DRIE OCTOBERFEESTEN 2010 (4)

Na de optocht gaan we naar het Lunapark. Als je de optocht vlak na de start bekijkt, heb je het voordeel dat de kermis nog rustig is omdat de meeste Leienaars dan nog elders in de stad op de optocht staan te wachten. Daardoor konden er dan ook zonder veel gedrang foto's worden gemaakt.
De gemeente Leiden vraagt een erg hoog staangeld aan de exploitanten die dit in twee dagen moeten terugverdienen. Wie met een klein kind in de Minimouse wilde die tijdens de spitsuren maar anderhalf rondje draaide volgens ooggetuigen, moest daarvoor 14 euro's neerleggen. En dan is de portemonnee snel leeg. Iets wat de kermisexploitanten zelf ook niet leuk vonden. Zij klaagden steen en been dat de mensen dit jaar hun geld niet echt lieten rollen.
Zou het een oplossing zijn als de gemeente het staangeld volgend jaar wat zou verlagen zodat door lagere prijzen meer mensen aan de attracties kunnen deelnemen?
Hieronder zonder commentaar een aantal beelden van de kermis die ondanks alles toch na Tilburg de grootste van ons land blijft.

Terug naar het centrum. De optocht is voorbij en de mensen gaan naar andere plekken 'where the action is'. Het Stadhuisplein, het Pieterskerkplein, de Garenmarkt, de kermis of de plaatsen waar bier wordt getapt en muziek wordt gemaakt. De Breestraat ligt er nu verlaten bij. Maar stille getuigen verraden dat ook hier behoorlijk is feestgevierd. De kaboutertjes van de gemeentereiniging gaan echter 's nachts door het centrum en als je de volgende ochtend door de uitslapende stad loopt, herinnert alleen je eigen kater aan het feest dat ook dit jaar weer geweldig was.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op DRIE OCTOBERFEESTEN 2010 (4)

  1. rietepietz zegt:

    14 euro is niet weinig voor zoor zo’n anderhalf rondje maar …. ze zullen toch me toch een flink wat hoger bedrag moeten biéden om in zo’n martelwerktuig te stappen 😉 Het ziet er allemaal wel héél kleurig uit !

  2. Thérèse zegt:

    Zelf houd ik niet zo erg van kermissen, het is zoveel verschillend lawaai door elkaar heen, maar het levert natuurlijk prachtige kleurige feestelijke foto’s op.
    Wel verschrikkelijk duur.
    En Tagrijn was het een geweldig feest of had je nu een geweldige kater???? (Zie laatste zin, haha)

  3. Di Mario zegt:

    Ik zal maar niet roepen wanneeer hier kermis is, want voor die ander halve kar hoef je niet te komen.
    Love As Always
    Di Mario

  4. Plato zegt:

    Tagrijn, ik hoop dat je me niet kwalijk neemt. Ik vond alle vier stukjes prachtig en de foto’s zijn helemaal af. Maar ik vat ze hier samen omdat ik onmogelijk vier keer…. enfin, je begrijpt. Maar de sfeer moet daar dus fantastisch zijn geweest. Dat is zonder meer duidelijk. Een geweldige happing en een registratie waarvoor ik zeer veel waardering heb.

  5. Elmar zegt:

    Er waren toch nog best wat mensen op de kermis! Maar 14 euri is wel erg veel, hopelijk is de gemeente bereid om de prijzen wat te laten dalen volgend jaar.
    Helaas komen er nou nooit eens kabouters bij mij langs, maar zo te zien hebben de straten van Leiden ze harder nodig! 😉
    groetjes,
    Elmar

  6. Nanos zegt:

    Mooi, Tagrijn! Het zijn vier geslaagde reportages.
    (Als je deze series vergelijkt met die van LG zie je ook dat 3 October meer gezichten heeft. Voor elk wat wils, een echt volksfeest!)
    Ja, die hoge prijzen, dat was al jaren zo. Maar nu gaan ze echt te hoog. Ik zou dit nooit betalen! Ze krijgen volgens mij veel meer klanten als ze minder vragen. Tien keer vier is altijd nog meer dan twee keer veertien.

  7. Hanny zegt:

    Mooie sfeerfoto’s van de kermis. Maar wat een bedrag moet je neertellen voor een ritje dat zo kort duurt. Ik zou me als ouder wel tienmaal achter de oren krabben voordat ik zoveel geld zou uitgeven.
    En nu op naar de volgende 3 October. Als ik het goed heb een lustrum.

  8. Annemarie zegt:

    Jammer dat het op deze manier moet inderdaad..
    Want ik denk dat iedereen de dupe is van de hoge prijzen!
    Nouja behalve de gemeente dan.. Want die wint er natuurlijk een heleboel op!

  9. paco zegt:

    Ze maken er wel mooi werk van

  10. Wieneke zegt:

    Mooie apparaten zijn het. Wat een drukte! Maar het prachtige feest zit er weer op en nu maar weer over tot de orde van de Leidse dag.

  11. Ik ga al jaren nergens meer in op de kermis, maar dit zijn inderdaad wel heel erg hoge prijzen.
    Maar ja je weet het zelf ook, we geven het toch uit want met 3 october geven we kapitalen uit of het nu aan de kermis of aan bier is hahahhah.
    Waren drukke dagen en ook mijn voeten gaven aan dat het welletjes was.
    Maar het was weer en geweldige 3 october en heb ondanks alle drukte en gehaast genoten.

  12. € 14,00 voor anderhalf rondje???
    da’s de doodsteek voor een kermis, denk ik? je zal maar drie kinderen hebben die overal opwillen??
    ik begrijp natuurlijk de marktkramers want het is hun broodwinning.
    minder sympathie heb ik voor het stadsbestuur!
    als zij het standgeld aanpassen aan de duur van de kermis, wordt het voor iedereen weer een écht (volks)feest!

  13. klaproos zegt:

    machtig feest voor jou en maatje glibber tagrijn, heel leiden op z’n kop:-)

Je kunt hier reageren

