LEIDS DETAIL 182

Vandaag in Leids Detail een schaap met het stadswapen, een kapper en negentig ruitjes. De vraag is natuurlijk weer: waar zijn deze details te vinden en wat is het verhaal. Je leest het weer verderop.

Deze schapenkop is te vinden boven het poortje aan de Langebrug tussen 22 en 24. Ook aan de Breestraat vind je zo’n poortje. Deze gaven via een gang toegang tot de in 1855 afgebroken Penshal, een open ruimte tussen de huizen met overdekte galerijen. Hier werd sinds 1607 ‘triep’ (slachtafval) en varkensvlees verkocht. De ‘triepbak’ was vooral populair bij de arme bevolking.

Op de hoek van de Ketelboetersteeg en de Langebrug zit al jarenlang een echte ‘studentenkapper’.  Hier konden ‘de heren’ weer keurig bijgewerkt worden.
Tot slot de laatste foto. Dit stukje raam maakt deel uit van de grafelijke gevangenis aan het Gerecht: het Gravensteen, of kortweg het Steen. Het werd bij stukjes en beetjes gebouwd en bijgebouwd in de dertiende tot vijftiende eeuw. In 1463 droeg Philips van Bourgondië de gevangenis over aan de stad, die er toen ook gebruik van kon maken. De woning van de graaf stond wat verderop. Het is het latere Huis Lokhorst dat omgeven was door grachten. Het is precies het deel dat ingesloten is door Lokhorststraat, Pieterskerkstraat, Pieterskerkhof en Muskadelsteeg.

Een ‘beetje’ fotograaf vraagt zich nu misschien af waarom op de foto hierboven geen perspectiefcorrectie is toegepast. Dat is wel geprobeerd, maar dat maakte van dit stoere gebouw zo’n smal pandje, dat de graaf zich wellicht zou afvragen waar hij nu al zijn gevangenen moest bergen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op LEIDS DETAIL 182

  1. zakina zegt:

    Mooi log en een mooie omgeving. Leuk dat raam van de kapper.

  2. plato zegt:

    Uit dit stukje heb ik geleerd dat ik zelf niet maar een beetje fotograaf ben. Want perspectiefcorrectie zegt me in dit verband niets. Ik ben wel benieuwd naar uitleg en naar hoe het er dan zou hebben uitgezien. Voor de rest scoorde ik in dit interessante landschap van architectuur een dikke nul. En dat is toch ook wat waard.

  3. rietepietz zegt:

    Prachtig dat glas in loodraam , bedenk me ineens dat we in de jaren 70 álle glasinlood bovenlichten uit ons vorige huis vervingen voor gewoon glas , Cultuurbarbaren zou ik nu zeggen maar destijds vond ik die loden stripjes zó lastig bij het ramenzemen

  4. Morgaine zegt:

    OT< je bent natuurlijk allang weg, maar heel veel plezier op de SAIL vandaag, tot heden is het droog 😉 Ik hoop dat het zo blijft 😀
    XXX

  5. laat die correctie maar zitten, tagrijn, deze foto is meer dan geslaagd!!
    vandaag val ik helemaal voor het glasraam vd kapper!
    gezellige zondag, tagrijn,

  6. Thérèse zegt:

    Een heel mooie aflevering. Alle drie de details spreken mij sterk aan.
    In Frankrijk zijn ‘tripes'(ik geloof dat je het zo schrijft) pensgerechten. Zou dat hetzelfde woord zijn als jouw ‘triep’ slachtafval?
    Groetjes, fijn weekend!

  7. Hildegarde zegt:

    Ach ja, al die correcties, ik begin er zelf vanaf te stappen : het leven zoals het is 🙂

  8. Glibber gaat er even tussenuit, lekker een paar weken genieten van rust, terrasjes en natuur.
    Zie je na ongeveer 5,6 of 7 september weer.
    Off topic, D66 heeft gereageerd op de RGL praalwagen echt lachen, staat update onder de log met het persbericht.

  9. Caecil zegt:

    Mooi detail weer, Tagrijn!
    De laatste had ik niet. Hij misleidde een beetje met de afbeeldinkjes boven de ruitjes, had iets weg van het stadhuis. Ik begreep wel dat je die nu niet wéér zou plaatsen.

  10. Morgaine zegt:

    hahaha ja sommige gebouwen zijn zeer lastig te fotografen laat staan te laten zien hoe indrukwekkend dat is, prachtig!
    XXX

  11. paco zegt:

    Dat Leiden is toch best een prachtige stad

  12. Pasula zegt:

    Je woorden klinken weer zeer enthousiast en deze keer laat je een mooie diversiteit zien. Ik heb ervan genoten! Vooral de kapper trok m’n aandacht (van het weekend maar weer eens naartoe haha).

  13. Foutje in de url in mijn vorige reactie. De url van de website van Kapper Eric is met een streepje erin: http://www.kapper-eric.nl dus.

  14. Tjan zegt:

    Jaren op de Langebrug gewerkt, dus het poortje en de authentieke kapperszaak van ‘Kapper Eric’ vormden geen probleem (kijk ook eens op http://www.kappereric.nl). Het raam van het Gravensteen was een gokje – een goed gokje, gelukkig. Drie uit drie dus!

  15. Hanny zegt:

    Prachtige details heb je uitgezocht. Het kappersraam vind ik schitterend. Maar ook het poortje is mooi. Echt een poortje om te willen zien wat erachter de deur is.

  16. Annemarie zegt:

    Dat onderste pandje is wel een mooi pandje hoor!
    Wat gaaf.

  17. Renesmurf zegt:

    Ik ben niet zo technisch, maar vind ook de laatste foto prachtig, je kan dat gebouw echt lezen. En de details, ook altijd weer schitterend.

  18. Een ‘beetje’ fotograaf geniet gewoon van de details
    schitterend glas-in-lood 🙂

  19. Di Mario zegt:

    Mooi die verhalen weer bij. Mooie stad blijft het.
    Love As always
    Di Mario
    OT, je vraag is te makkelijk. 😉 Dan wordt het een te lange log…

  20. De laatste herkende ik echt in eerste instantie niet.
    Toen ik de foto zag wist ik het natuurlijk wel, maar je hebt me weer aan het denken gezet hahah.

  21. Anneke zegt:

    Hele mooie foto’s.
    Fijne avond.
    Groetjes van Anneke

  22. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn, leiden is een erg ude stad en derhalve kun jij elke dag wel een leids deatil maken zonder dat je zonder inspiratie zit, mooi héél erg mooi ,
    fijne vrijdag en weekend erachter aan tagrijn

Je kunt hier reageren

