LEIDS DETAIL 181

Een engel met een schaal op haar hoofd, een poortje (of is het gewoon maar een deur?) met een kerk op de achtergrond en een smal doorkijkje. Waar zijn deze foto's nu weer gemaakt en wat stelt het voor? Onder de derde foto kun  je het lezen. 

De eerste foto zal door iedere Leidenaar zijn herkend. Hieronder zie je in volle glorie de fontein op de Vismarkt. De fontein dateert uit 1692 en was bedoeld voor de visvrouwen die hier de vis wasten. Een fraai uitgevoerde boenbak dus. Het water werd niet opgepompt uit de verontreinigde Rijn, maar werd via een buizenstelsel opgepompt uit een reservoir op de Burcht.

Op de tweede foto de huisdeur van het pand Scheepmakerssteeg 1. Het is aangemerkt als 'beeldbepalend pand', maar heeft verder geen bijzondere geschiedenis.Sinds 1578 wordt de naam van de steeg verbonden aan de twee scheepmakers Adriaansz. en Jan Bouwensz. die hier uitgestrekte erven in hun bezit hadden. En tot slot de derde foto, ook weer een makkie voor de inwoners van Leiden. Natuurlijk is dit een van de vele openingen in de muur van de burcht. Wie van plan is het oudste bouwwerk van de stad te bezoeken, wacht een teleurstelling. Het is tijdelijk slechts van achter een hek te bewonderen wegens uitgebreide en noodzakelijke restauratiewerkzaamheden. Mogelijk wordt het wel tijdens de Monumentendagen opengesteld.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op LEIDS DETAIL 181

  1. plato zegt:

    Het lijkt mij dat die permanente openstelling er moet komen. Ik zou er beslist gaan kijken. Die fontein is prachtig.

  2. Ghita zegt:

    Bekende plekjes voor mij, ook heel mooi.
    Volgens mij heb ik de burcht en de engel fontein ook ooit eens in een log geplaatst, een van de mooiste Leidse plekjes.
    Hoewel ik de Leidse hofjes helemaal geweldig vind.

  3. Niklas zegt:

    Het “smalle doorkijkje” deed mij direct denken aan schietgaten, zoals je die her en der in oude versterkingen aantreft.

  4. beuzeblaadje zegt:

    Die derde foto heb ik destijds zo ook
    gemaakt dus dat was écht een makkie.
    Voor de rest heb ik steeds vaker dat ik
    me afvraag of ik het gezien heb of niet…..
    wordt dus hoogtijd voor Leiden 2 :-))
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  5. rietepietz zegt:

    De laatste foto heb ik , als “niét Leienaar” op de gok wel thuis kunnen brengen maar dat die fontein me nooit opgevallen is neem ik mezelf toch kwalijk want die móet ik wel eens gezien hebben !

  6. zakina zegt:

    Ik ken Leiden niet, dus ik dacht meteen aan Italië wat een mooie fontein… en het verhaal er om heen geeft het net dat beetje meer. Eigenlijk wel een sjieke fontein voor visvrouwen 🙂

  7. kamira zegt:

    ik wist niet dat Leiden zulke mooie plakjes had

  8. Judith zegt:

    Hm, ik kan de reactie van Tjan zo kopiëren, want mij verging het exact hetzelfde.
    Heel jammer dat de Burcht afgesloten is, had er deze zomer graag met I. gespeeld.

  9. goed dat er zoiets bestaat als monumentendag!
    goed dat er zoiets bestaat als tagrijn, die elke week trouw op post is met zijn details!!
    ’t is weer genieten van je deskundige rondleiding, tagrijn!
    fijn weekend,

  10. Ciel zegt:

    Nou, Tagrijn, die tweede had ik waarschijnlijk niet geweten, hoor, zonder jouw ‘influisteren’.
    Bedankt voor de gezellige middag, ik doe het graag nog eens over!

  11. paco zegt:

    Mooi weer ,Tagrijn

  12. Morgaine zegt:

    Wederom een paar prachtige details vanuit Leiden 😀
    XXX

  13. Pasula zegt:

    Die onderste foto zie ik helemaal als decor voor bruidsparen.
    Wat betreft je herkenning van die vrouw, ik weet niet wie jij allemaal kent haha. Ze is in elk geval geen BN´er.

  14. Dat heb ik weer, 1 en 3 waren en makkie.
    Nummer twee herkende ik wel maar gen idee waar het was, laat je nou net geen foto zien van de hele straat.
    Je begrijpt waarschijnlijk al waar ik even langs ga om te kijken dit weekend hahhaha.

  15. Hanny zegt:

    Ik heb weer mooie Leidse details kunnen zien!

  16. Tjan zegt:

    Drie uit drie – dat is lang geleden. Eerlijkheidshalve moet ik er dan wel bij zeggen dat ik de naam Scheepmakerssteeg niet kon opdissen, maar dat ik wel precies wist waar je de foto genomen had en er zo naar toe zou lopen. Dat reken je wel goed, toch? 🙂

  17. Nanos zegt:

    Twee van de drie waren deze keer wel heel makkeijk.
    We deden vroeger tikkertje op de burcht. Et stond nog geen hek bij die omloop. Ik kan me niet herinneren dat er ooit een van ons afgevallen is.

  18. Annemarie zegt:

    Ha de burcht! Bekend terrein. Kan me nog een rondleiding herinneren die daar onder meer langs kwam. 🙂

  19. Di Mario zegt:

    Ik dacht dat je die laatste foto had genomen tijdens je familiebezoek hier 😉
    Love As always
    Di Mario

  20. eva zegt:

    Ik vraag mij wel eens af hoeveel mensen raden wat je hen hier voorschotelt?
    Je kunt ondertussen wel een boek uitgeven!
    gr eva

  21. klaproos zegt:

    machtig mooi tagrijn om te zien
    hier kijk ikerg graag naar, ‘k voel me thuis hier .
    fijn weekend gewenst

Je kunt hier reageren

