OP KAAGEILAND

Tussen Leiden en de meest zuidelijke punt van de Haarlemmermeer liggen de Kagerplassen, nu vooral bekend als watersportgebied. Via het dorpje Buitenkaag aan de Ringvaart steek je met een pontje over en dan ben je op het Kaageiland. Om weer eens buiten te kunnen schilderen was een plekje uitgezocht op het grote terras van ’t Kompas. (Ja, daar zie je ooit wel eens het resultaat van! Moet nog aan gewerkt worden.) 
Vanaf de veerpont, de enige manier om hier aan de andere kant van de Ringvaart te komen,  loop je door de Julianalaan, de belangrijkste straat van het eiland, met hier en daar aardige doorkijkjes.
Het eiland heeft een paar hotels en aardig wat horecagelegenheden. Het eiland is niet groot en prima te belopen. Maar wie daar geen zin in heeft kan net als bij de supermarkt op meerdere plekken een ‘zilveren’ fiets pakken tegen inworp van een munt, die je bij het weer stallen van je fiets terugkrijgt. 

Op deze vooral in de middag zeer regenachtige dag stond het treintje werkloos op passagiers te wachten.

Het eiland heeft een echt Hollands landschap. 

Zeiltjes, water, kleine huisjes, een molen, een weiland met koeien onder een wolkenlucht. Kan het nóg Hollandser?

Ook aan de zuidkant vaart een veerpont, waarmee de plas wordt overgestoken.

Een verzameling bootjes met kleurige zeilen. Vanaf deze plek krijgen kinderen zeilles.

Tot slot nog wat plaatjes van zeil- en andere boten op het water, al dan niet in actie.

Woensdag op dit weblog nog meer boten en zeilen, maar dan allemaal een flink stuk groter. Je mag maar één keer raden waar Tagrijn zondag was!

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op OP KAAGEILAND

  1. zakina zegt:

    Wat een bijzonder schattig plekje :). Enne dat treintje? Daar had Calvin dolgraag ingewild.

  2. dit soort bijzondere plekje moet je maar kennen zeg 🙂
    bedankt voor het meegenieten

  3. rietepietz zegt:

    Kan me goed voorstellen dat een schildershart opengaat op dat eiland .
    Ik wist van het bestaan zelfs niet af , prachtig reisdoel zou ik zeggen !

  4. Morgaine zegt:

    En wat had je een mooie dag op de Sail van Amsterdam, laat maar komen,ook dit is mooi, maar ben erg benieuwd naar de Sail 😀
    XXX

  5. Renesmurf zegt:

    Goh, wat mooi zeg, vooral dat van die muntfietsen! Ooit zal ik daar vast ook stappen zetten, het is te mooi om dat niet te doen.

  6. Thérèse zegt:

    Ik ken dit eiland helemaal niet. Ik onthoud het. Het lijkt mij prachtig om dit eens te zien. Dat je nog tijd had naast het schilderen en schetsen om zo veel foto’s te maken. Ik ben ook heel benieuwd.
    Naar Sail ietsje minder; ik houd meer van kleinschalig gedoe, als het effe kan.

  7. Anneke zegt:

    Hollandser kan haast niet.
    Fijne avond.
    Groetjes van Ann

  8. plato zegt:

    Het zal Sail toch niet zijn he? De eerste logjes zijn er al over verschenen en er zullen er nog velen volgen. Ik zet me nu al schrap.
    Overigens roept dit stuk een herinnering op: ik was negentien en voer met mijn moeder op een kleine kajuitboot vanuit de Zaanstreek via de vecht zuidwaarts. Op een dag kwamen we ook op bij de Kagerplassen.
    Ik had gelezen, of ergens gehoord, dat Lou Geels op het Kaageiland zou wonen (de meeste mensen kennen hem als Bromsnor in de serie Swiebertje). Dat was genoeg reden om naar het eiland te willen gaan. Maar het was zo gruwelijk druk dat we er nooit kwamen. Jammer maar niets aan te doen.
    Mooie serie foto’s. Het lijkt daar alleen nog maar drukker te zijn geworden.

  9. Di Mario zegt:

    Rotterdamse haven? 😉
    Mooi he. Die containerschepen en tankers.
    Love As Always
    Di Mario

  10. Hanny zegt:

    Mijn hart gaat open. Hoe vaak ik daar niet gezeild heb, weet ik niet. Maar het was vaak. Leuk om het eiland en het water weer te zien.
    Op je foto’s die gaan komen, verheug ik me nu al!

  11. Caecil zegt:

    Recessie…………….. waar dan?
    Prachtig, hoor, al dat waterplezier. Wij doen er zelf graag aan mee; rondje Kaag of rondje Leiden, alles is leuk. En wat is Nederland toch mooi vanaf het water!
    ’t Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. We hebben het maar goed!

  12. Brimstone zegt:

    Kaageiland….ja, wat was het daar altijd leuk. En is het kennelijk nog steeds.

  13. klaproos zegt:

    als dit een voorproefje is tagrijn, dan denk ik dat de sail… want dat moet het wel zijn:-)
    héél erg feestelijk wordt..
    ik kkijk er naar uit donderdag want woensdag… tja…
    dan heb ik een erg leuke ontmoeting:-)
    maak er een fijne week van hé:-)

  14. dit is een heel idyllisch plekje om te gaan schilderen, tagrijn!
    ben curieusss hoe dat van jou eruit ziet! :-))
    ik blijf hier nog wat ronddobberen in mijn optimistje, in afwachting van jouw grotere exemplaren! :-))

  15. boomkruiper zegt:

    Altijd gedacht dat er op het Kaageiland alleen maar een jazzcafe was :O) Ben benieuwd naar je schilderij. En ja dat zal wel richting Amsterdam zijn geweest :))

  16. Annemarie zegt:

    Ik heb wel zo’n vermoeden en dan verheug ik me nu al op je logje!
    Ook al is dit oer hollandse landschap ook geweldig.
    Leuk om te zien hoe het er daar uitziet. Je kan je haast niet voorstellen dat het zo in de randstad ligt als je dit ziet.

Je kunt hier reageren

