BIEL, BIELS, BIELSEN OF BIELZEN?

Terwijl Leiden verdeeld is over de vraag of de Rijn-Gouwelijn nu wel of niet door de stad moet gaan rijden, hadden de vroegere Leidenaars er geen probleem mee dat een heuse treinbaan de stad doorsneed: de Haarlemmermeerlijn. Tussen 1915 en 1935 werden via deze lijn passagiers van Haarlem via Hoofddorp en Oude Wetering naar Leiden vervoerd. De lijn liep vanaf het stationnetje aan de Herensingel nog door naar het 'grote' station en had zelfs nog een afsplitsing naar de gasfabriek aan de Maresingel!
In 1935 werd de lijn opgeheven voor passagiersvervoer, maar het emplacement bleef nog tot 1970 dienst doen voor de overslag van goederen. Het stationnetje kreeg allerlei bestemmingen, maar kwam in 1965 leeg te staan. De gemeente besloot het gebouwtje te slopen en de ruimte van het emplacement te gebruiken voor woningbouw.
Het had overigens niet veel gescheeld of het stationnetje was al in 1944 verdwenen. De Duitsers gebruikten het namelijk voor het lossen van V2-raketten. De bommen van de Engelse vliegtuigen raakten echter niet het emplacement maar de Sophiastraat…
Nadat op die plek een aantal jaren een parkeerplaats was geweest, kwam het dan eindelijk tot bouw. De gemeente besloot in 1978 het op daargebouwde buurtje straatnamen te geven die herinnerden aan het roemrucht verleden van die plek.
Zo zien we er nu een Spoorstraat, een Seinpaalstraat, een Bufferkade en een Bielsenstraat.
Misschien is er nu iemand die onmiddellijk roept: 'Bielsenstraat, is dat wel goed Nederlands?'
Toen de gemeente de namen in 1979 bekend maakte, deed een lezer van het Leidsch Dagblad dat in ieder geval wel: 'Zo'n dwarsligger voor spoorrails heet biel, meervoud biels. Het woord bielsen is geen goed Nederlands.'
En kijk: soms lezen ze ook bij de gemeente de krant, want prompt reageerde deze met de mededeling dat de straatnaam was gewijzigd in 'Bielsstraat'. Wie echter vandaag op het straatnaambordje kijkt, ziet dat de naam toch weer Bielsenstraat is. Nu zegt Van Dale dat het woord 'biels' is geabstraheerd van 'biel' en zou je dus beide vormen kunnen gebruiken. Maar wel blijft overeind dat het meervoud toch echt met een z moet worden geschreven. Bielzen en geen bielsen. Tijd voor weer een verandering?

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op BIEL, BIELS, BIELSEN OF BIELZEN?

  1. zakina zegt:

    Vermakelijke reacties hier op. Je hebt gelijk wat de spelling betreft. Grappig hoe zo’n fout er toch weer in is geslopen. Leuk om zo ook de geschiedenis van een buurtje te lezen en dan tussen de reacties een Leidenaar die het nooit geweten heeft. Ik houd van dit soort logjes.
    @ik ga binnenkort weer beginnen met loggen en iedereen na lopen. De stress heb ik een beetje achter me kunnen laten. Donderdag begint mijn sabatical 😉

  2. Jaco zegt:

    Aah, vandaar natuurlijk buurthuis ’t Spoortje. Ik heb me er wel eens over verbaasd, maar nooit zoveel dat ik ging navragen waar dat vandaan kwam. Weer wat wijzer, waarvoor dank, Tagrijn!

  3. Plato zegt:

    Als ik me daar druk over maakte had ik nu al een plank met groene en witte boekjes staan (sinds ook de volkskrant er mee bemoeit). Met een Z ziet er beter uit. Maar ik schrik niet van een S.

  4. Judith zegt:

    Geweldige foto bovenaan! Het station lijkt in the middle of nowhere te staan. Jammer dat het er niet meer is.

  5. lenie zegt:

    nou zeg ik ook altijd bielZen ..dus ga eens lekker dwars doen *grijns* want spelling ?? willen we goed toch ??
    @ thanx Tagrijn want schoot toch om die AH eend in de lach , moest zelfs Lotje kalmeren , huis was net zo stil 😉

  6. Niklas zegt:

    Ik moet nog ergens een heel oude Bos-atlas hebben.
    Ik heb me verbaasd over alle oude spoor- en tramlijnen.
    Veel noordelijke lijnen daarin heb ik herkend “in het landschap” tijdens mijn fietstochten, en in mijn herinnering.

  7. rietepietz zegt:

    Als die naam al zo oud is moet die natuurlijk gewoon zo blijven .Er zullen door de steeds weer vernieuwende spellingsvormen wel meer onvolkomenheden ontstaan !

  8. Thérèse zegt:

    Tja….zo heeft men toch weer wat om over te kissebissen. Maar zonde van dat mooie gebouw dat afgebroken is.

  9. Pasula zegt:

    Zodra de naam is veranderd, veranderen de taalwetten weer. Ik zou het gewoon lekker zo laten, dat geeft mensen nog wat om over na te denken en logjes te schrijven. 😉

  10. boomkruiper zegt:

    Zou toch er liever niet wonen gezien de naamkeus. Mensen zullen er al snel de letters DE voorzetten vrees ik

  11. klaproos zegt:

    nu ja, what’s in a namen tagrijn:-)

  12. Hanny zegt:

    Als het straatje al sinds 1979 zo heet, lijkt het me moeilijk om de naam nog te veranderen. Want een naamsverandering heeft behoorlijk wat consequenties.

  13. Annemarie zegt:

    Of gewoon zo laten?
    Tenslotte is dat nu ook geschiedenis..

  14. kben curieusss of de gemeente dit blog ook leest? :-))))

  15. Di Mario zegt:

    Misschien is het een Leids dialect.
    Love As always
    Di Mario

  16. Renesmurf zegt:

    Ik denk dat, als men iets vaak genoeg fout zegt, dat dat dan als goed gerekend wordt.
    De Nederlandse taal is wat dat betreft wel inschikkelijk.

Je kunt hier reageren

