KASTEEL KEUKENHOF (1)

Sinds de opening in 1949 trekken jaarlijks tienduizenden mensen naar de Keukenhof in Lisse om daar de keurig aangelegde bloemperkjes te bekijken. Maar weinigen zullen weten dat een paar honderd meter verder aan de andere kant van de weg in het grootste beboste gebied van de bollenstreek het kasteel Keukenhof is te vinden, een oorspronkelijk landhuis uit 1641.
De stichter was Adriaan Block, een scheepskapitein van de VOC en later commandeur van de Molukken. Hij kocht de grond van het afgegraven Keukenduin, zo genoemd omdat hier op wild werd gejaagd voor de keuken van slot Teylingen. Daarom noemde hij zijn landhuis dus: Keukenhof. Hoe het het landhuis verging na het overlijden van Block is hier woensdag te lezen.
Eerst gaan we even in het park, het bos en de omgeving van het kasteel kijken.
 

Wie weet hoe de boom hierboven heet, mag het zeggen.
Hieronder een fraai spel van licht en donker op de varens in het bos.

Bij de manege lopen niet alleen paarden rond:

Hier naderen we het koetshuis.

Aan het eind van de rondwandeling zien we het kasteel boven de bomen uitkomen.

We doen even een rondje kasteel. Het woord 'kasteel' is eigenlijk wat misplaatst omdat de torens er pas in 1861 tegenaan zijn geplakt om het buitenhuis meer status te geven. Ook de vierkante entreetoren met de twee kleine torens ernaast zijn bedacht door de architect Saraber. Zo kreeg de adellijke familie Van Pallandt toch zijn 'adellijk huis uit de middeleeuwen'. Het plan voor een slotgracht en een ophaalbrug heeft men laten varen; dat vond met blijkbaar toch al te gek.

Daar is de ingang. Woensdag gaan we naar binnen.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op KASTEEL KEUKENHOF (1)

  1. Plato zegt:

    Een prachtig kasteel. Het kost me wat moeite in de foto’s hetzelfde kasteel te ontdekken als op die oude gravure. Goed dat jij dat wist trouwens. Ik ben benieuwd naar de binnenzijde van het kasteel.

  2. Rob Alberts zegt:

    Mooie reportage.
    Vreemd dat toendertijd een familie zo’n huis konden bewonen.
    Vergelijk dat nu met een vinexwoning ….
    Maar goed tijden veranderen!
    En het geeft ons nu een cultuurgoed.
    Goed om daar dan even bij stil te staan.
    Vriendelijke cultuurgroet

  3. Thérèse zegt:

    Ik vind dat park erbij ook zo mooi. Waarschijnlijk mooier dan ik die hele Keukenhof zou vinden. Maar ik zal het zeker onthouden. (En sorry, geen idee wat voor boom dat is)

  4. rietepietz zegt:

    De keukenhof ligt niet zo héél vaak op onze route maar een volgende keer ga ik dus zéker daar even rondkijken ,juweeltje dat kasteeltje !Ik ben benieud naar het vervolg !

  5. zakina zegt:

    Wat leuk, nooit geweten dat daar ook een kasteel staat. Nu moet ik wel bekennen dat ik alleen maar op de keukenhof ben geweest als baby, dus tja… staat al jaren op de lijst om weer eens heen te gaan. Maar nu ik weet dat daar een heus kasteel staat? Leuk om Calvin mee te nemen 🙂

  6. Morgaine zegt:

    hihihi ik reageerde dan ook op je eigen schrijven Tagrijn:
    “Maar weinigen zullen weten dat een paar honderd meter verder aan de andere kant van de weg in het grootste beboste gebied van de bollenstreek het kasteel Keukenhof is te vinden”
    In mijn beleving, ook al ga je dat dan later vertellen, weten hele volksstammen ervan af 😉
    Maar het is natuurlijk logisch dat je dan het Koetshuis niet ziet en wat meer, het is dan natuurlijk maar slechts voor een deel bereikbaar en binnen kom je al helemaal niet op dat soort dagen wat zeer begrijpelijk is 😀
    XXX

  7. Tjan zegt:

    Ja, dat is bekend terrein. Het kasteeltje fungeert als trouwlocatie en ik heb er twee zonovergoten huwelijken bijgewoond (waarvan er één ook alweer op de klippen is gelopen). Ach ja, zo gaan die dingen – het feestje in Lisse was er niet minder om 🙂

  8. boomkruiper zegt:

    Wat leuk die naamsherleiding. Wist eerlijk gezegd niet van het bestaan. Mijn pannen raken nooit vol van al het wild dat ik schiet :))

  9. Morgaine zegt:

    ~Proest~
    onbekend Tagrijn? Of ben jij onbekend wat er elk jaar drie dagen lang kan gebeuren, 8 aug, zal ik er weer zijn, mijn dochter al vanaf het begin, whooooohahahaha
    Prachtige foto’s heb ik maar dan met andere aankleding… eromheen…
    Kom jij ook?
    http://www.castlefest.nl/welkom.php
    Ik zweer het je, dan staat dit ‘kasteel’ en tuin in een heel ander licht 😀
    XXX

  10. hier loop je niet over de hoofjes zie ik 🙂
    heel aantrekkelijk 🙂

  11. Brimstone zegt:

    Leuk dat je “de Keukenhof” zo belcht.

  12. Annemarie zegt:

    Dat heb ik inderdaad nooit geweten. Natuurlijk wel het bos gezien als je gaat parkeren, maar verder…
    Geen idee!

  13. wat wordt dit kasteel erg goed onderhouden?
    (ik ben wat anders gewoon?) ;-))
    schitterende omgeving, ook, zowel voor mens als voor dier? :-))
    ik ga met plezier mee naar binnen met jou, tagrijn!

  14. Het is echt een mooie omgeving daar en niet zo te zien niet alleen tijdens de weken van de Keukenhof zelf.
    Off topic, de regen was vrijdagavond gisteren hier ook geweldig weer geweest.

  15. Hanny zegt:

    Een prachtige omgeving voor het kasteel. Je zult maar zo’n tuin hebben. Dan mag je ook wel meerdere tuinmannen/vrouwen in dienst hebben.
    Ik ben zeer benieuwd hoe het er van binnen uitziet.
    Een bomenkenner ben ik niet, dus ik kan je niet vertellen hoe de boom heet.

  16. Di Mario zegt:

    Ik ben nog nooit bij de keukenhof geweest. Misschien moet ik dat maar eens gaan doen. Maar ik kan nu tenminste wat meer vertellen erover dan alleen maar over bloemen.
    Love As Always
    Di Mario

  17. klaproos zegt:

    ziet er erg keurig uit tagrijn,
    en ik ben blij dat jij verder kijkt dan de gemiddelde bollenbezoekr:-)
    anders hadden we dit niet gezien natuurlijk
    ik ga m’n malienkolder vast aantrekken en dan zie ik je hier woensdag weer:-)
    fijne avond gewenst tagrijn

Je kunt hier reageren

