EEN FEEST VOL TRADITIES

We zijn de uurtjes weer aan het aftellen en dan wordt Leiden voor een paar dagen weer de meest bruisende stad van ons land. Dat dat in de jaren twintig van de vorige eeuw ook al zo was, is op de plaatjes hieronder te zien. En dat er niet veel verandert in de opzet van het feest weten we al jaren, maar ook dat hoort erbij. Zoals de uitdeling van haring en wittebrood bij De Waag. Behalve haring en wittebrood werden er toen ook pakjes koffie en thee van Van Nelle uitgedeeld. Zeer welkom in een stad waar de meeste mensen toen niet veel te verteren hadden.

Zij poseert wel, maar echt van harte gaat het niet…

Nee, dan deze heren. Waarschijnlijk ‘hoge pieten’ die erbij horen.

Tijd voor ‘de koraal’ in het Van der Werfpark. Ook dat is een traditie die jaar in jaar uit wordt voortgezet. Alleen de hoedjes veranderen.

Duiven speelden een belangrijke rol tijdens het beleg van de stad. Daarom werden er in 1925 een paar duizend postduiven losgelaten bij de Waag.

Vol bewondering kijken naar het Japans dagvuurwerk aan de Hoogstraat.

De traditionele optocht stond in 1925 in het teken van de reclame. De stoet vertrok toen bij het Stationsplein en de Leidse bevolking liep hossend en deinend achter de muziek aan. Op de achtergrond is nu het busstation te vinden.

Op de Breestraat was het een drukte van belang en ook daarin is niet veel veranderd.

Een beeld uit het verleden dat ons welicht ook in de toekomst weer te wachten staat bij de komst van de Rijn-Gouwelijn. Ook toen moesten de trams op dubbelspoor door de menigte heen…

Tot slot wat reclamewagens uit de optocht. Veel wagens werden nog door paarden voortgetrokken, zoals de bierwagen van brouwerij Oranjeboom. Dit jaar staat de optocht in het teken van internationale volksfeesten.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op EEN FEEST VOL TRADITIES

  1. zakina zegt:

    Hoe kom je er toch weer aan? dit zijn heerlijke logjes :). Leuk die oude foto’s en te zien hoe men zich toen (zondags) klede.

  2. plato zegt:

    En dan te denken dat al die mensen van die foto’s al dood zijn. Zelfs dat meisje op de tweede foto, die wel lacht en nog onbevangen de wereld in kijkt. Mooie serie. Ik kan daar naar blijven staren en dan komen de verhalen als vanzelf in me op.

  3. Judith zegt:

    Heerlijk om die foto’s van weleer te zien. In essentie is er inderdaad weinig veranderd sinds de jaren twintig.
    Jij telt af, ik kijk er altijd met gemengde gevoelens naar. Veel plezier alvast!

  4. Pasula zegt:

    Erg leuk die oude foto’s, geeft toch een sfeertje.

  5. Elmar zegt:

    Mooi die oude foto’s!
    Natuurlijk is er weinig veranderd daar heb je tenslotte tradities voor! 😉
    groetjes,
    Elmar

  6. Ghita zegt:

    Wat leuk zeg, deze oude foto’s, een stukje geschiedenis erbij. Ik ben zelf import – Leidenaar en je zult het niet geloven, maar ik heb helemaal niets met 3 oktober. Wij zitten komend weekend dus heerlijk rustig in Zuid Limburg.
    Ik ga jou dan op deze plek hele fijne dagen wensen komend weekend, hopelijk niet al te veel regen.
    groetjes Ghita

  7. boomkruiper zegt:

    Echte straatfotografie. Super de sfeer gepakt 🙂 en de camera’s waren toen niet zo handzaam

  8. JantjeDee zegt:

    Als ik je niet meer spreek :
    Veel Plezier!!!!
    Klinkt goed !
    Liefs janneke

  9. Wieneke zegt:

    Lekker, zo’n echt Hollandse party. Veel plezier! Doen de nieuwe Nederlanders in jullie stad ook hieraan mee?

  10. Jaco zegt:

    Wat een prachtige foto’s. Ik ben benieuwd of we dit jaar met de kinderen even naar de optocht kunnen gaan kijken. Alvast veel 3 Octoberpret toegewenst

  11. Hanny zegt:

    Wat leuk om naar die oude foto’s van een feestend Leiden te kijken.
    Waar ik me nog steeds over verbaas, is over het feit dat ik, toen ik nog in Den Haag woonde, nooit heb geweten dat het zo’n groot feest was. We leerden op school wel over Leidens ontzet en over haring en witte brood. Maar meer niet. En ik kan me niet herinneren dat ik hierover ooit iets in de krant gelezen heb. Noch dat ik er iets over gezien heb in de Cineac.
    Ik wens je veel plezier toe het komende weekend. Hopelijk zijn de weergoden jullie goed gezind.

  12. Nanos zegt:

    Een van de leuke dingen, naast alle andere leuke dingen dus, is dat de kermis nog altijd ‘groot lunapark’ heet.

  13. Annemarie zegt:

    Leuk om te zien. En inderdaad zo heel erg veel is er niet verandert.
    Het feest zit gewoon in jullie genen!
    OT: Vanaf 30 september ben ik weer terug met een vernieuwde website.

  14. Di Mario zegt:

    Gaaf die oude beelden zeg. Het blijft ook een groot feest daar.
    Love As Always
    Di Mario

  15. klaproos zegt:

    wat een heerlijk feest en een zalige foto’s zo in zwart wit tagrijn,
    hoe kom jij aan die ouwe beelden, uit het krantenarchief?
    gaaf om te zien,
    ik wens jullie nu al een heel fijne voorbereiding en een nóg groter feest denkbaar

  16. Er verandert echt helemaal niets he, alleen de mode, maar verder is het feest vrijwel gelijk aan vroeger.
    Geweldig toch eigenlijk he.
    Volgens mij is het dagvuurwerk in de jaren zestig of zeventig nog en tijdje terug geweest, weet jij dat nog.

  17. Thérèse zegt:

    Geweldig die oude foto’s. Wat het Koraal zingen is, heb ik gelezen bij Leidse Glibber. Gaan de mensen nog steeds in zo’n lange rij staan voor haring en wittebrood?
    Nou Tagrijn, zovast heel veel plezier gewenst!!

  18. Caecil zegt:

    Iemand die niet uit Leiden komt, snapt helemaal niks van 3 oktober. Maar bij de Leienaren zit het feest in iedere vezel van zijn lijf. Héérlijk, nog een paar nachtjes slapen en dan mogen we weer!
    Leuke reportage, Tagrijn!

  19. rietepietz zegt:

    Wat léuk die oude foto’s waar zowel de dames als de heren nog hoeden dragen .
    De hoeden zijn dus eigenlijk niet veranderd maar gewoon verdwenen óf alleen tijden de 3 oktoberfeesten vervangen door het rood witte feesthoedje !

Je kunt hier reageren

