ARIE REDT DE MENSHEID

‘Met dit nieuwe kabinet zal Nederland internationaal zeer zeker economische schade oplopen en zal de fluctuatie in het betalingsverkeer ongetwijfeld stagneren’, zei Arie.
‘O’, reageerde Ans onthutst.
‘Door de bezuinigingen kan de armoede ongeremd groeien en dat zal nog meer barsten in het voormalige CDA-bolwerk veroorzaken. Dit betekent dus….’ 
‘Arie!, riep Ans verbijsterd. ‘Waarom praat je zo raar?’ 
‘Dat het sociale bewustzijn…’
‘Arie, hou toch op!’. Maar Arie ging door en zette plotseling een tevoorschijn getoverd kroontje op zijn hoofd. ‘Leden van de Straten Generaal’, sprak hij op plechtige toon. 
‘Arie, hou op! Doe es normaal! Arie! Arie!, schreeuwde Ans nu.
Arie schiet wakker. ‘Riep je, Ans?’ vroeg hij met slaperige stem. En daar werd Ans dan weer wakker van. ‘O, gelukkig’, zuchtte ze.
‘Praatte ik in mijn slaap?, vroeg Arie. ‘Nou nee, het was eigenlijk meer dat je in míjn slaap praatte’, zei Ans.
‘Dat is wel erg, hoor Ans. Dat je me daarvoor wakker schudt. Want er was net een schip aan het zinken en ik probeerde natuurlijk die mensen te redden. Maar ja, nu zal die boot ondertussen wel met man en macht zijn vergaan.’
‘Vreselijk Arie, al was het maar een droom. En van mij gelukkig ook. Arie als mensenredder… Nou, dan weet je in ieder geval zeker dat je droomde. In mijn droom praatte je heel deftig en was je koning. Dat kan natuurlijk ook niet.’
‘Nou Ans, je weet maar nooit wat er nog in het vooruitschiet ligt. Ik heb een enorme status van dienst en kan mezelf recht in de spiegel kijken. En als ik dat schip had gered en heel het land dan de loftrompet over me had gezwaaid, had het best gekund. Er zijn wel meer dromen waargekomen’.
‘Dus jij droomt dat je een schip redt en dan word je in mijn droom koning. Dat is wel grappig’, stelde Ans vast, ‘Mijn Arie als droomkoninkje. Hoe kwam je trouwens op dat schip?’
‘Mens, hoe weet ik dat nou? Ik was er gewoon. Die stuurman deed zijn best maar hij moest precies doen wat die blonde kapitein zei. En die was niet eens aan boord. Heel raar. En de bemanning stond pal en perk achter de kapitein die maar vanaf de kant stond te bevelen. Ze pijpten allemaal naar het dansen van die kapitein. Wat er dan kan gebeuren ligt in de hand. Het schip ging zinken. Ik dacht: ik ga die mensen redden, al moet de onderste steen boven water komen. En toen riep jij me. Echt jammer’.  
‘Wees maar blij, Arie. Jij ben toch geen redderstype? Je zou in je slaap verdronken zijn.’
‘Zo, nou, ik wil niet naast mijn voeten gaan lopen, maar toen ik negen jaar was heb ik al eens twee herdershonden gered uit een kolkende rivier. En…’ 
‘Ja, dat verhaal vertel je me nu al zo lang als we getrouwd zijn, Arie. Alleen was het in het begin een puppy die in de sloot achter jullie huis was gevallen’, antwoordde Ans.
‘We moesten maar weer eens gaan slapen, Ans. Het is op de klok af half vier.’ Arie draaide zich om en Ans wachtte even tot het vertrouwde geronk naast haar weer te horen was. Dan draaide ze zich ook om en viel met een glimlach in slaap.

Wie de vorige afleveringen van Ans en Arie wil lezen, kan hier klikken.

 

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

22 reacties op ARIE REDT DE MENSHEID

  1. Min zegt:

    Hmmm ik geloof niet dat hier de beste stuurlui aan wal staan. Fijn weer van Arie en Arie te lezen.

  2. Niklas zegt:

    Hadden VVD en CDA niet beter de gedoogsteun van Ans en Arie kunnen inroepen?

  3. lenie zegt:

    weer genoten van Arie en Ans …
    met vette glimlach weer door de dag 😉
    OT: was geen reguliere behandeling van Lotje , wordt zo’n lang verhaal op weblog 😉
    onderkant van haar snuit , lip/huid moest drastisch ingekort , kreeg ze lipplooiexzeem , dus allemaal ontstekingen .
    soort facelift dus 😉

  4. Pasula zegt:

    “Ze pijpten allemaal naar het dansen van die kapitein”: meesterlijk!

  5. Plato zegt:

    Ik zeg: Ans en Arie moeten in een nieuw te vormen kabinet, nadat dit kabinet uit elkaar gesprongen is, dus zo ongeveer eind november, hoop ik. Ans als minister van Sociale zaken en Arie natuurlijk op Economie, Landbouw en Hasjteelt.
    Geweldig stuk weer Tagrijn. Jij mag MP worden. En Leiden wordt de hoofdstad van Nederland.

  6. Morgaine zegt:

    De leden van de stRatengeneraal?
    ~proest~ en de pAl en perk? hahaha geweldig Tagrijn!
    XXX

  7. zakina zegt:

    Je bent een waar kunstenaar met woorden 🙂

  8. Ach, en hij bedoelt het allemal zo goed die ouwe Arie.

  9. Thérèse zegt:

    Echt een heel mooi stukje. Hoe die dromen zo in ‘mekaar’ grijpen, echt heel goed gevonden. En verder is het ook weer een heel geestig verhaal.

  10. Wieneke zegt:

    De blonde kapitein, die niet aan boord was. Mooi gezegd. En van die twee herdershonden uit een kolkende rivier was wél echt gebeurd. Kom op nou! 😉

  11. Martine zegt:

    Nog even, en Arie is onze enige hoop..

  12. FrankieP zegt:

    Arie had die nacht dus een dubbele identiteit?!
    Hij mag in zijn handen klappen dat de blonde kapitein daar geen lucht van rook.

  13. paco zegt:

    Je zou ze eens moeten bundelen

  14. Renesmurf zegt:

    Was het maar zo dat het nu slechts een puppie en een sloot is.
    Maar we wachten af, ik vrees en hoop tegelijkertijd, een hoop moddergegooi.
    Het is niet goed, maar het moet. Of zo.
    Niet gaan dromen, wakker blijven!

  15. ja, er gebeuren ’s nachts rare dingen!
    heldhaftige, zelfs! :-)))
    welterusten, arie en ans!
    euhh .. tagrijn! :-)))

  16. rietepietz zegt:

    Ha héérlijk ,mijn favoriete echtpaar weer aan het woord ,ik krijg er nóóit genoeg van !

  17. Annemarie zegt:

    Woehaa, ik ben toch echt even afgeleid door de zin ze pijpten naar het dansen van die kapitein…
    Sorry…

  18. Di Mario zegt:

    OT bedankt voor de tip, daar had mijn afsluiting moeten staan. Wordt nu veranderd.
    Love As Always
    Di Mario

  19. Di Mario zegt:

    Die Arie is tenminste een man naar mijn hart. Recht door zee.
    Love As Always
    Di Mario

  20. groots in alle eenvoud 🙂
    lekker stel!

  21. Hanny zegt:

    Iedere keer weer verbaas ik me erover hoe je al die verdraaide uitdrukkingen verzint. Daarom blijf ik met plezier de avonturen van Ans en Arie volgen. Petje af voor het verzinnen van deze verhaaltjes.

  22. klaproos zegt:

    whaahhaahahha
    heerlijke aflevering tagrijn,je weet maar nooit wat er nog in het vooruitschiet ligt. Ik heb een enorme status van dienst en kan mezelf recht in de spiegel kijken. En als ik dat schip had gered en heel het land dan de loftrompet over me had gezwaaid, had het best gekund. Er zijn wel meer dromen waargekomen’.
    “hoe verzin je het”
    je bent meesterlijk:-)
    dank je wel

Je kunt hier reageren

