PURMEREND ONDER STOOM (1)

Omdat Purmerend 600 jaar bestaat werden voor dit jaar verscheidene festiviteiten georganiseerd. Het afgelopen weekend stond in het teken van 'Purmerend onder stoom'. Op de Koemarkt stonden grote en kleine stoommachines opgesteld. Het was prachtig weer, de belangstelling was groot en het gesis en geblaas van de talrijke machines was niet van de lucht.
 

Deze stoommachine deed dienst om een andere machine in werking te stellen die er met een flink touw mee was verbonden.

Dat was namelijk een boomzaagmachine die hieronder bezig is een forse boomstam in stukken te zagen.

Deze forse zwarte jongen was druk met hooi in de weer.

 

Een stuk slanker was deze prachtige zwerver. 
 

Ook het binnenwerk mocht er zijn; het zag er geolied uit en het glom allemaal als een spiegel.

Maar ook Hendrina mocht niet mopperen over haar onderhoud.

De kunst van het (stoom)motoronderhoud, daar draait het alemaal om.

Leiden verzet zich met hand en tand tegen de komst van de Rijn Gouwelijn door de binnenstad, maar in Purmerend maken ze daar echt geen punt van.

Behalve grote stoommachines zijn ze ook een beetje kleiner te zien. 

En nog kleiner.

Dit exemplaar moet nog een beetje opgeknapt worden.

Bij zo'n evenement moet natuurlijk ook de brandweer standby zijn.

Zo, en nu even stoom afblazen met een ijsje.

(Als gevolg van een nog niet geheel opgelost internetprobleem stond hier afgelopen maandag geen nieuw bericht. Vrijdag weer Leids Detail en dan hopen we volgende week weer verder te kunnen gaan met kleinschaliger, maar daarom niet minder leuk stoomwerk in de omgeving van de haven.)

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op PURMEREND ONDER STOOM (1)

  1. zakina zegt:

    Wow!! dit zou de kleine man geweldig hebben gevonden (en ik ook) vooral die stoomtrein door de straten WOW!!

  2. Plato zegt:

    IK woon hier toch vlakbij Purmerend. Maar het was niet in me op gekomen er heen te gaan. Sterker nog, ik wist niet eens dat het zou komen. Toch eens wat beter opletten.

  3. Petronella zegt:

    Prachtige machines die met liefde onderhouden zijn. Ik wed dat het “opknappertje” er ook prachtig zal gaan uitzien.

  4. boomkruiper zegt:

    Wat een giganten zijn dit! Heel indrukwekkend. Je had het zonnetje er lekker bij!

  5. Fokkio zegt:

    Veel mooie foto’s kom ik op je site tegen. Hier echt prachtige foto’s van oude stoommachines. Ook leuk om foto’s van Sail te zien, dat heb ik dit jaar gemist.
    Ik kom zeker nog eens op je weblog terug!

  6. Elmar zegt:

    Geweldig dit kijkje in de (stoom)geschiedenis!
    Goed dat al die stoommachines zo leifdevol onderhouden worden!
    groetjes,
    Elmar

  7. JantjeDee zegt:

    leuk !! dat jij daar bij was !
    mijn mamsje heeft gevaren op een stoomboot van Zaandam naar Purmerend van de week !
    bleven daar, voor de stoom dagen !
    ( de boten 😉 )
    op sail heb ik ook nog wat stoomboten gezien…zal de foto’s er toch nog opzetten…
    machtig mooi vind ik dit soort stoom machines…
    leuke serie Tagrijn !
    liefs Janneke

  8. Off topic,
    Goed idee wat betreft een weblogborrel maar wel kort dag en in een heeeeeeeeeel druk weekend natuurlijk.
    Ik mail je vanavond of morgen nog even.

  9. Morgaine zegt:

    En ik maar kijken of ik daar de bekenden zie die ik ken die er om de hoek wonen van die Koemarkt, maar nee! 😀
    Prachtig mooi, leuk ook
    XXX

  10. Anneke zegt:

    600 Jaar.
    Dat is een hele tijd.
    Leuk om die stoommachine’s te zien.
    Fijne dag.
    Groetjes van Ann

  11. paco zegt:

    Ik zag het.Prachtig

  12. Wieneke zegt:

    Och, wat leuk allemaal. Je ziet aan die ouwe machines hoe liefdevol ze worden onderhouden.
    Die trein in de binnenstad! Prachtig. Was het nog een aardig stukje die rails?

  13. goh, de stoom komt uit mijn boxen gevlogen, tagrijn!
    wat een pareltjes zijn deze ouwe knarren! :-))
    dat ze met de grootste zorg en liefde worden behandeld is overduidelijk!!

  14. Hanny zegt:

    De liefde waarmee de machines onderhouden worden, straalt er vanaf. Prachtige apparaten. Een genot om naar te kijken.

  15. Di Mario zegt:

    Die stoommachines zijn wel zo bruut he. Schitterend.
    Love As always
    Di Mario

  16. Ohhhhhh wat zal je genoten hebben daar.
    En als je vlug kijkt lijkt die foto ook nog op de Haarlemmerstraat hahaahha

  17. stoom afblazen in purmerend……goed idee 🙂
    prachtig fotoverslag!

  18. Renesmurf zegt:

    Dat is ook iets dat gevierd mag worden!
    600 jaar, dat is niet niks.

  19. klaproos zegt:

    ohhhhh
    machtig tagrijn
    die stoommachines, eens keer in mijn leven heb ik die in engeland staan bekijken en luisteren,en ruiken:-)
    een onvergetelijke indruk hebben ze achter gelaten bij me,
    “fantastisch”
    ik heb wederom genoten…
    en watte…
    had jij gedacht een roosje …
    helemaal alleen….
    hûh…..
    tagrijn….
    🙂
    geen haar op mijn hoofd:-)
    maak er een fijne avond van hé

  20. Thérèse zegt:

    Een prachtig festijn. Ik wist wel, dat de Engelsen goed zijn in het bewaren en onderhouden van deze oude apparaten, maar gelukkig wij, Hollanders, ook dus. Een mooie reportage.

  21. rietepietz zegt:

    Je internetverinding moets vast nog “op stoom komen” Tagrijn !
    Wat een p’rachtige machines zijn het hé!
    Die zaagmachine hadden we hier ook wel even willen lenen , we hadden nog wat stammetje klein te maken voor de winter 😉

  22. Zusje zegt:

    Is je zusje een keer de eerste ( heeft natuurlijk alles te maken met het tijdstip van plaatsing! )
    Erg leuk deze foto’s, en dat er rails zijn aangelegd door de stad speciaal voor dit evenement, geweldig.
    Nu even kijken of je mail ook weer werkt, ik heb nog puzzelnieuws.

Je kunt hier reageren

