ERG IRRI…

Nu de vuvuzela's zijn verdwenen is er weer plaats voor andere kleine ergernisjes. Zoals die woorden en uitdrukkingen die er opeens zijn en dan door het halve land worden overgenomen. Ontzettend irri. Terwijl het best anders kan. Toch?
Als voorbeeld een kort 'afgeluisterd' telefoongesprekje.
'Goeiemoggel, met mij!'
'Hé hallo, ook goeiesmorgens!'
' Hoest?'
'Pff, nou ja, dat wil je niet weten.'
'Kom op, lucht je hart, een stukje medemenselijkheid, zeg maar.'
'Nou ja, de naweeën van die scheiding. Mijn exgenote maakt problemen. En het gaat helemaal nergens over.
'Tja joh, maar je zult het toch een plekje moeten geven.'
'Ja duh..'
'Ja joh, al dat gezeur. Boeie toch?'
'Absoluut. Maar toch, het vreet aan je, weet je wel.'
'Tja, ik kan er natuurlijk niet over meepraten, ik bedoel, het is niet mijn ding. Eigenlijk. Maar waarvoor ik je bel: heb jij zin om morgen met mij ergens een vorkje te prikken? Ben je er even uit. Ik zeg: doen.'
'Nee, want morgen heb ik de kids.'
'Okeeee, dus je hebt wel een goede regeling voor je kiddoos. En overmorgen?
'Dát kan wel. Gezellie.'
'Doen we dat. Helemaal leuk.'
'Ik ga je zien. Tot overmorgen.'
'Iììììs goed!'
'Doei!'

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op ERG IRRI…

  1. zakina zegt:

    Mooi weer gegeven hahaha. “Het is niet mijn ding” gebruik ik weleens. Het ergste vind ik als ik bijv. in de bus een gesprek van een tiener hoor en dan denk ik “Waarom klinkt dat gesprek toch zo dom?” en dan komt het door dat ze eigenlijk niets zeggen. Want hoe kunnen ze elkaar nu begrijpen als er constant wordt gezegt “Weetje”, “Ik bedoel” en nog meer van die niets zeggende woorden.
    Ik vind dit log erg gezellie hahaha

  2. Herman zegt:

    Mooi toch, die ‘levende’ taal, het komt en het gaat. En sommige dingen blijven gewoon bestaan.
    Overigens, echte jongerentaal is nog radicaler.

  3. FrankiePebbles zegt:

    Afschuwelijk!
    :))

  4. rietepietz zegt:

    Het zit’m in de overdaad Tagrijn , want overdaad schaadt nog steeds ! Als je in een voetbal interview in iédere zin hoort zeggen “ik bedoel” is “de bedoeling” van het gesprek nauwelijks meer te volgen 😉

  5. kamira zegt:

    bij jou dus wel het is dus niet mijn fout maar dat van diegene die iets vergeten zijn denk ik het heeft niets te maken met wat plato dacht [ben het woord vergeten]dat ze het eerst controleren wie er gereageerdheeft inverband met…

  6. kamira zegt:

    tagrijn ik vind het ook niks
    maar ik moet even kijken of de reaktie bij jou wellukt bij sommige lukt dat niet[meer]

  7. Niklas zegt:

    Herkenbaar! Ken je het weblog Irritaal? Hij heeft al twee boeken met zijn blogs over zulk taalgebruik uitgebracht:
    http://irritaal.web-log.nl/

  8. Min zegt:

    Tja ik ken mensen die het nog bonter maken.
    Zal eens kijken of ik er een scan van kan maken voor een Tja voor je…
    Het is het echt eentje in de categorie bontbonterbontst.

  9. plato zegt:

    Ik onderdruk de neiging in soortgelijke taal te reageren. Ik zit nogal vaak in de trein en telkens denk ik: verdorie, weer geen oorstoppers meegenomen. Mijn zoon praat trouwens ook zo. Je kan wel merken dat het een code voor gelijkgestemden is. Zo praa hij door zijn mobieltje en zo schrijft ie (zag ik eens stiekem) via MSN maar als wij samen praten schakelt ie moeiteloos over op (min of meer) ABN.
    Oorstoppers zei ik 🙂

  10. Elmar zegt:

    Toppie Tagrijn!
    Maar ik ga nu ff nieuwe apps zoeke voor me phone en daarna lekker chillen!
    Doei doei!
    greetz,
    Elmar

  11. Renesmurf zegt:

    Doei doei! Ik vind absoluut zo erg nog niet, als het ware.

  12. Thérèse zegt:

    Mooi gedaan Tagrijn, al die verschrikkelijke modewoorden in één gesprekje weergegeven. Mijn zoon heeft jet ook steeds over ‘de kids’, ja waarom? Vroeger zei steeds iemand: “…En wie moet dat ophoesten?”. Een vreselijk onsmakelijke uitdrukking vond ik dat. Maar menigeen bleef dat zeggen.
    Die tienerwoorden zoals ‘vetgaaf’ en dat soort voortdurend wisselend jargon vind ik wel leuk.

  13. Judith zegt:

    Whahaha, ik zal maar niet zeggen hoe vaak ik mezelf moet inhouden om geen “kiddo’s” te zeggen als ik het over mijn kinderen heb. Vind het zelf ook verschrikkelijk dus ik begrijp gewoon niet waarom het woord zo vaak op mijn tong ligt…

  14. 10eke zegt:

    Je wordt ouder Papa…
    Zonnige dag, gr 10

  15. Wieneke zegt:

    Ik kan het zelf nog net volgen, maar ik moet ineens heel erg denken aan wijlen mijn mama. Die moest al zo vreselijk wennen aan het woord mieters hahahaha…
    Erg leuk gedaan, Tagrijn.

  16. Hanny zegt:

    Het bewijs dat taal ‘levend’ is.

  17. Martine zegt:

    Vermakelijk en tenenkrommend tegelijkertijd, al zitten er wel een paar gedateerde uitdrukkingen bij, maar dat is voor de compositie, denk ik zo..

  18. klaproos zegt:

    whaahhahahaha
    inderdaa man dat beschrijf je uitstekend,
    het is ergelijk dat de taal aan de mode onderhevig is:-)
    cool geschreven tagrijn

  19. Di Mario zegt:

    duzzzz.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Pasula zegt:

    Voor een ander is dat inderdaad best irritant om te horen, maar nu hoor je beide kanten nog. Hoe vaak zit ik in de trein en hoor ik maar 1 kant.
    Zo’n verveelde puber die uit het raam staat en op timide toon zegt: ja da’s vet cool man.
    Je zou denken dat zo’n zin met vreugde of tenminste iets harder uitgesproken zou worden. En dan, op dezelfde monotone klanken hoor je: ja echt toppie, ik vind het onwijs leuk voor je.
    Alsof er botox in de stembanden gekomen is…

  21. Hildegarde zegt:

    Hahahahahaha, bedankt, lachen doet deugd. Dat had ik even nodig. Ben nl. in geen opperbeste stemming wegens de “restyling” van de skynetblogs, verkleinen ze van de fotoblogs nota bene de foto’s, geen inspraak, wanneer komen er eens veranderingen waarvan ik kan juichen ipv steeds maar dingen die veranderen omdat steeds veranderen blijkbaar moet. All movement is not forward, zeg ik maar.

  22. hilarisch! :-))))
    een voorbeeld van creatief omgaan met taal? :-)))))
    @ dankjewel voor je compliment, tagrijn!
    maar ..
    zeg maar jij en je! ik heb een hekel aan u. ;-))))))))))
    een voorbeeld van creatief omgaan met taal? ;-))))))

  23. Tjan zegt:

    Eh… Paulien Cornelisse gelezen? (over irri gesproken)…

  24. Ja erg interessante conversatie met hoogdravend taalgebruik hhaahahha

  25. boomkruiper zegt:

    En laat ik nu het Leids accent er ook nog doorheen horen :))
    En heb je al zo’n grijs glad glibberig WK kostuum aangeschaft? Wat, nog niet? Tsssss
    :D)))

  26. Annemarie zegt:

    En zo is het maar net.
    Er zit ook genoeg daarvan in mijn taalgebruik. 😉
    hoe zit dat bij jou Tagrijn? 😉

  27. Morgaine zegt:

    ~proest~
    uh ja.. ik ga mijn mond even houden denk, dat isssssssssss veuuuuuuuuuul beterrrrrrrr 😛
    (gezien ik mij hier ook schuldig aan kan maken, zeker met één van mijn vriendinnen)
    hahahaha
    Geweldig!
    XXX

Je kunt hier reageren

