Leids Detail. Zoals altijd staan de beschrijvingen weer onder de derde foto.
Wist je trouwens dat je veel over de bezienswaardigheden van de stad, de musea, de restaurantjes e.d. kunt vinden op de informatieve site van
Leiden-info?

Op de eerste foto zie je een fraai raam dat je kunt vinden boven restaurant Odessa aan de Hogewoerd 18. 

De muur met dit merkwaardig stukje metselwerk kun je zien als je op het Rapenburg via de binnenplaats van de universiteit naar de Hortus wil. Het zit links op de muur en is een proef van bekwaamheid van jonge metselaars uit vroeger tijden. Bij restauraties werd het steeds weer opnieuw hersteld.
De kleine raampjes vind je aan de onderzijde van de Blauwpoortsbrug.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

16 reacties op LEIDS DETAIL 175

  1. Herman zegt:

    Prachtige Leidse details en ik weet er geen enkele te benoemen. Terwijl ik de gevel van Odessa laatst nog heb staan bewonderen.
    Ligt dat nu aan het ouder worden?

  2. Plato zegt:

    Mooi verhaal over die metselaars. En een prachtig raam op die eerste foto. Ik had er niet zo snel art noveau in herkend maar kennelijk is het dat toch. Mooi.

  3. Hildegarde zegt:

    Zeer intrigerend, dat metselwerk, lijkt wel een geheime wand. Proef van bekwaamheid : geslaagd ! 🙂

  4. zakina zegt:

    Dat raam… het lijkt wel een man die slaat op de ramen om er uit te willen :D. en appart zeg dat metselwerk, die kerels zijn dus geslaagd voor hun vakbekwaamheid neem ik aan.

  5. rietepietz zegt:

    Foto 2 léék me een staaltje fotobewerking maar nee dus , héél knap om dit met metselwerk voor elkaar te krijgen , klasse!
    Het mooi raam is dit keer gewoon tweede 😉

  6. dit zijn drie boeiende details, tagrijn!
    het huis is zondermeer een kunstwerk.
    net als de bijzonder gemetselde muur!
    de brug ..
    ik vraag mij af wat de vensters erin doen?
    er is duidelijk een kamer (??) onder de brug? met welk doel?
    gezellig weekend, tagrijn!

  7. Tjan zegt:

    Net als Glibber ook hier 0 (nul, zero, niets) uit drie. Groot verschil tussen actieve en passieve Leiden-kennis, want in de reboud kende ik Odessa en Blauwpoortsbrug wel. Het metselwerk was helemaal nieuw voor me.

  8. Wesley zegt:

    Prachtig Leids detail.
    Het is net zoals Leidse Glibber zegt wel beschamend dat ik het pand van Odessa niet herken terwijl ik het naastgelegen pand toch regelmatig van binnen zie…
    Het metselwerk bij de Hortus is geweldig. Ik vraag me trouwens af wat er nu precies zit onder de Blauwpoortsbrug, opslag of iets dergelijks?

  9. Thérese zegt:

    Een prachtig raam, met name die donkerblauwe kleuren.
    Ik kwam laatst langs Leiden en ik kreeg er zin in om die stad eens te bezoeken, maar toen was er geen tijd. Maar het komt een keer, beslist.
    Geniet van een mooi weekend!

  10. Pasula zegt:

    Die bovenste foto (en nr. 4) is een pláátje, ja daar zou ik wel willen wonen.

  11. Shame shame shame, ik had er niet eentje goed.
    Off topic, het is een van de terrasboten op de Nieuwe Rijn ter hoogte van Einstein.

  12. Annemarie zegt:

    Het metselwerk is echt helemaal super. Dat hebben ze goed voor elkaar gekregen, wow!
    Ik doe het ze in elk geval niet na.

  13. Hanny zegt:

    Een prachtig gebrandschilderd raam! De proeve van bekwaamheid mag er ook wezen!

  14. Morgaine zegt:

    Prachtig, die tweede foto wilde ik zeggen, dat is gewoon kunst, en dan begin jij over metselaars, hahahaha maar mooi is het!
    XXX

  15. Renesmurf zegt:

    Dat is heel mooi dat raam, en het metselwerk zeer zeker ook!
    Dat moet allemaal bewaard blijven.

  16. ♥klaproos zegt:

    nou die jonge metselaars krijgen van mij een dikke pluim tagrijn,
    wonderlijk mooi om te zien,ik dacht nu gaan we het krijgen een hartje……
    ikke al hélemaal enthousiast 🙂
    pfff is het slechts een stukje kunstig metselwerk wahahhaha
    grapje, ik ben trots op die mannen,
    een mooi leids detail,
    maak er een heerlijke vrijdag en weekend van tagrijn

Je kunt hier reageren

