EEN STADSWANDELING IN LEIDEN (1)

Vandaag maken we zomaar eens een kleine wandeling door een deel van Leiden. Nu eens geen details, die komen vrijdag weer. De Amsterdamse grachten worden weliswaar in alle toonaarden bezongen en de grachtengordel hoort nu terecht tot het Werelderfgoed, maar de grachten van Leiden mogen er ook zijn. Daarom beginnen we onze wandeling aan het Steenschuur, die na een paar honderd meter overgaat in het Rapenburg. Hierboven wat fraaie huizen en de fraaie Lodewijkskerk.
We blijven even aan de linkerkant en wandelen door het Van der Werfpark met zicht op het Steenschuur. Dit park ontstond doordat hier in 1807een hele buurt de lucht invloog door het ontploffen van een kruitschip:

Aan de rechterkant van het Rapenburg zien we even verder het punt waar het water van de Vliet zich samenvoegt met dat van het Rapenburg. Hier maakten de watergeuzen hun triomftocht in 1574 met schepen vol haring en wittebrood.

Enkele honderden meters verder maakt het Rapenburg een bocht naar rechts. Hier hebben we zicht op de Kaiserstraat.

We naderen nu de Doelenbrug. Zouden we deze brug oversteken dan lopen we langs het oude gebouw van de universiteit.

Bij de Doelenbrug kijken we naar rechts en zien de Kloksteeg, een van de ‘eetstraatjes’ in de Pieterswijk, het Leidse ‘Quartier Latin’.

Natuurlijk is de Pieterskerk het middelpunt van deze buurt, maar we lopen nu even door twee van de vele steegjes in deze buurt vol kleine winkeltjes en eethuisjes. Hieronder eerst de Diefsteeg. Aan het eind zie je nog net het Gerecht en het Gravensteen:

En hieronder de Pieterskerkchoorsteeg met zicht op de kerk:

We zullen dit buurtje een andere keer wat beter verkennen. Dit is slechts een kleine oriëntatie. We keren terug naar het Rapenburg waar we hier rechts op de hoek de oudste bibliotheek van ons land zien: de Bibliotheca Thyssiana uit 1655. Hier worden nog zo’n 2500 17de eeuwse boeken bewaard die slechts af en toe te bewonderen zijn.

Aan het eind van het Rapenburg lopen we door en komen op het Kort Rapenburg. Vroeger ook water maar in 1910 overwulfd bij de komst van de tram. Over de brug ligt de Prinsessekade.

Bij die brug werpen we nog even een blik op het hier vaak levendige verkeer over water.

We keren ons om en kijken over het groen van de Gijselaarsbank nog even uit over het Rapenburg. Volgende keer bezoeken we een andere stukje van de stad.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op EEN STADSWANDELING IN LEIDEN (1)

  1. zakina zegt:

    Dit lijkt mij ook wereld erfgoed en zelfs mooier dan Amsterdam 🙂

  2. beuzeblaadje zegt:

    Dit is gaaf! Een super zalige
    wandeling maar totaal geen
    zere voeten :-))
    Leuke nieuwe categorie Tagrijn!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  3. Plato zegt:

    Je zegt niets teveel. Leiden heeft beslist mooie grachtjes en bovendien is het er lang zo smerig niet als in Amsterdam. Een mooie-aanstekelijke routebeschrijving.

  4. rietepietz zegt:

    Ik weet uit éigen ervaring dat je een geweldige gids bent voor iemand die Leiden wil bekijken .
    Wat me opvalt is dat leiden z’n stegen gelukkig nog steeds “steeg “noemt .
    In Delft heeft men de meeste steegjes “opgewaardeerd” tot straat en dat is heel jammer !

  5. ja ik blijf het zeggen… ik moet er echt eens langs…

  6. Daisy zegt:

    Een mooie en gezellige stad! Mooi luchtje heb je hier op je foto’s!

  7. Pasula zegt:

    Ik krijg zin om een live stadswandeling in Leiden te doen!

  8. Ciel zegt:

    Mooie plaatjes, Tagrijn! Je zou inderdaad een goede stadsgids zijn!!!!
    We zouden nog eens afspreken…… kunnen we niet samen de volgende wandeling doen waar je over spreekt? Lijkt me geweldig! Je hebt mijn tel.nr./email.
    Hopelijk tot gauw,
    Caecil

  9. Morgaine zegt:

    Dat vind ik nu ook, er zijn meer prachtige grachtengordels in ons land dan alleen in Amsterdam, en waar ze ook liggen, ze zijn vaak zo prachtig, wat jij hier ook laat zien en ja ik heb er ook gelopen en mijn ogen uit gekeken 😀
    XXX

  10. paco zegt:

    Wat een kwaliteit in éémn blog

  11. Di Mario zegt:

    Dat het een mooie stad is dat zie ik altijd wel aan je details. Maar een paar van die overzichten zijn ook schitterend.
    Love As Always
    Di Mario

  12. Thérèse zegt:

    Ja hé Tagrijn, nu kom ik toch ernstig in de verleiding eens een dagje of misschien wel twee wat wandelingen door Leiden te komen maken.

  13. Mooie wandeling Tagrijn.
    En voor Judith, ik neem aan dat de kraampjes bij de Japanse markt hoorden.

  14. leiden heeft niks anders dan fotogenieke plekjes??
    wat is het er mooi!
    jij bent de ideale gids voor deze stad, tagrijn!
    jij weet zelfs de details .. ;-))))

  15. Judith zegt:

    Bekend terrein voor mij!
    Wat zijn dat voor kraampjes op het Rapenburg?

  16. klaproos zegt:

    een zalige wandelijng met de zon op onze koppies tagrijn, het is zo rustig in de stad??
    is iedereen weg of zo :-))
    slaap lekker

  17. Hanny zegt:

    Hartstikke leuk om met je mee te mogen wandelen. En hartstikke leuk om bekende plekjes tegen te komen, die we gezien hebben tijdens onze stadswandeling van een paar jaar geleden. Op het terrasje op het Rapenburg met zicht op de Kaiserstraat waren wij neergestreken tijdens het wachten op onze zwager.

  18. Annemarie zegt:

    Wat mooi Tagrijn!
    Maar toch… De Kaiserstraat trekt mij dan weer vanwege de naam. 😉 Geef mij maar de ‘echte’ Kaiser hier waar ik tegenaan woon, hihi.

Je kunt hier reageren

