LEIDS DETAIL 176

Twee topgeveltjes die samen een pand vormen, een gevelsteen en een soort balustrade. De vragen 'wat' en 'waar' worden weer beantwoord onder de derde foto.
In de vorige aflevering was een raam te zien in een Jugendstilpand aan de Hogewoerd. James mailde dat de ruit op de eerste verdieping geschilderd was. Waarvoor dank!

Op de eerste foto en de foto hieronder zie je het Huiszittenhuis aan de Oude Rijn 44/ Haarlemmerstraat 165, een kerkelijke instelling waaraan sinds de 15de eeuw de zorg voor de thuiszittende armen was toevertrouwd. Vanaf 1754 werd aan de Oude Rijnzijde een graanpakhuis bijgebouwd. Een steen in de muur herinnert hier aan. Omdat hier ook het brood voor de armen werd gebakken, wordt het gebouw in de volksmond nog steeds 'de bakkerij' genoemd. Het pand is nu eigendom van de gemeente. Er zijn verschillende instellingen voor sociale en maatschappelijke zorg gevestigd. 

Kneppelhout (Klikspaan)  schreef zijn 'Studentypes' in het pand Rapenburg 65. Tot 1928 was het een particuliere woonhuis. Daarna was het tot 1973 in gebruik door de VVSL (vrouwelijke studentenvereniging)en vervolgens was het Prentenkabinet van de universiteit er gevestigd. Sinds 2004 is het International Tax Center Leiden op dit adres te vinden.
Inderdaad, dat koepeltje rechts op de derde foto is in deze rubriek al eens aan bod geweest. Nu gaat het om de door leeuwen ondersteunde balustrade links ervan. Het huis is te vinden aan de Lage Rijndijk 2.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op LEIDS DETAIL 176

  1. zakina zegt:

    Dat huis in de steigers heeft een heel leuk uitstulpje… serre ofzo. Alleen daarom zou ik al in dat huis willen wonen 😀

  2. Herman zegt:

    De balustrade was mij onbekend, het huis ken ik wel. De Bakkerij herkende ik wel, de gevelsteen ook, maar ik kan nooit direct reproduceren in welk huis zo’n steen dan ook al weer zit.

  3. 10eke zegt:

    Ik viel dus met mijn neus in de boeter…hoera een Leids detail. Dank je wel Tagrijn, ik heb weer genoten!
    Fijne ‘oranje’ avond. gr 10

  4. rietepietz zegt:

    Op de laatste foto is dan oók nog te zien dat men in Leiden zuinig is op al dat moois en tijdig onderhoud pleegt !

  5. Hildegarde zegt:

    Kneppelhout, mooi woord :-), zo één met geschiedenis.

  6. Renesmurf zegt:

    Die laatste staat mooi in de steigers, mooi zo, een teken dat die goed onderhouden wordt!

  7. Thérèse zegt:

    Ah nu weet ik, in mijn verstrooidheid, helemaal zeker dat het vandaag vrijdag is. Die twee pakhuizen vind ik heel mooi; zo eenvoudig en wie daar die leuke bloembakjes geplaatst heeft, zou van mij een dikke zoen mogen krijgen. Dat siert het net dat kleine beetje op. Prachtig.
    Fijn weekend, Tagrijn!

  8. het gebouw is weer een streling voor het oog!
    al die verschillende (en toch gelijke) vensters maken het zo boeiend!
    heerlijk weekend, tagrijn!

  9. Judith zegt:

    Na de eerste twee foto’s dacht ik misschien wel weer een keer drie uit drie te kunnen scoren, maar nee, weer dat huis op de Lage Rijndijk 😉

  10. Plato zegt:

    Ha, dat van Klikspaan wist ik. Die had ik zelf gevonden toen ik over het rapenburg wandelde. Erg leuk, zo’n spontane ontdekking. Ik kan die schetsen van hem trouwens iedereen aanbevelen. Klikspaan was overigens een zelfgekozen pseudoniem van Kneppelhout (je zult maar Kneppelhout heten).

  11. Di Mario zegt:

    Mooi pand…
    En een klikspaan.. mmmm, je zult er maar bekent als staan.
    Love as always
    Di Mario

  12. Pasula zegt:

    Zo´n huis in de steigers zal ik nooit fotograferen haha en jij laat het gewoon zien zoals het is, dat is het verschil. Ik denk dan: ach ze moeten het nog opknappen, nu maar geen foto.
    Mooie serie Tagrijn! Ik ben soms benieuwd hoe lang deze rubriek nog doorgaat maar ik vermoed nog héél lang! 😀

  13. Morgaine zegt:

    Kijk dit is nou oud land voor mij, prachtig gewoon!
    XXX

  14. aan Tjan zegt:

    @Tjan: Ik wijk hier wel eens van af en zet dat er dan meestal bij. Heb oook een paar ker omgeving station gedaan en ik herinner me de kerk op de Haagweg. Heb dat dit keer verzuimd.

  15. Tjan zegt:

    Een uit drie slechts. De steen van Klikspaan had ik aan het begin van de Hooigracht gedacht. En de balustrade kon ik niet plaatsen. Dacht trouwens dat je als ‘spelregel’ had dat je binnen de singels bleef? 🙂

  16. boomkruiper zegt:

    Klikspaan. Kwam ook al een antiquariaat tegen met die naam, vandaar dus…
    @rechtsboven in mijn scherm kun je klikken voor e-mailadres. Wil je mijn reactie op 5 juli ook wissen ajb?

  17. Twee uit drie, volgens mij herkende ik destijds de Lage Rijndijk ook al niet hahhaha.

  18. klaproos zegt:

    wil j e geloven dat ik veelvuldig over de lage rijndijk ben gegaan en dat huis nooit gezien heb????
    maar waarschijnlijk zag ik ander moois denk je ook niet,
    ik wens je een heel fijn weekend tagrijn

Je kunt hier reageren

