AAN DE AMSTERDAMSE GRACHTEN

Vorige week maakten we een wandeling langs Steenschuur en Rapenburg, twee van de Leidse grachten. Vlak daarvoor was de grachtengordel van Amsterdam uitgeroepen tot Werelderfgoed. Dus dan dringt een vergelijking zich op. Dat Leiden zich eveneens kan beroemen op een aantal mooie grachten uit de gouden eeuw, is bekend, maar is het niet al te chauvinistisch om te stellen dat ze fraaier zijn dan die van Amsterdam? Tagrijn trok naar Amsterdam en moest, helaas voor de Sleutelstad, vaststellen dat de grachtengordel van de hoofdstad toch nog wel wat meer allure en grandeur heeft dan de grachten van Leiden. Al zijn deze wel wat minder vuil en worden ze op het oog ook beter onderhouden dan die van Amsterdam.
Hieronder wat in Amsterdam geschoten foto’s.

En sta je plotseling ‘aan de voet van de ouwe Wester’. We zijn dus in de Jordaan.

Nog steeds een levendige buurt.

Café ’t Smalle, een plek waar menig ‘pikketanesie’ zal zijn weggewerkt.

En ‘waar de bloemen voor de ramen staan’.

Een blik op de Lauriersgracht. Dat stond trouwens ook volop geparkeerd.

En tot slot de mensen die het Amsterdamse volkslied tot in alle hoeken van ons land lieten horen: van links naar rechts Tante Leen, Manke Nelis, Johnny Meijer en Johnny Jordaan.

In de Westerstraat zit op een hoek Café De Blaffende Vis. Leuk terras ervoor, dus…

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op AAN DE AMSTERDAMSE GRACHTEN

  1. boomkruiper zegt:

    Vooral als de zon schijnt en je er lang niet bent geweest dan realiseer je je hoe mooi het wel niet is 🙂

  2. Judith zegt:

    Ja, prachtig natuurlijk, dat valt niet te ontkennen.
    Zelf probeer ik tussen maart en november de binnenstad van Amsterdam te mijden 🙂

  3. Petronella zegt:

    Het mooie is er dat er vooral opvallend veel groen te zien is!

  4. JantjeDee zegt:

    Dank voor de eer die je “mijn” stad geeft !!
    Blijft genieten, iedere keer weer!
    @ als die “negatievë signalen” waar zouden zijn, dan had ik ze ook op moeten vangen van collega’s, de normale weg is toch dat je het eerst gewoon bespreekt met een collega, zodat die zijn/haar gedrag uit kan leggen of het als goeie feedback mee kan nemen ?
    En niet dat een teamleider, die er al 2 weken is , ze gebruikt in een sollicitatie ??
    Ik heb in anderhalf jaar nog nooit een negatieve feedback gehad, niet van collega, niet van andere teamleidsers…
    Dus nee, ben niet van plan om dit serieus te nemen en na te gaan waar dit vandaan gekomen is.
    Als hij niet de moeite neemt om mij een goeie reden te geven……maar komt met een excuus, dan hou ik de eer aan mezelf.
    Toch ???
    liefs janneke

  5. eva zegt:

    Echt een leuke serie van Amsterdam!
    Je kunt hier duizend mooie foto’s schieten zonder dat er een ooit hetzelfde is.
    gr eva

  6. rietepietz zegt:

    En tóch kies ik voor Leiden,of Delft ,Amsterdam kan me niet zo boeien .Misschien ken ik Amsterdam niet goed genoeg of was ik er op de verkeerde momenten !Het ligt in ieder geval niét aan jouw foto’s 😉

  7. paco zegt:

    prachtige heldere fotos

  8. Niklas zegt:

    Gered door de dierenambulance bedoelde ik…

  9. Niklas zegt:

    Mooie foto’s! Maar is dat paard niet acuut gered van die teringchaos? Of zijn die lui daar ook gedeformeerd door hun leven in die omgeving? Ik vind dat Heineken, weliswaar zeer prominent in beeld, niet bij het werelderfgoed thuishoort, cultureel gezien, HMH of niet, want dat is puur PR!

  10. De wijk in de buurt van de Westertoren is inderdaad een heerlijk stukje Amsterdam.
    Het café op de hoek heb ik heeeeel mooie herinneringen aan.
    Wel lachen kom jij nu met Amsterdam en kom ik morgenavond met het Rapenburg in vergelijking met Amsterdam hahahahahah.

  11. zakina zegt:

    Tja Amsterdam heeft ook zo z’n charmes. Ik dacht dat ik al die oude zangers kon, maar er schiet me niets te binnen bij Johny Meijer.

  12. Thérèse zegt:

    Ach wat aardig van jou Tagrijn, dat je als Leidenaar een eerlijk vergelijk gaat maken. Een prachtige serie foto’s. Is de tweede niet bij een gedeelte van de universiteit?
    Maar goed, omdat ik Leiden niet zo goed ken, mag ik toch wel een beetje neuriën: “Geef mij maar Amsterdam…” en “Aan de Amsterdamse grachten, heb ik heel mijn hart voor altijd verpand…”
    Maar Leiden zal vast een goede tweede zijn!

  13. Ciel zegt:

    Mijn hart klopt voor Amsterdam, maar lígt in Leiden!
    Ik noem Amsterdam altijd de grote broer van Leiden, je ziet dat ze uit ‘dezelfde familie’ zijn. Het is heerlijk om een dagje door onze hoofdstad te gaan, 2 dagen zijn eigenlijk nog leuker. Maar dan is het weer welletjes. Veel te druk, vies en lawaaierig voor de lange termijn. Nee, dan Leiden: mijn ‘dorp met stadsrechten’; lekker overzichtelijk, minstens zo gezellig, altijd wel een bekende die je tegen komt, studenten die voor hun huis zitten te eten, terrasjes, water met bootjes, noem maar op. En wij hebben toch maar mooi de oudste universiteit van het land!

  14. Plato zegt:

    Mijn complimenten. Een eervolle serie foto’s van de stad uit mijn jeugd. Toch neem ik het voor Leiden op. Ik zag het Rapenburg, ik dwaalde in de smalle straatjes, bewonderde fraaie panden en dronk koffie in gezellige restaurantjes. De kwalitatieve eigenheid van Leiden kan wedijveren met elke stad en is naar mijn mening beslist niet minder dan Amsterdam.
    En dat zegt een Amsterdammer. Nou?

  15. Di Mario zegt:

    Mijn stem gaat toch naar die van Leiden…
    Love As Always
    Di Mario

  16. Morgaine zegt:

    hahaha ja Tagrijn, de grachtengordel van Amsterdam is zo ie zo wat groter denk ik dan die van Leiden 😉 en hoeveel films zijn daar wel niet opgenomen, met een deel utrecht erbij. 😉
    Amsterdam is gewoon prachtig en zeker rond de Jordaan en de grachtengordels, de panden etc, totaal anders dan Leiden, groter ook, daarom is het ook een HOOFDstad 😛
    Prachtig en achter de beelden op de laatste foto, staat één van de laatste oude urinoirs.
    XXX

  17. Min zegt:

    Ook ik hou van allerlei steden en dorpen met waterrijke gebieden.
    En ik geniet daarom altijd ook van waterrijke foto’s.

  18. Hanny zegt:

    Het maakt mij niet uit. Amsterdam, of Leiden, of Amersfoort, of …. Overal waar grachten of riviertjes door steden lopen, vind ik het mooi. De combinatie water en huizen daar raak ik niet op uitgekeken.

  19. Pasula zegt:

    Jaaaaaaaaaaaaa ik heb m’n hart weer opgehaald, heerlijke foto’s!!!

  20. Brimstone zegt:

    Tsja, de Leidse grachten zijn mooi, maar Amsterdam was in de Gouden Eeuw de plaats waar het allemaal gebeurde en het meeste werd verdiend.

  21. Annemarie zegt:

    Amsterdam is gewoon een mooie stad met al het water dat zij heeft!
    Maarja voor jou geldt natuurlijk eens een Leidenaar altijd een Leidenaar. 😉
    Genieten van de foto’s doe ik sowieso!

  22. of de leidse grachten moet onderdoen voor die van amssterdam, weet ik niet.
    ik heb van leiden al heel wat moois gezien!
    amsterdam blijft mss de meest bekende stad, maar dat zegt niks?
    ’t is als bij ons; iedereen trekt naar brugge terwijl gent duizenden keren mooier is, maar destijds niet op de kar van het toerisme gesprongen is? :-))
    ik wandel (of vaar) nog ff met je doorheen jullie hoofdstad ..

  23. klaproos zegt:

    amsterdan di e grote stad, ach wat heerlijk om te zien, het leven daar lijkt zó simpel…….
    bij jannek is het gay feest en hier is het al geweest, of moet nog komen,
    een puur stads geniet logje tagrijn

Je kunt hier reageren

