LEIDS DETAIL 180

Vandaag in Leids Detail: zowel op de eerste als de tweede foto een steen en op de derde een deel van een torentje. Wat en waar? Onder de derde foto staat er weer wat over te lezen. 

Op de foto hieronder kun je zien waar dergelijke figuren van zandsteen te vinden zijn, namelijk aan de gevel van de voorzijde van het stadhuis. Het zijn allemaal voorstellingen uit de geschiedenis van de stad en niet zo oud als menigeen denkt. Want na de brand van 1929 werd de linkerzijde naast de trap weer in oude stijl herbouwd. Leendert Verstoep, een beeldhouwer uit Leiderdorp, vervaardigde deze voorstellingen.Op de steen hierboven zien we beeldhouwers aan het werk.
 

De tweede foto is een steen die zich boven de poort van het Barend van Namenhof bevindt. Het hofje is te vinden aan de Hoefstraat 12 en werd oorspronkelijk in 1730 gebouwd. Het was in 1915 zo vervallen dat alle huisjes moesten worden afgebroken. Archtitect Mulder tekende voor de nieuwbouw.
Het stukje toren behoort aan de OLV Hemelvaart- en St. Josephkerk aan de Herensingel. De kerk werd  als vierde parochiekerk in 1924 gebouwd. Men rekende op heel wat bezoekers, want het bisdom gaf opdracht bij de bouw voor duizend zitplaatsen te zorgen…  Hieronder is hij te zien vanaf de Herengracht.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op LEIDS DETAIL 180

  1. Renesmurf zegt:

    Nou, wat konden ze vroeger toch wat maken allemaal! En wat is er toch nog veel bewaard.

  2. zakina zegt:

    Dacht bij de eerste dat het een zandsculptuur was, maar was nog in de sfeer van je andere log. Mooi verhaal hier weer bij

  3. 10eke zegt:

    Het ziet er weer schitterend uit, ik krijg weer zin om een keer naar Leiden te gaan.
    En ik krijg de rechter zijkant van mijn blog niet gewijzigd in de nieuwe versie. Ben er al een keer mee bezig geweest, maar het lukt me niet. Dus tot die tijd zul je het met Alice moeten doen… 🙂
    Fijne dag, gr 10

  4. beuzeblaadje zegt:

    Onvoorstelbaar,
    ondertussen al 180 keer 3 Leidse details?
    Dat je er nog steeds wat vind Tagrijn!
    Petje af!!
    Doeiii,
    beuzeblaadje

  5. JantjeDee zegt:

    wat is leiden toch mooi….
    fijne week Tagrijn !
    liefs janneke

  6. rietepietz zegt:

    Je hebt zelfs twee “steentjes bijgedragen” aan het onder de aandacht brengen van mooie plekjes in Leiden De eerste vind ik de mooiste !

  7. de steen met de werkende beeldhouwers is prachtig!!
    wat een huzarenstukje om dit in steen te gaan houwen!!
    fijn weekend, tagrijn!

  8. Thérèse zegt:

    Leuk die beeldhouwer die beeldhouwers aan het werk houwt. Ziet er ook heel mooi uit.

  9. Morgaine zegt:

    Prachtige details, en toch maar mooi dat ze het herbouwd hebben of het nu wel origineel is of niet!
    XXX

  10. Ciel zegt:

    Teruglezend zie ik dat ik mijn typevaardigheid weer eens wat aandacht moet geven….. ai!

  11. Ciel zegt:

    Hahaha, die eerste had ik de laatste tijd al een beetje aan zien komen! Uiteraard door mij herkend dus.
    Die tweede had ik -a sl een van de wienigen – ook. Het hofje was na de laatste verbouwing zo luxe geworden, dat het ook wel het Villahofje wordt genoemd. Ik vind het een plaatje van binnen, dus raad iedereen aan om eens te gaan bezoeken. Het staat in de Hoefstraat overigens.
    En die laatste…. getver, niet! Heb me rot zitten denken, maar kon hem niet plaatsen. Zie ik het nou goed, Tagrijn, of staat er iemand onder die klok? Tja, en die 1000 plaatsen, ik betwijfel of die ooit nog wel eens allemaal bezet zijn……
    Leuk detail weer!

  12. Judith zegt:

    Ook hier was nummer 2 het struikelblok. Ik meen nu wel te weten waar dat hofje zit, maar ik weet het niet helemaal zeker.

  13. laatste foto is echt een mooi plaatje…

  14. Hermien zegt:

    Mooie foto’s en op het eerste gezicht onbekende détails. Het stadhuis zou ik uiteraard geweten moeten hebben…
    OT: Tagrijn, je dacht toch niet dat ik Wieneke iedere week naar Delft liet komen voor een toneelstukje? Maar leuk dat je volgend jaar wilt meedoen!

  15. paco zegt:

    Van grote schoonheid weer

  16. tagrijn zegt:

    @Tjan: Het is niet voor niets dat ik geen foto van dat hofje heb geplaatst…

  17. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Dat hofje zegt me werkelijk helemaal niets. Morgen eens een kijkje nemen…

  18. tagrijn zegt:

    @LeidseGlibber: de foto is op 8 juni j.l. gemaakt. Maar ik weet niets van een blikseminslag…

  19. Di Mario zegt:

    Mooie details…. en weer LG aan het denken gekregen. Dat is een mooi gegeven.
    Love As always
    Di Mario

  20. Hanny zegt:

    Mooie details heb je weer gevonden. Maar het mooist vind ik de onderste foto, want water. 🙂

  21. Plato zegt:

    Wat is er toch eigenlijk veel dat je ontgaat als je zo maar een beetje wandelt. De mooiste gevelsteentjes laat je dan vermoedelijk liggen. Het is goed dat je ons op die details attent maakt. Die toren is prachtig. Heel bijzonder ontwerp.

  22. klaproos zegt:

    wat een schitterend detail tagrijn, die kerktoren heeft m’n hart gestolen vandaag 🙂
    slaap lekker

  23. Annemarie zegt:

    Wat een mooi gezicht die laatste foto zo over het water…

  24. Nummer twee herkende ik echt niet.
    Zit mij alleen af te vragen is de foto van de kerk nu voor of na de blikseminslag.

Je kunt hier reageren

