LEIDS DETAIL 188


Morgenmiddag om 15.74 uur wordt het startsein gegeven voor de Drie Octoberfeesten 2010. En 15.74 uur is in Leiden natuurlijk gelijk aan 16.14 uur. Ook deze rubriek staat vandaag in het teken van Leidens Ontzet en zal voor de echte Leidenaars geen problemen mogen opleveren. Wie het toch niet weet: de toelichting staat onder de derde foto.

Hieronder zie je het beeldje van de weesjongen Cornelis Joppensz. dat bij het station Lammenschans staat. Het verhaal luidt dat Cornelis in de vroege ochtend van de derde oktober een door de Spaanse soldaten verlaten schans de Lammen aantrof. De achtergelaten pot met hutspot sleepte hij als een trofee mee naar de stad. Het zou het eerste voedsel sinds tijden zijn. Lang werd dit verhaal geloofd, maar nu weten we dat hij dit verhaal van a tot z heeft gelogen om op die manier als held een baantje te kunnen krijgen. De hutspot werd gevonden door Cornelis Schaek van de Leidse troepen. En Cornelis Joppensz.  was ook al geen weesjongen, want hij woonde samen met zijn moeder in een huisje in een zijstraat van de Vliet. Maar laten we het verhaal maar in ere houden. Het is ook wel een aardig beeldje.

De gevelsteen is te vinden aan het Rapenburg 94. Willem Cornelisz was sedert 1560 organist vanm de Pietrskerk en stadsspeelman. Hij droeg dan ook de naam Speelman. Met zijn broers hield hij voor zijn plezier duiven. Tijdens het beleg van de stad smokkelde hij regelmatig acht duiven naar Delft waar de prins zetelde. Zo bleef deze op de hoogte van de toestand in de stad en kon hij berichten terugsturen. Na Leidens Ontzet werd hij beloond met een familiewapen en mocht hij de naam van Duivenbode gaan dragen. Dit familiewapen is nog terug te vinden aan het pand Rapenburg 94.
De derde foto laat een deel van het talud in het Van der Werfpark zien waarop het standbeeld van Van der Werf, de burgemeester tijdens het beleg van de stad, staat. Dat deze foto al een paar maanden oud is, is wel te zien.  

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op LEIDS DETAIL 188

  1. zakina zegt:

    Goh dus zelfs als je liegt kan je geeerd worden met een standbeeld

  2. plato zegt:

    Je begrijpt dat ik 0 uit 3 had he? 🙂 Maar die verhalen van de hutspot zijn dus helemaal fout. Heb ik mijn hele leven dus in iets verkeerds geloofd. Grommm.

  3. JantjeDee zegt:

    Ik hoop dat jij en Glibber heerlijk aan het genieten zijn, vandaag word een warme droge dag, dus ga ervoor !!!
    Liefs Janneke

  4. Morgaine zegt:

    Ik wens jullie daar heel veel plezier in Leiden toe, voor alle feest vierders, niets zo fijn als tradities in ere te houden 😀
    XXX

  5. Jaco zegt:

    Ik was er niet echt bij met mijn hoofd toen ik de foto’s bekeek, anders had ik ze allemaal kunnen benoemen helaas. Een fijn Ontzet, Tagrijn!

  6. Judith zegt:

    Hoewel ik geen echte Leidenaar ben, leverden deze foto’s inderdaad geen problemen op!

  7. Annemarie zegt:

    Dat park is wel herkenbaar inderdaad!!
    Fijne 3 october!
    OT: Bij mij is er niks aan de hand, ik heb geprobeerd de kolom al kleiner te maken dan normaal, zodat ook op kleinere beeldschermen de site goed past. Nog kleiner zou tenkoste gaan van de groottte van de foto’s en dat vind ik dan weer zonde.

  8. rietepietz zegt:

    Zo komen wel vaker tradities tot stand door “slimme jongens ” maar ach ,het is een leuk verhaal .
    Ik herken natuurlijk niets maar wat me opvalt is de naam van de burgemeester destijds .In Rijswijk hebben wij nú een burgemeester met de zelfde naam !
    Ik wens je een fijn 3 oktober feest Tagrijn

  9. Min zegt:

    Fijne 3 octoberfeesten!

  10. Renesmurf zegt:

    Ik zou alles met god uit het straatbeeld verwijderd willen zien.
    Daar wens ik zo weinig mogelijk mee geconfronteerd te worden.
    En die laatste, inderdaad, lekker zomers!
    Dat wordt vast leuk daar komende dagen!

  11. Thérèse zegt:

    Wat een slim ‘weesjongetje’; leuk zo’n ventje dat alles bij elkaar verzint en dan ook nog eens wees wordt. Hij wist natuurlijk donders goed dat dát het helemaal goed zou doen.
    Nou heel veel plezier met feesten dan maar. Ik begrijp dat we de komende tijd geen blogjes meer krijgen hier. Van feesten wordt men moe en krijgt men vaak een kater.
    Geniet!!

  12. Pasula zegt:

    Het is wel een lente/zomerfoto, maar nu met dit weer zou je zomaar ook de foto gemaakt kunnen hebben. 😀
    Prachtig beeld trouwens, zoiets zoek ik nog voor mijn achtertuin. 😉

  13. Hanny zegt:

    Mooie 3 October-details.
    Heel veel plezier gewenst in een zeer drukke stad, waar hopelijk alles ordelijk verloopt.

  14. klaproos zegt:

    dag tagrijn,
    ik ga je een heel fijne feestweek wensen en dat het weer wat mee mag werken,
    geniet tegen de klippen omhoog, en laat ons later meegnieten
    lieve groet en een heel fijn weekend

  15. Caecil zegt:

    3 uit 3, had me geschaamd als dat niet het geval was geweest.
    Leuk hoe het werkt; als ik de derde volledige foto zie, voel ik niets speciaals (want het is daar zomer). Als ik het Van der Werfpark in deze tijd van het jaar zie, gaat mijn bloed kriebelen. De geur en aanblik van het naderende najaar doet bellen luiden in mijn hele lijf………. 3 oktober komt eraan!
    Vanmorgen vroeg door de stad gefietst. Heerlijk, om te zien en voelen hoe de stad zich voorbereidt op het Feest der Feesten.
    Veel plezier, Tagrijn!!!

  16. Di Mario zegt:

    Intressant weer. Veel plezier dit weekend en geniet ervan.
    Love As Always
    Di Mario

  17. je begrijpt dat ik drie uit drie had neem ik aan.
    Leuk je extra grote uitleg erbij deze week.
    Off topic, door alle 3 Octoberdrukte kan ik pas na 5 oktober weer reageren.
    Komen wel op onregelmatige tijden logs met veel foto’s op mijn site.

Je kunt hier reageren

