LEIDS DETAIL 189

Na een week vol feestlogjes nu weer over tot de orde van de (vrij)dag: Leids Detail. Een gevelsteen met een meerman en zes zwanen, daarna een foto waarbij de vraag hoort, waar Tagrijn stond toen hij die foto maakte en tot slot een straatnaambordje van Anton Dronkers. Na de derde foto is er weer een en ander over te lezen.

Zoals hieronder is te zien bevinden de zwanen zich boven de Zijlpoort, hier gezien vanaf de Haven.

De tweede foto is gemaakt in de Schoolsteeg en geeft toegang tot  links de Lokhorststraat en rechts het Gerecht. Als je rechtdoor loopt beland je in de Muskadelsteeg.
Dan het naambordje. Anton Dronkers was predikant in Leiden. Hij stond aan de wieg van Stichting Vluchtelingenwerk. In de jaren tachtig stond de opvang van vluchtelingen nog in de kinderschoenen en werd het uitsluitend gedaan door vrijwilligers. Zijn werk in Leiden kreeg landelijke bekendheid waardoor Leiden jarenlang de bijnaam 'stad van vluchtelingen' kreeg toegedicht. In 1991 kreeg Leiden hiervoor de Carnegie Watelerprijs. De stichting was gevestigd in De Bakkerij aan de Oude Rijn. In de toegangspoort bevindt zich dan ook dit officieuze straatnaambordje.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op LEIDS DETAIL 189

  1. Jaco zegt:

    Klepels en klokken voor mij, maar leuk om de geschiedenis achter Stad van Vluchtelingen te leren kennen. Bedankt!

  2. Judith@work zegt:

    De laatste foto wist ik echt niet. Ik ben dan ook nog nooit in die toegangspoort geweest. De andere twee foto’s leverden geen problemen op en ik weet precies waar jij stond toen je de tweede foto nam. Ik heb eenzelfde foto ergens in mijn archief.

  3. prachtig sfeertje, vooral in dat steegje
    het doet me ook een beetje aan mijn Amersfoort denken door de mooie straatlantaarns

  4. een zeemeerman??
    als goeie visser haalt mijn man af en toe een zeemeermin boven,
    (in visserstaal; ‘zoooooooo’n grote!!), maar nu ik dit hier zie denk ik dat ik mijn lijntje ook eens moet uitgooien? :-)))
    fijn weekend, tagrijn!

  5. rietepietz zegt:

    Wat een sfeervol plaatje is die tweede foto ,écht beeldschoon .Daar nog even een flink pak sneeuw overheen en het is je ware Anton Pieck

  6. Fokkio zegt:

    Mooi wapenschild. De andere foto’s zijn ook mooi.

  7. Thérèse zegt:

    Heel mooie foto, die tweede. Verder zou ik ook graag het verhaal willen horen over die zwanen en die zeemeerman.
    Een fijn weekend!

  8. Hanny zegt:

    Het detail van de prachtige poort kan ik me nog wel herinneren van onze stadswandeling. De andere twee niet.

  9. Caecil zegt:

    De klok luidde wel, maar waar hing nou ook alweer die klepel………….?
    Ik hou het op aangetaste hersencellen na 3 oktober!

  10. Di Mario zegt:

    Ahhh, dat verklaard een hoop… Stad van de vluchtelingen…. Hoelang wonen jullie en LG daar al trouwens 😉
    Love AS Always
    Di Mario

  11. Annemarie zegt:

    Die poort is echt heel erg mooi!

  12. Renesmurf zegt:

    Oude tijden herleven, lijkt het wel.
    Ach ja, we zullen wel zien wat de toekomst brengt.
    Het verleden mag in elk geval goed onderhouden en bewaard worden!

  13. Foto twee wist ik uiteraard wel de buurt maar niet de exacte locatie waar je stond.
    Mooie foto trouwens.

  14. Plato zegt:

    Ja, die poort is inderdaad prachtig. En dat wapen aan het begin, is daar meer over bekend? Ik zie zwanen, pompebladen en die zeemeerman. Waar stond dat vroeger voor?

  15. klaproos zegt:

    een heerlijk zonnig log met een prachtige poort tagrijn,
    is de rust weer terug in de stad:-)

Je kunt hier reageren

