KUNST VAN ZAND

Plotseling sta je in hartje Den Haag oog in oog met de grote meester. Het is een van de kunstwerken die de Zandacademie heeft gemaakt in het kader van The Hague Festivals. Het thema van dit jaar is: Ode aan de Hollandse Meesters. Eigenlijk begrijp je niet hoe men met alleen maar zand deze werken in reliëf heeft kunnen maken.
Hieronder zie je de Koppelaarster van Dirk van Baburen.

Jan Steen schilderde ooit dit vrolijke binnenhuistafreeltje.

Wie herkent het niet? De Stier van Potter.

De luitspeler van Frans Hals.

Het melkmeisje van Vermeer:

Een van de vervreemdende werken van Jeroen Bosch:

En tot slot wat minder ver terug in de tijd: op twee foto's een werk van Escher.

De sculpturen zijn nog tot en met 27 augustus iedere dag te zien op het Buitenhof in Den Haag.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op KUNST VAN ZAND

  1. boomkruiper zegt:

    Zandbakkunst van de allerbovenste plank zeg. En al die details!

  2. zakina zegt:

    Jammer dat ik niet ff op en neer kan, maar gelukkig heb ik dit logje van jou om te kijken… wat prachtig om te zien

  3. Judith zegt:

    Ha, ik moet morgen naar Den Haag dus ik ga even langs als daar tijd voor is! Ziet er prachtig uit!

  4. Plato zegt:

    Dit grenst echt aan het ongelooflijke. Wie ooit wel eens met een scheppie een kasteel heeft proberen te maken weet hoe snel het mis kan gaan. Dus alle bewondering voor dit werk.

  5. Pasula zegt:

    Wat een duidelijke foto’s, erg goed gefotografeerd, je had er mooi licht voor. Ik ben weleens op een zonovergoten dag geweest maar dan worden de foto’s niet zo mooi.
    Zijn we beiden wezen zandhappen. 😉

  6. Di Mario zegt:

    Mooi he.. blijf het knap vinden hoe ze dat doen. Misschien ook wel omdat ik niet zo creatief ben.
    Love As Always
    Di Mario
    ps.. je was gisteren gewoon nog iets te vroeg. Ik zat nog in Limboland in een restaurant, dus kon niets plaatsen 😉

  7. Hermien zegt:

    Prachtig gemaakt. Geen “echte kunst” ben ik met Thérèse eens, maar wel razend knap!

  8. rietepietz zegt:

    Geweldig hé dit soort “kunstwerken ” , ik sta er altijd vol bewondering naar te kijken in Scheveningen .Deze moet ik beslist nog even gaan zien .

  9. Thérèse zegt:

    Er komen altijd veel vragen bij mij op, bij het zien van deze ‘kunst’.
    Ten eerste ben ik wel heel nieuwsgierig hoe ze dit nu maken, alleen met zand?
    Maar het tweede wat mij opvalt is dat het veelal nagemaakte werken zijn. Nu is het thema Oude Meesters; dan krijg je dit nogal gauw. Maar echte, originele kunstwerken heb ik er nog zelden tussen gezien. Maar evengoed zijn het voor veel mensen leuke dingen om te gaan zien.
    (Het klinkt misschien wat uit de hoogte, maar ja, als kunst je vak is, bekijk je het wat anders)
    Maar mooie foto’s Tagrijn!

  10. Wieneke zegt:

    Ik weet niet wat ik knapper vind… het maken van zand- of het maken van ijssculpturen. Lopen ze geen gevaar om vernield te worden door klojo’s?

  11. Morgaine zegt:

    Wauw, nu is het jammer dat ik op 31 aug, in die buurt ben 😦
    Maar dit is ook al een gave impressie, en alleen zand, ja dat dacht ik vroeger ook maar ze doen er toch iets van cement in oid 😉
    XXX

  12. Brimstone zegt:

    Het is inderdaad heel bijzonder dat dit met alleen zand is gemaakt. Ik vind het knap en het resultaat is ook nog heel estetisch.

  13. jij hebt bijzondermooie foto’s gemaakt van deze kunstwerken, tagrijn!
    ongelooflijk hoe mooi deze zandsculpturen zijn!
    dit is heel wat anders dan op ’t strand een zandkasteeltje bouwen, eh? :-))

  14. Hanny zegt:

    Ik blijf me erover verbazen hoe men met zand deze fraaie sculpturen kan maken. Razend knap.
    We zoeken nog een doel voor een reisje met onze NS-kaart. Ik zal het eens in ‘de groep’ gooien om naar Den Haag te reizen. Kunnen we ook de beeldententoonstelling op het Lange Voorhout bekijken.

  15. Annemarie zegt:

    Zo knap…
    Ik krijg zoiets alleen voor elkaar met mijn camera. Zelf houwen ehh hoe je het ook mag zeggen lukt me dan dus echt niet hoor!

  16. als ik er zou staan, zou ik er even aan moeten voelen
    het is ongelooflijk 🙂

  17. Geweldig ik wist dit niet, ga eerdaags even kijken als ik in Den Haag ben.
    Is dit trouwens in de plaats van de beelden die anders op het Voorhout staan.

  18. klaproos zegt:

    fantastisch tagrijn,
    ik ben hélemaal weg van de stier van potter,
    die vind ik op doek ook zo mooi,
    subliem, wat die kunstenaars kunnen hé,
    jemig…
    ik ga een nachtje in het zand bijten hier ehhh
    slapen:-)

Je kunt hier reageren

