MAAK EEN WIJNREIS DOOR JE LICHAAM

Voor zijn verjaardag kreeg Tagrijn onder andere een prachtige fles wijn uit Verona cadeau. Dat ging vergezeld van het boekje ‘Wijnreis door mijn lichaam’ van Harold Hamersma.
Het boekje is met vaart en humor geschreven maar leest vooral zo lekker weg omdat er over het gebruik van wijn precies wordt geschreven wat je als wijndrinker zo ontzettend graag leest.
Hamersma heeft jarenlang rapporten van Nederlandse en buitenlandse instituten en universiteiten over de invloed van wijn op je lichaam verzameld waaruit maar één conclusie kan worden getrokken: twee of drie glazen wijn per dag is buitengewoon gunstig voor je lijf en verlengt absoluut de levensduur. En dat is toch precies wat iedere wijndrinker wil lezen?
Bij Hamersma zelf gaan er jaarlijks zo’n 7000 flessen door. Maar toch, zegt hij zelf hierover, ‘slaap ik niet onder een brug, scharrel ik niet in de buurt van glasbakken en ben ik niet gehuisvest in een Jellinek-kliniek’.
Hij schrijft namelijk boeken over wijn en publiceert er artikelen over. De meeste wijn belandt, nadat een slok door de mond is rondgegaan, in de gootsteen. Ook zijn inname is uiteindelijk niet meer dan drie glazen per dag.
In het boek maakt hij echt een reis door het lichaam. In 17 hoofdstukken toont hij ondermeer de positieve invloeden aan voor hart- en bloedvaten, hoofd- en hersenen, maag en slokdarm, longen, lever, nieren, prostaat en huid.
Ook allergieën kunnen ermee worden bestreden, het vermindert de kans op kanker, het heeft een positieve invloed op het bottenstelsel en het cholesterol, zowel HDL als LDL, en ook de voortplanting heeft er baat bij. Omdat de werkende stof niet de alcohol is gaat dat niet op voor andere alcoholhoudende dranken.
Het zou natuurlijk te ver voeren om hier op al deze zaken in te gaan. Maar als je de cijfers over de gezondheid van mensen die wijn drinken vergelijkt met mensen die dat niet doen, valt dat zondermeer in het nadeel van de niet-drinkers uit. Het gaat dan vooral om rode wijn, wit geeft een minder gunstig resultaat.
De wijndrinker die ook regelmatig beweegt en niet rookt heeft een 62% lager risico op het krijgen van hart- en vaatziekten dan de geheelonthouder. De matige wijndrinker met dus een consumptie van twee à drie glazen per dag, mag rekenen op een plus van 4,7 jaar boven de gemiddelde levensduur. Niet voor niets bereiken mensen in zuidelijke landen die hun visje niet in boter maar in olijfolie bakken en aardig wijn drinken vaak een respectabele leeftijd.
Voor iedereen die graag een goed glas wijn drinkt en graag gezond oud wil worden, is dit boek van Hamersma dus een aanrader. Wie geen wijn drinkt wordt op slag bekeerd.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

18 reacties op MAAK EEN WIJNREIS DOOR JE LICHAAM

  1. Plato zegt:

    Ik denk dat ik maar aan de wijn ga. Ik dacht nog wel even. Maar stel dat ik normaal gesproken 10 jaar boven het gemiddelde leef en met wijn maar 4,7 jaar. Dan ga ik er dus eigenlijk op achteruit. Ik bedoel maar: die 4,7 jaar is een merkwaardige aanname. Maar dan toch. Als het zo goed is, dan moet het maar. Kom op met die flessen, Maria…. Maria…..
    De flessen zijn al leeg. En Maria slaapt.
    Hoe nu verder.

  2. zakina zegt:

    Ik drink maar een paar glaasjes wijn per jaar vorige week weer voor het eerst in maanden en dan wel bij de Italiaan. Misschien moet ik maar eens Italiaans leren koken 😉

  3. kamira zegt:

    Daar neem ik weer een glaasje op nu nog niet ,beetje vroeg

  4. boomkruiper zegt:

    Het is bijna te mooi om waar te zijn. Voor mijzelf ziet het er niet zo best uit dus ;). In gedachten hoor ik heel veel glazen klinken :))

  5. rietepietz zegt:

    Jammer maar helaas … ik ben géén wijndrinker ,ik zal dus op eigen stoom oud moeten worden want alle andere drankjes tellen niet mee zeg je ;-(

  6. Herman zegt:

    Een lekker wijntje is nooit weg, het geeft plezier en genot en alleen dat al is gezond.
    Overigens vind ik dat de heer Hamersma op de boekcover weinig vreugde uitstraalt.

  7. Renesmurf zegt:

    Ik moet zeggen dat ik geen alcohol blief.
    Maar je hebt een recensie geschreven waar ze blij mee mogen zijn!

  8. Annemarie zegt:

    Mag het ook wijn zijn met sprite of soda? Zoals ze hier zo vaak doen!
    Lijkt me zeker een aanrader dat boekje.

  9. Judith zegt:

    Hmm, klinkt aanlokkelijk!
    Sinds het terrasjestijd is, drink ik ook weer regelmatig een glas wijn. Twee of drie per dag moet ik nu nog even niet aan denken.

  10. Hanny zegt:

    Een mooi boek om cadeau te krijgen. Als je goede argumenten leest waarom je het beste een aantal glazen wijn per dag kunt drinken, is dat natuurlijk prima om het ook te doen. Toch voel ik mij beter bij een paar glazen water. Dan maar 4,7 jaar korter leven. Want liever korter leven en mij wel voelen, dan langer en onwel zijn.

  11. Di Mario zegt:

    Hebben ze ook zoiets over Hulsink Vieux?
    Love As Always
    Di Mario

  12. Pasula zegt:

    Zoals jij dit stukje schrijft vind ik al heel bevlogen. Ik zal de tip onthouden Tagrijn!

  13. Morgaine zegt:

    Ik krijg koppijn van wijn, een teken van mijn lichaam dat het alcoholvrij wil blijven, zo goed als dan.
    elk lichaam is anders, en de één gedijd er goed onder en een ander niet. Een ieder heeft zijn eigen dieet de kracht is om deze uit te vinden 😉
    XXX

  14. Thérèse zegt:

    Dat is nog eens een plezierig cadeau. Dus nog maar héél véél jaren, lijkt mij. Mooi zo!

  15. Bedankt voor de tip, weet gelijk een leuk cadeautje om te geven voor iemand die eerdaags jarig is.
    Ehhhhhhhhhh, staat er ook een hoofdstukje in over een bier en wijndrinkende roker, dan zou ik er ook nog wat van kunnen leren.

  16. 17 hoofdstukken over de goeie invloed van wijn op ons lichaam???
    tja, daar moèten we wel eentje op drinken? :-))
    *proost*, tagrijn, op onze gezondheid! :-)))

  17. dien zegt:

    ik zal daar niet moeilijk over doen tagrijn graag een rode
    dank je wel voor je steun bij het overlijden van m’n eigen gijssie,
    ik ben er blij mee,
    xxx

  18. meer als genoeg argumenten voor een wijntje
    helaas smaakt een triple nèt iets lekkerder :)))))

Je kunt hier reageren

