LEIDS DETAIL 183

Deze keer een torentje, een gedenkplaat en een gevelsteen met de naam P.J.W. van der Hart. Waar vind je deze zaken en wie weet wat meneer Van der Hart hier voor een bedrijf had? Onder de derde foto wordt alles weer opgehelderd.

Op de eerste foto zie je de toren van het gebouw aan de Hugo de Grootstraat. Het was lang in gebruik door de universiteit, maar nu zijn er appartementen te vinden

De gedenksteen van J.M. Kemper is nu te vinden op de binnenplaats van Gravensteen. De door de Vereniging Oud Leiden geschonken steen dateert uit 1913 en bevond zich oorspronkelijk in zijn woonhuis Breestraat 109 (nu Dynabite). Hij was hoogleraar rechten en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de bevrijding van ons land en de vorming van ons koninkrijk in 1813. De naar hem genoemde straat werd afgebroken in verband met de bouw van Nieuw Leyden.
 Tot slot de derde foto. Dit pand is te vinden aan de Pieterskerkgracht 8, waar P.J.W. van der Hart in 1889 een slachterij opende. Dit had alles te maken met de 'vleeschhouwerij' die hij sinds 1860 had op de hoek van de Lokhorststraat en de Pieterskerkgracht.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op LEIDS DETAIL 183

  1. zakina zegt:

    Heb altijd al een kamertje in zo’n schattig torentje willen hebben 😛 leuk om daar lekker in te kunnen zitten met een boek

  2. Plato zegt:

    Naar die meneer Kemper zijn dacht ik wel straten genoemd.
    Mooie foto’s. Leiden heeft veel in voorraad. Overigens ben ik het met Niklas eens over die verrekte wegwerp-architectuur die er borg voor zal staan dat er niets van de huidige gebouwen over een jaar of 50 nog overeind staat.

  3. leen zegt:

    me allemaal weer niet bekend hahahaha
    maar veel geleerd , je was ook bij SAIL ?? mooie serie ….
    en Quackjeswater ???is makkelijk te doen vanaf Leiden , een prachtgebied !

  4. Niklas zegt:

    Toen ik het gebouw onder dat torentje zag, flitste een soort deja vu langs, maar ik kon het direct plaatsen.
    http://maps.google.nl/maps?q=53.217759,6.554862&num=1&t=h&sll=53.217919,6.555659&sspn=0.000726,0.001703&hl=nl&ie=UTF8&ll=53.21829,6.555445&spn=0.000726,0.001703&z=19&layer=c&cbll=53.218303,6.555591&panoid=XRjSMimqtNAQehGi-qSYzA&cbp=12,174.87,,0,-5.49
    Links een oud, monumentaal gedeelte van het vroegere Natuurkundig laboratorium van de RUG, rechts het gebouw van “Kristallografie”, zoals we dat toen noemden. Op dat laatste instituut heeft geloof ik W.F. Hermans zijn inspiratie opgedaan voor “Mandarijnen op zwavelzuur”, maar dat was voor de tijd dat ik 6 jaar aan die andere kant heb gewerkt.
    Intussen is tussen beide monumenten, de nieuwbouw die in mijn tijd aldaar voltooid werd, alweer afgebroken en vervangen door nog weer nieuwere bouw. Wegwerp-architectuur?

  5. Anneke zegt:

    Mooie foto’s weer.
    Fijne dag.
    Groetjes van Ann

  6. st@@rt zegt:

    Jeetje alweer een dtail… Mooi. Ik vraag me af of het nooit ophoudt, maar nee daar ziet het niet naar uit

  7. rietepietz zegt:

    Wauw , je zal maar een appartement op de kop kunnen tikken in zo’n práchtig gebouw !
    Lijkt me gewéldig, iedere keer wéér als je thuiskomt .Ik zou waarschijnlijk 8x per dag weggaaan ,alleen al om “naar huis”te kunnen gaan !

  8. Thérèse zegt:

    Weer mooie details. Bij die gevelsteen van meneer van der Hart dacht ik aan een leerlooierij, maar een slachterij, toch een beetje warm.

  9. ohhhh ..
    dat torentje ..
    je zal maar zo’n appartement hebben? ;-)))
    maar het huis van mr van der hart mag er ook best zijn!!
    fijn weekend, tagrijn,

  10. boomkruiper zegt:

    Wat goddelijk als je in de vleeschhouwerij mag wonen. Maar helaas onbetaalbaar vrees ik

  11. Caecil zegt:

    Getver, 1 uit 3 slechts!
    Ik heb een vermoeden wanneer de 2e foto genomen is, en desondanks wist ik hem niet, ai ai ai…………….
    Fijn weekend met hopelijk beter weer dan deze dagen!

  12. Morgaine zegt:

    Oh prachtig, ja daar wil ik wel eens binnen kijken, zoiets heb ik dan, heb ik wel vaker, nieuwsgierig hoe dat eruit ziet vanaf de andere kant :d
    XXX

  13. Di Mario zegt:

    Mooi dat appartementencomplex zeg. Daar zou ik ook wel een huisje in willen hebben.
    Love As Always
    Di Mario

  14. tagrijn zegt:

    @Hanny: Foutje… Heb ik inmiddels verbeterd. Bedankt!

  15. Hanny zegt:

    Die meneer Van der Salm, waar je naar vraagt, bij welke foto hoort hij. Want ik zie bij de verklaring nergens zijn naam. Of zat hij in het pand van meneer Van der Hart, waar hij slager was?
    OT Je bijbelkennis is dik in orde! 🙂

  16. Tjan zegt:

    Twee van de drie… Torentje en slachterij leverden geen problemen op. De gedenksteen voor Kemper zei me niets.

  17. Renesmurf zegt:

    Een heel mooi torentje, eentje met toch wel een geheel eigen stijl!

  18. Annemarie zegt:

    Dat bovenste gebouw is geweldig! Je zult er maar een appartement hebben.. Heel wat anders als de nieuwerwetse appartementencomplexen!

  19. klaproos zegt:

    * zucht*
    worstel natuurlijk: -)
    maar ik wortel ook regelmatig hier of daar hoor:-)

  20. klaproos zegt:

    kijk daar was het weer nog zoals een zomer moet zijn:-)
    ik hoor mams roepen, johan melchior joehoe, kom je eten 🙂
    geweldig tagrijn, mijn fantasie slaat op hol, ik doe er best aan om met een stille trom te vertrekken:-)
    rommeldebom….
    maak ereen fijn weekend van en geniet van het water…
    after all, ik wordtel en kom boven staat niet voor niks op ons wapenschild hé,:-)

Je kunt hier reageren

