OPEN MONUMENTENDAGEN 2010

Dit weekend waren weer tal van monumenten voor het publiek opengesteld. Het motto was dit keer ‘De smaak van de 19de eeuw’.
We gingen een kijkje nemen in de Gymnastiekschool aan de Pieterskerkgracht 7. De bouw in 1861 was mogelijk door een schenking van J. Kneppelhout, die beter bekend staat als de schrijver Klikspaan.
Het meest opvallend is de dakconstructie van houten balken en ijzeren stangen. Hieraan konden de ringen en de trapeze worden opgehangen.

Niet veel Leidenaars zullen weten dat achter stadscafé Van der Werf aan de Tweede Binnenvestgracht een kegelbaan is te vinden. Het uit 1859 daterende gebouwtje hoort bij de nog steeds bestaande Sociëteit Amicitia en is in gebruik bij de vijf kegelclubs van de sociëteit.

De houten kegelbaan is twintig meter lang en bezoekers konden proberen de kegels om te werpen. Doordat de baan enigszins is uitgehold kunnen de kegels wat gemakkelijker ‘in het spoor’ blijven. 

Breestraat 117 was jarenlang in gebruik door diverse gemeentelijke instellingen. Het pand is nu afgestoten en wordt verbouwd tot winkel en appartementen. Op dit moment is de kunstenaar Willem van Scheijndel er neergestreken en zijn door het hele gebouw zijn schilderijen te zien.

De stucwerkornamenten in het plafond zijn nog origineel.

Het huis is een samenvoeging van twee huizen. Door het plaatsen van een nieuwe voorgevel in 1776 werden de panden verheeld. Hieronder een blik in de keuken met de fraaie schouw.

Het eind van de gang op de begane grond wordt door dit fraaie raam afgesloten. 

Hieronder de fraaie trappartij naar de eerste verdieping. Op de overloop een goed bij het geheel passend werk van Van Scheijndel.

Over de behoorlijk in restauratie zijnde Sterrewacht (nee, niet ‘sterrenwacht’!)  is zoveel te vertellen dat dit een apart verhaal wordt.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op OPEN MONUMENTENDAGEN 2010

  1. zakina zegt:

    Prachtig die schouw, ben erg benieuwd naar het log over de sterrewacht :).

  2. Judith zegt:

    Waarom geen sterrenwacht eigenlijk?
    Die gymnastiekzaal is geweldig zeg, ik fiets daar verschillende keren per dag langs maar ik had niet gedacht dat het er van binnen zo uit zou zien. En op die kegelbaan is het dus makkelijk kegelen, zo te lezen.

  3. Plato zegt:

    Mooi die oude gebouwen. Heeft Kneppelhout toch wat meer betekent dan alleen studentenverhalen op te schrijven.
    Ik wist niet dat Leiden een sterrewacht had. Daar wil ik beslist eens gaan kijken.

  4. boomkruiper zegt:

    Lekker even met je meegenieten van de prachtige details. Voor deze gymzaal zou ik zelfs nog lid willen worden van een atletiekclub :O)

  5. quidam zegt:

    Hoi Tagrijn, ik kom via Glibber even binnenvallen. Is dat niet het gebouw waar de Fracties van de Pol. Partijen zitten?
    Evengoed weer schitterende foto’s!! Je kon mij afgelopen zaterdag niet tegenkomen want ik was ‘not in town’. Jammer want ik had Dick’s werk en vele van jullie graag gezien. Hij is mijn vriend en grote inspirator. En ja, ik verwaarloos mn weblog schandalig, maar ik ben met veel andere dingen bezig. http://www.flickr.com/photos/20994862@N03/
    Bij glibber heb ik een van mn werken gezet die geïnspireerd is op Dick’s werk ;)(lukt mij hier niet) Vele hartelijke groeten!

  6. Petronella zegt:

    Ik hou van die oude gebouwen met geschiedenis. Naast al die mooie elementen valt meteen op dat de plafonds zo hoog zijn. Het zal moeilijk geweest zijn om ze warm te stoken.

  7. Di Mario zegt:

    wauw.. mooi gebouw zeg…
    Love As Always
    Di Mario

  8. Renesmurf zegt:

    Schitterend! Zo`n dag vind ik schitterend, en elke keer een thema, het is altijd aardig druk en nooit comotie.
    Zulke dingen zijn fijn.
    En daar even kijken is ook niet verkeerd.

  9. Off topic, er worden nog steeds geen meisjes bij K&G toegelaten.

  10. Ik ben dit jaar niet aan de Open Monumentendagen toegekomen.
    Die keuken is inderdaad mooi he.
    Ben vorig jaar met de open monumentendagen in het pand geweest. ( en vrijdag natuurlijk).
    Ik heb vroeger nog gymles gehad in die zaal, vond het toen al mooi.
    Leuk he die kegelbaan, en sommige leden zijn bijna net zo oud hahahah

  11. beuzeblaadje zegt:

    Woow Tagrijn, je laat
    ons hier een pracht van een
    monument zien. Vooral de schouw en
    het ovale glas-in-lood-raam vind ik
    SCHITTEREND!!
    Ik ben benieuwd naar de sterrewacht!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  12. Thérèse zegt:

    Dat raam met uitzicht, dat is een sprookje gelijk. Ik zou daar zo kunnen gaan zitten dromen. Leuk hoor een zicht op al die mooie monumenten.
    Bij ons had men ook zijn best gedaan, maar ik kon nergens gaan kijken, omdat ik zelf op de open Meisjesschool moest passen.

  13. Caecil zegt:

    Had jij die kegels omgegooid, Tagrijn? Zowel bij Zusje als bij mij viel de bal er op het laatste moment nog vanaf. We vonden het zeer vermakelijk daar.
    Ben benieuwd naar je verslag van de Sterrewacht (jawel, ik weet dat dat zónder ‘n’ geschreven wordt haha).
    Groet!

  14. rietepietz zegt:

    Wauw , wat een práchtig gebouw in de Bree straat ,ik hoop dat men er héél voorzichtig mee “verbouwd ” .
    In Rijswijk gaf het museum “niet thuis “op open monumentdag , een klap ijn het gezicht van de middenstand die nou juist álles uit de kast had gehaald om mensen naar de oude dorpskern en het museum te lokken .
    Leiden treft het dus beter !

  15. paco zegt:

    Staat die man met dat rooie petje nou echt wild te plassen?

  16. Tjan zegt:

    Leuk, zo’n rondje langs Leidse monumenten. Op mijn blog later deze week (ook in het kader van de Open Monumentendagen) een kijkje achter de schermen bij het Leidse filiaal van Vroom & Dreesmann. Bijzonder, wat daar achter systeemwandjes en -plafonds te zien is!

  17. klaproos zegt:

    prachtig om te zien tagrijn,
    ons bezoek is letterlijk in het water gevallen ,:-)
    maar dat mag de pret niet drukken,
    het komt wel weer …
    ik heb erg genoten van jouw bezoek
    waarvoor mijn oprechte dank:-)
    OT ja het woord boks is ook echt wel dialecht hé,
    sommige mensen verwachten zelfs een box:-)

  18. Morgaine zegt:

    Ik zie gisteren al ergens, dan is het jammer dat je in een stad woont wat amper 40 jaar bestaat, hahahaha
    Prachtig mooi, en ik ga aannemen dat je die kunstwerken van de kunstenaar ook wel op de foto hebt, dat zie ik dan vanzelf wel, dit is al mooi!
    XXX

  19. Pasula zegt:

    Geweldig hoe die keuken eruitziet!
    Met zo’n dag zijn er toch best veel mensen op de been. Niks mis met een stukje oerhollandse nostalgie.

  20. jij hebt een bezoek gebracht aan enkele bijzondere monumenten, tagrijn!!
    de kegelbaan is fantastisch!
    is het manneke achteraan het ‘mechanisme’ om de kegels weer recht te zetten en de bal naar voren te laten rollen? :-))
    de gymzaal is nog zo’n pareltje!!
    hoeveel zweetdruppeltjes zouden hier niet gevallen zijn? :-))
    voor het verhaal van je sterrewacht kom in natuurlijk terug, of wat dacht je? :-))))

Je kunt hier reageren

