LEIDS DETAIL 186

De eerste foto in deze aflevering van Leids Detail zal de Leidenaars weinig problemen opleveren. Maar over de tweede en de derde mag even worden nagedacht. Het verhaaltje staat weer onder foto drie.

Op de eerste foto zie je een stukje van de Sterrewacht, gezien vanaf de Witte Singel. Dit ter introductie, want volgende week  komt hier een artikeltje over.
Foto twee: Het is te hopen dat de gloednieuwe eigenaar van De Twee Spieghels de winterschilder al heeft gebeld om iets aan dit verveloze pandje aan de Nieuwstraat te doen. In dit jazzcafé gaf de saxofonist Ben Webster vlak voor zijn dood in 1973 zijn laatste concert. Ook nu zijn hier weer regelmatig jazzmusici van naam te beluisteren.

 

Hieronder zie je de Nieuwsteegbrug die de Nieuwsteeg verbindt met de Doezastraat. De oudste brug ging verloren door de ramp met het kruitschip in 1807. Deze brug werd binnen een paar maanden daarna opgeleverd, maar werd in 1864 weer vervangen door de brug die je op de foto ziet. Op de achtergrond het Van der Werfpark op de plek van de straten die in de lucht zijn gevlogen. Rechts het theehuisje bij de ingang van het park.  

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op LEIDS DETAIL 186

  1. Judith zegt:

    Nou ja, ik had ze zo maar alledrie goed! Die brug kon niet missen, want dat is onze toegang tot de stad.

  2. Thérèse zegt:

    Leuk zo’n oud en beroemd jazzcafeetje. Prettig weekend, Tagrijn.

  3. Di Mario zegt:

    Dat van dat ongeluk met dat kruitschip.. dat verhaal ken ik dan weer wel. Terwijl ik het niet eens heb meegemaakt 😉
    Love As Always
    Di Mario

  4. rietepietz zegt:

    Foto een riep wel een beetje herkenning op al zou ik het niet kunnen benoemen ,foto twee heeft inderdaad een haveloosheid waar ik niet blij van kan worden .De laatste foto is weer een mooi plaatje dat vaag wel bekend voorkomt ,ik zal er dus vast wel eens langs gelopen zijn .

  5. Renesmurf zegt:

    Dat kan wel even een likje verf gebruiken, dan ziet het er weer heel anders uit.

  6. Pasula zegt:

    Het jazzcafe spreekt me heel erg aan evenals de brug. Romantiek ten top, echt iets om te schilderen!

  7. Plato zegt:

    Niet dat ik iets kon thuisbrengen maar achter die detailfoto had ik al helemaal geen brug gezocht. Wel een fraai exemplaar trouwens. Dat jazzcafé spreekt me wel aan (jazz trouwens minder). In Purmerend heb je ook zo’n café en daar ben ik wel eens geweest toen er een CD ten doop werd gehouden van kennissen. Ik herinner me nog goed de gezellige opgewondenheid van jammende musici en hun publiek. Dat gevoel neem ik mee bij het zien van de foto van dit jazzcafé.

  8. klaproos zegt:

    heerlijk geluid zal daar door de straten klinken tagrijn,
    zalig,
    als je door new orleans loopt voel je ook zo machtig jazzy:-)
    heerlijk gevoel,
    ik wens jou een zalig weekend toe

  9. Caecil zegt:

    Getver, die tweede kon ik niet thuis brengen. Tjan en Glibber hadden er geen moeite mee, maar dat zegt misschien meer over hen (of: hun kroegbezoeken) dan over mij hahaha. Overigens wel gaaf dat er weer een echt jazzcafé in Leiden is!
    Mooi bruggetje op de 3e foto! Over een paar weken zitten wij traditiegetrouw weer op het terras erachter tijdens de Taptoe.
    Fijn weekend, Tagrijn!

  10. paco zegt:

    Ik vind de een-na-onderste het mooist

  11. Foto drie herkende ik wel maar waar precies kon ik niet zeggen.
    Andere twee waren ook voor mij een makkie.

  12. Tjan zegt:

    Goed te doen dit keer: drie uit drie dus.

Je kunt hier reageren

