IN DE BAN VAN BENNER

IMG_1843t 

Het is maar één zaaltje in het Haags Gemeentemuseum, maar daar kom je wel heel vrolijk uit. Je vindt hier namelijk de kleurrijke zomerse landschappen van Gerrit Benner, een Friese schilder die in 1981 is overleden. Behalve landschappen hangen er ook wat werken met dieren. 
Als kunstenaar was Benner een solist; hij wilde zich bij geen enkele stroming aansluiten. In het hoge noorden was hij ook weinig in de gelegenheid kennis te maken met andere schilders van moderne kunst. Zijn gevoel voor de natuur, zijn kleurexpressie en de eenvoud dragen er zorg voor dat zijn werk zeer toegankelijk is.

IMG_1840t 

IMG_1841t 

 IMG_1842t 

IMG_1844t 

IMG_1845t 

IMG_1846t 

IMG_1847t 

IMG_1848t 

IMG_1849t 

IMG_1850t 

IMG_1851t 

De tentoonstelling is nog tm 17 oktober te zien in het Gemeentemusem in Den Haag, Stadhouderslaan 41.  geopend di tm zo 11-17. Met MK gratis toegang. 
 
   
  
  

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op IN DE BAN VAN BENNER

  1. ellen zegt:

    Wat een ongelooflijk vooroordeel en dedain in de tekst aan het begin. Alsof iemand uit het ‘hoge Noorden’ (om dat akelige cliché dan nog maar eens te gebruiken) geen gelegenheid zou hebben gehad met andere schilders contact te hebben. Ik denk dat Benner er geen behoefte aan heeft gehad. Als individualist en autodidact volgde hij zijn eigen koers.

  2. Judith zegt:

    Zo, heftige kleuren! Dit zijn details neem ik aan, geen hele werken?
    Het doet me aan het werk van een andere (hedendaagse) Nederlandse schilder denken, maar ik kan er maar niet opkomen.

  3. st@@rt zegt:

    MOOI! Wordt je idd vrolijk van. Ik dacht eens wat van hem gezien te hebben in Oranjewoud

  4. Thérèse zegt:

    @Plato: Even een adviesje: zo’n uitleg hangt er nooit zomaar bij. Je zult dus zelf moeten proberen je ergens in te verdiepen, heb liefste zonder vooroordelen.
    Succes gewenst Thérèse.

  5. Plato zegt:

    Tja, ik ben nogal figuratief ingesteld. Dus wat deed ik? Bij het eerste schilderij kneep ik mijn ogen dicht en zag koeien in de lucht hangen met daaronder een vrijwel leeg weiland. Helemaal fout natuulijk. Maar ik heb dan ook de neiging om simplistische schilderkunst met voorbedachte rade, niet geheel te begrijpen. Waarom zien die paarden eruit als draadpoppetjes, waarom die kinderlijke opzet? Welke gedachte zit daar achter? Daar lijkt wel nooit iemand een antwoord op te kunnen geven.
    Geen oordeel van mij dus. Maar ik ben wel blij als er iets van duiding is. Vind ik het dan nog niet mooi, dan kan ik het in elk geval waarderen vanuit de aangereikte kennis.

  6. Rietepietz zegt:

    Tja …., o nee ,dat is niet de rubriek dit keer 😉 Dit zijn nou de schilder stukjes die bij de hoop doen leven dat het allemaal zo moeilijk niet kan zijn als ik wat tubes verf haal …….sórry ,ik heb er gewoon géén verstand van 😉

  7. Thérèse zegt:

    Sorry Martijn moest zijn: Thérèse

  8. Morgaine zegt:

    Ja dat merk ik dus ook, hoe simpeler het is hoe meer men het graag wil hebben :S
    Nah, dit is niet mijn stijl om leuk te vinden maar ik weet wel dat het soms gewoon heerlijk is om een doek zo even te bekladderen 😀 Even jezelf laten gaan!
    XXX

  9. Martijn zegt:

    Een eigenzinnig schilder….daar hou ik wel van. Ik zal het in ieder geval noteren.
    Groetjes Th.

  10. Pasula zegt:

    Not my cup of tea. Meestal zet je hier hele mooie kunstwerken neer, maar smaken verschillen en tja, dit is niet mijn smaak.

  11. Di Mario zegt:

    Niet helemaal mijn nsmaak.
    Love As Always
    Di Mario
    ot. ja allang, ergens in het begin. Gek genoeg staat er geen reactie van je bij.

  12. Wieneke zegt:

    Mij spreekt het werk van Benner totaal niet aan, maar vrolijke kleurtjes zijn in zijn algemeenheid natuurlijk nooit weg. Het maakt mensen vrolijker en dat is hard nodig in deze barre tijden.
    De schilder heeft wel wat werk hangen in het museum Belvédère in Heerenveen-Oranjewoud.
    http://www.museumbelvedere.nl/

  13. aan kleur is hier geen gebrek? :-))
    de rest kan mij minder boeien.
    ’t is mij allemaal te hoekig, terwijl ik in dit geval liever rondingen zou zien? :-)))

  14. Hanny zegt:

    Ik heb ook wel eens werk van hem gezien. ‘Of all places’, bij de notaris. Terwijl die de hele riedel opdreunde, was het een genoegen om naar de vrolijke kleuren van het landschap te kijken.

  15. Kende de schilder niet.
    In eerste instantie had ik iets van, nou ja hoeft voor mij niet.
    Alleen even terugscrollend en beter kijkend is het toch wel heel apart, zeker zijn kleurgebruik en simpelheid.

  16. Annemarie zegt:

    Heel minimalistisch. Maar inderdaad toegankelijk.

  17. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn, ik hou van de kleuren, maar mag ik zeggen dat ik jouw werk mooier vind,
    of ben ik dan een belediging aan het adres van benner……
    🙂
    maak er een fijne avond van tagrijn

Je kunt hier reageren

