LEIDS DETAIL 178

Vandaag een trap naar ???, twee geveltjes van ??? en een art decopand in de ???  Na de derde foto worden de vraagtekens voor je weggehaald.

Op de eerste foto zie je een trap die aan de rechterkant toegang geeft tot de 'eerste verdieping' van de Zijlpoort aan het eind van de Haven. Dit is een van de twee poorten die zijn overgebleven van de zeven die ooit rond de oude stad stonden. Vandaag een foto van de voorkant, kort geleden was hier de singelzijde met de brug te zien.

De tweede foto laat de huisjes zien aan de Nieuwe Beestenmarkt 26. Op de begane grond Café d' UB (en dat is beslist niet de Universiteitsbibliotheek!).

Tot slot de laatste foto. Dit fraaie pand is te vinden in de Morsstraat 16. In het pand rechts ervan (nr.18) woonden in een grijs verleden de grootouders (vaderszijde) van Tagrijn en ook zijn vader heeft er zijn jonge jaren doorgebracht. Later heeft opa zijn winkel verkocht en heeft het pand meerdere bestemmingen gehad.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op LEIDS DETAIL 178

  1. Plato zegt:

    Ach die poort. Wat is ie mooi. Die twee huisjes zijn ook de moeite waard. Wat zou UB nou betekenen?

  2. zakina zegt:

    Ik dacht eerst, waarom zo’n lelijke trap? Maar gewoon ff verder gelezen. Wat leuk dat er ook nog een persoonlijke geschiedenis van je tussen zit

  3. boomkruiper zegt:

    Ach wat een mooi stukje geschiedenis van de familie Tagrijn. En wat de poort betreft: Stralend!

  4. paco zegt:

    Zeker mooi die Zijlpoort

  5. rietepietz zegt:

    Wat jammer dat het prachtige art deco pand niet in de familie gebleven is .Ik denk dat het ondertusssen héél wat meer waard is dan destijds !

  6. wat een schitterend poortgebouw, tagrijn!!
    hoe bijzonder om hier je grootouders huis te mogen bewonderen!!
    ik vind het zeker zo’n mooi gebouw als het art-decopand!
    fijn weekend, tagrijn!

  7. Di Mario zegt:

    Ik ben gewoon net zo nieuwsgierig als Morgaine.
    Love As Always
    Di Mario

  8. Herman zegt:

    Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik geen van de drie herkende. Maakt mij dat nu een slecht Leidenaar 😉
    Ik ga beter om me heen kijken, maar ja, er is ook zo veel te zien!

  9. Tjan zegt:

    Twee uit drie dit keer. Juist waar het mijn roots betrof (de viswinkel, want dat was het, in de Morsstraat) ging het mis: ik dacht had dit art deco-pandje in de Janvossensteeg gesitueerd.

  10. Judith zegt:

    Ik wist alleen de eerste foto, bij de andere twee was het een kwestie van “oh ja!”. Leuk om te weten waar jouw voorouders hebben gewoond, wat moet het fijn zijn om zo veel persoonlijke geschiedenis in je stad te hebben liggen…

  11. Morgaine zegt:

    En waar handelde de opa van Tagrijn in dan? Dat vind ik dan wel weer leuk om te lezen 😀
    XXX

  12. schitterend die zijlpoort
    laten ze daar maar zuinig op zijn 🙂

  13. klaproos zegt:

    dag tagrijn,
    de combinatie van die oude pandjes met die ijzeren trap doet wel een beetje vreemd aan,
    maak er een fijn weekend van en dank je wel voor je lieve reactie
    xx

  14. Nummer een en twee herkende ik gelijk, alleen nummer drie pas nadat ik de foto zag.
    Off topic, schrikdraad een goed idee of mischien een webcam meteen mitrailleur eronder zou ook kunnen helpen misschien.
    Maar het is en blijft een ellende.

  15. Annemarie zegt:

    De zijlpoort is en blijft mooi!!!

  16. Hanny zegt:

    Je laat weer mooie details van Leiden zien. Vooral de poort is bijzonder mooi.
    Een heel goed weekend!

Je kunt hier reageren

