LEIDS DETAIL 179

(foto: Tjan)

Deze week een vlinder, een gedenksteen en het bovenste deel van een poortje(?) in de wekelijkse rubriek Leids Detail. Het verhaal wordt eentonig: de toelichting staat weer onder de derde foto.

Op de eerste foto zie je een vlinder die te vinden is aan de linkerzijde van het toegangshek van de begraafplaats Groenesteeg. Het symboliseert ons kortstondige leven. (Rechts een omgekeerde toorts, symbool van het uitgedoofde leven.)

De gedenksteen voor Gerard Noodt is te vinden aan het pand Pieterskerkhof 40, het oudste huis van de stad.Je zou dat nu niet direct zeggen, want het huis heeft rechts een trapgevel uit de zeventiende eeuw en de kant waar je tegenaan kijkt heeft een neorenaissancegevel uit 1895. De rechtsgeleerde Gerardus Noodt woonde hier en leefde van 1647 – 1725. Vanaf 1890 was het pand in gebruik als Waalse Bibliotheek, die in 1973 naar Amsterdam verhuisde.

Tot slot foto drie. Daar valt niet meer over te vertellen dan dat het de (gedeeltelijk gerestaureerde) artiesteningang aan de Aalmarkt van de Stadsgehoorzaal is.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op LEIDS DETAIL 179

  1. Judith zegt:

    Wat erg, ik wist er geen een!
    Deze week hopelijk een herkansing.

  2. Plato zegt:

    Dat heb je weer mooi gefotografeerd, Tagrijn. Ook, deze keer wist ik er weer niets van. Dus weer een stukje wijzer geworden denk ik aan Leiden. Leiden in de herfst, dat lijkt me erg leuk.

  3. Rob Alberts zegt:

    Een bericht over de vergankelijkheid van het leven en een artiesteningang?
    Of wij nu hier op aarde of in het hiernamaals de artiest uithangen is mij niet helemaal duidelijk ???
    Maar mooie foto’s en een weer leuke informatie, dat wel!
    Vriendelijke groet.

  4. zakina zegt:

    Mooi die vlinder en ik heb even je log vergroot om de tekst beter te kunnen lezen van die gedenksteen.
    Bedankt voor de tip van de muziek… heb genoten van Frank Sinatra vanavond en ga nu mijn mandje in :-).

  5. JantjeDee zegt:

    ik ben onder de indruk van de vlinder….mooi !!
    dank voor al je lieve, wijze woorden !
    volgend weekend gay parade en bijna uitmarkt en dan Sail !!
    kom je deze kant op ??
    laat me weten,dan zoeken we elkaar eens op!
    wens je nu een fijn weekend !
    liefs janneke

  6. paco zegt:

    Ik ook.Voor de vlinder

  7. Annemarie zegt:

    Ik ga toch echt voor de vlinder.
    Wat mooi. :_)

  8. die vlinder is mooi!
    ze staat ook symbool voor de onsterfelijkeheid van de ziel.
    je laat weer heel bijzondere huizen zien, tagrijn!
    fijn weekend,

  9. rietepietz zegt:

    Inderdaad geweldig om van zo’n grof materiaal zo’n tere vlinder te maken ,heel mooi!

  10. beuzeblaadje zegt:

    Ik “val” helemaal voor
    de vlinder Tagrijn!
    Fijn weekend alvast
    en groetjessss,
    beuzeblaadje

  11. Pasula zegt:

    Die gedenksteen vind ik echt prachtig!

  12. Morgaine zegt:

    Vlinders leven kort maar krachtig! net als de mens eigenlijk, en hiermee vertel ik jou dat elk begin elke start een einde kent 😉
    als een antwoord op het meester stuk wat ik neer had gezet 😉
    Ja er zal een afscheid komen, maar je kunt ook contact blijven behouden zo nu en dan, kijk eens om je heen naar vriendschappen of mensen die zijn gekomen en weer zijn gegaan om wat voor reden dan ook…. Aan elk begin komt een einde, zelfs waar je nog volop inzit als een huwelijk bijv, de liefde kan blijven bestaan, maar als mens bij elkaar blijven tot de doodt…. jullie scheidt… zelfs als dat tegelijk zou gebeuren…
    😉
    Prachtig detail waar ik jou een mooi antwoord bij kon geven 😀
    XXX

  13. Di Mario zegt:

    Die vlinder vind ik wel mooi, ook qua symbool en betekenis.
    Love As always
    Di Mario

  14. Niklas zegt:

    Mooie beelden weer! Ik vraag me wel af of die vlinder ooit zou kunnen vliegen… Doet me denken aan wat een straaljagerpiloot ooit zei over een bepaald type militair vliegtuig: “als je er maar genoeg motorvermogen aan hangt, kun je zelfs een baksteen laten vliegen”.

  15. Hanny zegt:

    Ook al een vlinder! Een prachtig detail daar bij de begraafplaats.

  16. astridvanbeers zegt:

    Pstttt, hoe moet het nu gefotograveerd of gefotografeerd????

  17. astridvanbeers zegt:

    Is er nog iets in Leiden dat niet door jou is gefotograveerd?

  18. Tjan zegt:

    Ik wist er welgeteld 1, en dat was dan ook nog die vlinder die ik zelf geschoten had… Volgende week beter…
    @klaproos: Via de volgende link vind je wat voorjaarsfoto’s (en twee links naar najaarsfoto’s) die ik op deze begraafplaats nam: http://kniesoor.web-log.nl/kniesoor/2010/03/lente-op-begraa.html

  19. hjad de vlinder niet herkend, maar mooi he die begraafplaats, was er van de winter nog echt prachtig.
    Wist niet dat dit het oudste huis in leiden was, weer iets geleerd hahah.
    De artiesteningang van de Stadsgehoorzaal herkende ik pas nadat ik de hele foto zag.

  20. klaproos zegt:

    prachtig die vlinder tagrijn,
    een puur genieten,
    en ik hoop stiekem dat je eerdaags eens even dat kerkhof zult opgaan en daar eens wat mooie plaatjes schiet want het zal wel oud zijn…
    ik kijk er erg naar uit,:-)
    een heel mooi leids detail tagrijn,
    fijn weekend gewenst

  21. eva zegt:

    OT Dank voor je tips. Dacht ik eindelijk rechtstreeks te kunnen uploaden, help jij mij weer uit de droom!
    Maar ik kom er nog niet helemaal uit, hoe jij dat doet.
    Ik kopieer de code (de tweede) bij photobucket, maar dan?
    Waar plak ik ‘m in de weblog editor?
    Welkm icoontje moet ik daar hebben?
    Als ik ‘m rechtsstreeks plak, krijg ik alleen de tekstcode.
    Ik deed het altijd door eerst de foto in photobucket te vergroten en dan kopieren en plakken.
    Fluitje van een cent was dat altijd.
    Maar dat eronder plakken heeft bij mij nooit gewerkt wat ik ook probeerde!
    (bij vkblog werkt dat wel).
    In elk geval dank voor de moeite!
    gr eva

Je kunt hier reageren

