LEIDS DETAIL 187

Deze aflevering van Leids Detail zit vol met ramen. Wie weet ze te vinden? Onder de derde foto lees je er weer van alles over.

De stadswijk achter de Nieuwe Rijn heette vroeger voor een deel Gansoord. Om die reden is er over de Rijn nu nog steeds een Gansoordbrug te vinden. De gans is terug te vinden in het venster boven de deur van het pand Groenesteeg 60.
De ramen op de tweede foto vind je aan de Herengracht 68 – 70. Ze maken deel uit van de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerk. In 1854 begon deze Christelijk Afgescheiden Gemeente in een pakhuis op deze plek. In 1878 werd de kerk gebouwd die in 1957 werd overgedragen aan de Vrijgemaakten. 

Misschien herkennen ook niet- Leidenaars vaag iets aan dit raam met dat balkonnetje. Het is gelegen op de hoek van de Kloksteeg en het  Rapenburg. Nu vind je er Café Barrera, maar in de oorlogstijd was dit het onderkomen van Erik Hazelhoff Roelfzema, bekend geworden als schrijver en verzetsheld. In de verfilming van zijn boek Soldaat van Oranje speelt het balkon ook een rol. Het straatnaambordje Laan van Welgelegen is later aangebracht. Tijdens een fietstocht door Noord-Brabant belandde een stel studenten dat in dit pand woonde op een terras in Werkendam aan de – heel toevallig – Laan van Welgelegen. Dus dat bordje ging mee!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op LEIDS DETAIL 187

  1. zakina zegt:

    Goh ik herkende eens iets 🙂 het balkonnetje :).

  2. plato zegt:

    Ik heb niets herkend. Maar de uitleg was prima en lezers uit Brabant kunnen vanaf nu dat bordje claimen. 🙂

  3. Judith zegt:

    Dit ging dan weer stukken minder… alleen de laatste foto wist ik.

  4. Renersmurf zegt:

    Welgelegen, dat vind ik wel een mooie naam.
    En mooie plaatjes weer.
    Die gans vind ik helemaal geweldig!

  5. Di Mario zegt:

    Terrasje.. zonnetje.. bij 3 oct.. Ik zou me wel vermaken 😉
    Love As always
    Di Mario

  6. Morgaine zegt:

    Toen je zei de Soldaat van Oranje, zag ik zo de scene weer voor mij, ja dat ken ik inderdaad 😉
    XXX

  7. off topic, hoe wet jij dat nu van patricia P . Jij hebt toch geen twitter of kan je het wel lezen.

  8. Hanny zegt:

    Stuk voor stuk zijn het mooie ramen.
    Naar mijn idee ligt Werkendam in Noord-Brabant en niet in Friesland.

  9. rietepietz zegt:

    Ik ben niet zo’n kerkganger maar naar deze mooie kerkramen kijken moet ook vanaf de binnenkant wel een pretje zijn .

  10. Pasula zegt:

    Laan van Welgelegen vind ik erg mooi, ik zou 1 letter veranderen: welgenegen. 😀
    Mooie foto’s wederom, ik zeg het eigenlijk telkens weer maar het is zo.

  11. paco zegt:

    Op dat terras wil ik wel even zitten

  12. Caecil zegt:

    Yeah, 3 uit 3!!!!!!!!!!
    Leuk verhaaltje over de Laan van Welgelegen, kende ik niet. Je begrijpt dat vanaf nu een heleboel toeristen dit gaan horen van een zekere Leidse gids…….
    Nog een week, Tagrijn, en dan is het Feest der Feesten!! Voor nu een fijn weekend gewenst.

  13. Renesmurf zegt:

    Ik vind gansoord een mooiere naam eigenlijk, dat mogen ze wel weer herinvoeren.

  14. De Groenesteeg had ik echt niet geraden.
    Misschien kleine tip, volgende week een detail in 3 octobersferen?

  15. Thérèse zegt:

    Weer een mooi Leids Detail. Allemaal ramen, is weer eens geheel iets anders. Ik heb ooit die film wel gezien, maar nee…het is kennelijk niet blijven hangen.
    Groet Th.

  16. klaproos zegt:

    prachtige ramen, ik hou van ramen 🙂
    ik hou van de lichtinval 🙂
    getuige mijn log van vandaag .
    en die ouwe ramen die hebben vaal nog niet zón zuiver glas, en daar zitten dan vertekeningen in, en daar hou ik het allemeesterderre van tagrijn:-)
    fijn weekend gewenst

Je kunt hier reageren

