LEIDS DETAIL 185

Een brug met sluisdeuren, een poortje met het stadswapen erboven en een van  graffiti voorziene opbouw. Wat en waar lees je weer onder de derde foto.

De brug is de Neksluisbrug tussen de Jan van Goyenkade en de Witte Singel. Nek is de wat kuisere versie van ‘naakt’. In de middeleeuwen was hier een sluis om de waterhuishouding in de stad op orde te houden. De sluis lag er al toen de Witte Singel nog gegraven moest worden. Het water van de Jan van Goyenkade maakte onderdeel uit van de Vliet die aan de overkant van de singel zijn weg vervolgt de stad in. De Vliet eindigt nu in het Rapenburg maar liep vroeger verder door.

He vrolijke gezicht en de sleutels zijn terug te vinden boven een poortje aan het Pieterskerkhof 4c. Achter het poortje bevinden zich nu studentenwoningen.
Het opbouwtje maakt deel uit van een stukje industrieel erfgoed: de voormalige meelffabriek aan de Oosterkerkstraat.  

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op LEIDS DETAIL 185

  1. zakina zegt:

    Voor mij natuurlijk allemaal onbekend, maar verbaas me er wel over hoe het mogelijk is, dat er zo hoog graffiti geplaatst is.

  2. Plato zegt:

    Hoe komen die graffitifiguren helemaal boven op dat gebouw. Overigens mogen die van mij wel wat strengere straffen krijgen. Want dat geklad bevalt me niks. Gewoon zelf schoonmaken en bovendien een boete. Of ben ik nou te streng.

  3. beuzeblaadje zegt:

    Ik “val” deze keer voor het poordje
    met het stadswapen er boven!
    Doeiii,
    beuzeblaadje

  4. boomkruiper zegt:

    @ Streepje is een draadje waarachter de koe staat.

  5. boomkruiper zegt:

    @ Dat andere boek wauwwww heel fijn dat je een uitgever hebt gevonden.
    En een serie in Leidsch Dagblad niet mogelijk?

  6. voor de graffiti-kunstenaars is geen toren te hoog? :-))
    vandaag heeft het tulbandmanneke mijn hart gestolen! :-))
    fijn weekend, tagrijn!

  7. Di Mario zegt:

    Leuk om weer te lezen.
    Love As always
    Di Mario

  8. rietepietz zegt:

    Ik weet zéker dat ik Leiden met héél andere ogen bekijk als ik weer eens die kant op kom .Van al jouw detaillogjes moet tovh wel iets zijn blijven hangen 😉

  9. Morgaine zegt:

    Gewoon MOOI dus 😀 Prachtig weer
    XXX

  10. Judith zegt:

    Ik heb ze alledrie goed vandaag 🙂

  11. paco zegt:

    Hetblijft mooi, deze blogs

  12. Min zegt:

    De 185e Leids Detail alweer, ik blijf het een leuke serie vinden. Ook al herken ik niet veel 😉

  13. Fokkio zegt:

    De wapens die in de brug en poort gebouwd zijn zijn erg mooi.

  14. Pasula zegt:

    Dat tot in detail uitgewerkte gezichtje met die sleutels erboven, helemaal super! Zoiets kom je in Almere niet tegen.

  15. boomkruiper zegt:

    Die tulband is mooi zeg! Vind dat er nu toch wel een boek moet verschijnen vol met details 😉

  16. Thérèse zegt:

    Mooi versierd poortje met dat wapen en die kop. Voor die graffiti moet je geen hoogtevrees hebben, zeg! Hoewel….ik begrijp niet dat die lui dat niet een keertje zat worden en het ziet er ook altijd zo hetzelfde uit.
    Een goed weekend, Tagrijn!

  17. Tjan zegt:

    Brug en Meelfabriek waren geen probleem. Het poortje herkende ik niet. Twee uit drie dus.

  18. Renesmurf zegt:

    Heel mooi, en die grote panden en hokken niet, das wel jammer.

  19. klaproos zegt:

    moeten wedaar eens binnen zien te komen tagrijn om daar mooie urban foto’s te nemen.
    als je daar aan begint….
    gaat je hart sneller kloppen en voel je een ongekende sensatie:-)
    en ben je gevangen….
    ik vergeet m’n eerste keer nooit meer…
    fijn weekend gewenst sleutelfguur:-)

  20. Pieterskerkhof had ik zo snel niet herkend.
    De brug was een makkie natuurlijk, hoe vaak ik daar niet onderdoor vaar hahah.

Je kunt hier reageren

