LEIDS DETAIL 190

Na de ruimte vorige week min of meer beschikbaar te hebben gesteld aan de LAFV, wordt de draad in deze 190e aflevering van Leids Detail weer opgepakt met eigen foto's. Een mooi raam, een naamloos steegje en uitzicht op een groene deur. Wie kan het thuisbrengen? Zo niet, dan biedt de tekst na de derde foto weer uitkomst. 

Op de foto hieronder zie je de oudste kerk van Leiden, de Pieterskerk die in 1121 werd gesticht als eenvoudig kapelletje voor de graven van Holland die op korte afstand hiervan hun domicilie hadden. In de dertiende eeuw werd het de parochiekerk van de stad. Helemaal bovenaan zie je het raam dat op de eerste foto is afgebeeld.

 
Op de tweede foto zie je een nauwe doorgang van de Haarlemmerstraat tussen nummer 33 en 35 naar de Apothekersdijk. Het is een naamloze steeg. Tussen deze steeg en de Schapensteeg lag vroeger ter hoogte van Haarlemmerstraat 9 nog een steegje: de Jan Bannensteeg.
Tot slot: zoals op het hek op de foto hieronder is te zien, zijn we hier in het Bethaniënhof aan de Kaiserstraat. Het werd in 1563 door Agatha van Alkemade gesticht. Het hofje, ook wel Hof van Emaus genoemd, telde, zoals gebruikelijk, dertien ‘kameren’, want dertien is het getal van Jezus en de twaalf apostelen. In de acte van stichting werd bepaald ‘dat niemand in desen huysen ofter cameren en zal ontvangen worden, dan oude eerbare mannen ofte vrouwen, geen bedelaers, creupelen ofte blinden, die van quader secte is (d.w.z. niet katholiek) , dronckaerts, noch onvreedsame, noch die eenich merckelycke lichamelick gebreck heeft, die met kinderen ofte schulden belast zijn ende die bij de huijzen om broot gaan.’  Rust, orde, regelmaat, reinheid en niet hertrouwen waren nog enige andere voorwaarden om in het hofje te mogen blijven wonen.
Het hofje bleef tot 1709 familiebezit; in dat jaar werd het door Florentina Barones van Matenesse verkocht aan de burgemeesters van Leiden ten behoeve van de ‘Nederduytsche Gereformeerde Huyssitten Armen’, van ‘quader secte’ dus. In 1895 werd het hofje voor 1395 gulden opgeknapt en in 1907 werd het geheel vernieuwd. Het grenst door het verdwijnen van een grote muur nu direct aan het Jeruzalemshof. In 1996 vond opnieuw renovatie plaats.
 

Het volgende logje staat hier niet zoals gebruikelijk op maandag, maar pas op woensdag!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op LEIDS DETAIL 190

  1. zakina zegt:

    Ongelovelijk dat het voor 1395 gulden opgeknapt kon worden :). Maar ff over dat steegje… je hebt de achterkant van een verkeersbord op de foto en dat bord vind ik op een rare plek zitten en nu ben ik heeeeeeeel nieuwsgierig wat daar dan opstaat.

  2. Elmar zegt:

    Ik vind hofjes altijd erg leuk en zou er best willen wonen om mijn oude dag, maar dan wel met manlief natuurlijk! 😉
    groetjes,
    Elmar

  3. Ghita zegt:

    Jahhh ik herkende de Kennewegsteeg (volgens mij heetie zo, is dus niet naamloos). Heb er dichtbij gewoond (op de Apothekersdijk). En ook het hofje kwam me bekend voor, was er wel eens geweest, maar de naam was ik kwijt.
    Erg leuk weer,deze details.
    groetjes Ghita

  4. Judith zegt:

    Ha, alles goed.
    Bij het laatste hofje heb ik laatst nog langdurig stilgestaan (letterlijk dus) met onze I., dus dat was al een inkoppertje.

  5. rietepietz zegt:

    Dat foto drie uit een hofje moest komen was me wel duidelijk maar wélk hofje weet ik dan weer even niet 😉 Prachtig die steegjes en hofjes in Leiden !

  6. Jaco zegt:

    Ik heb weer eens een twee uit drie, veel voor mij, dus enige gepaste trots is hier op zijn plaats. Dank voor de Details.
    OT, ik zal binnenkort onze achterbuurman eens aanspreken. Dank voor de link!

  7. Morgaine zegt:

    Gewoon prachtig, meer kan ik er niet van maken Tagrijn, erg afgezaagd, maar puur genot voor het oog!
    En dan wens ik jou een fijne tijd toe tot woensdag, wat je ook gaat doen 😀
    XXX

  8. zo’n steegjes zijn altijd heel boeiend!
    ook al hebben ze geen naam? :-))
    het raam is prachtig!
    .. tot in de kleinste details! :-))
    fijn (lang??) weekend, tagrijn!

  9. Niklas zegt:

    Telkens als ik je Leidse details zie, vraag ik me af wat mijn grootouders er van gezien hebben, toen ze vóór 1907 in die omgeving hun carriere begonnen. Ook schijnt mijn moeder er “een betrekking” gehad te hebben, maar daarvan weet ik eigenlijk helemaal niets. Toch heb ik daardoor iets speciaals met Leiden…
    Ik ben weer even aan het snuffelen gegaan of ik de diverse locaties kon vinden. Ik was een beetje verrast door het steegje: vergis ik me (is het toch een ander steegje), of heeft het op Google Maps toch een naam: Kennewegsteeg? Dan zit er boven de ingang aan de Apothekersdijk naast nr. 19 een naambordje boven de ingang!
    Aan de kant van de Haarlemmerstraat kon ik de ingang niet bekijken via Google Maps/Street View.
    Dank weer voor je mooie foto’s!

  10. Renesmurf zegt:

    Ik tref het, ik vind zulke ramen heel erg mooi, en zulke stegen ook!
    Ze geven me een echt stadsgevoel altijd.

  11. Caecil zegt:

    Getver, die Pieterskerk was lastig.
    Dat steegje herinnert me vooral aan 2/3 oktober, wanneer het voor allerlei ‘doeleinden’ gebruikt wordt (bah).
    En dat hofje…. ja, prachtig. Het verhaal over de kreupelen enzo die er niet in mochten, gebruik ik altijd om de ‘goede werken’ van de stichters van hofjes van een andere kant te belichten. Sociale medaille met 2 kanten.
    Fijn weekend, Tagrijn!

  12. Fokkio zegt:

    Mooie beelden van Leiden. Die kerk vooral.

  13. Plato zegt:

    Prima detail, deze 190-ste. Dat hofje, daar ben ik vast wel ingeweest. Want we hebben alle hofjes bekeken die we maar konden vinden. Ik herinner me het niet in het bijzonder. De kerk is mooi, met kerktorens als Apolloraketten. In de lente ga ik weer naar Leiden toe. Er is zoveel te zien.

  14. Hanny zegt:

    Mooie beelden weer uit jouw mooie stad, aangevuld met interessante feiten. De eerste foto spreekt mij het meest aan, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik iets heb met gebrandschilderd glas. Ik ben benieuwd hoe dit raam er van binnenuit bekeken uitziet.

  15. Marijke zegt:

    Het was me al eerder opgevallen, en ik had het je ook al veel eerder willen zeggen: Wat heb jij een heerlijk sfeervol weblog! Vaak als ik aan ‘een dagje uit’ denk, krijg ik dit soort beelden voor ogen.
    De pracht van de stad Leiden laat je door deze verslagen volledig tot zijn recht komen.
    Nu ook weer met dit log over de kerk, het steegje en het hofje; ik zou er zo naartoe willen gaan! Maar voorlopig genoegen nemen met alleen deze foto’s bekijken, en te genieten van je beschrijvingen erover, is beslist geen slecht alternatief!
    OT: Ik respecteer je mening over het Scheper Ziekenhuis.

  16. Di Mario zegt:

    Mooi, lekker veel informatie erbij. Weer om te genieten.
    Love As always
    Di Mario

  17. Ken het steegje uiteraard, maar wist niet dat hij geen naam heeft.
    Raar eigenlijk.
    Wat je ook gaat doen de komende dagen, geniet ervan tot woensdag.

  18. Annemarie zegt:

    Dat hofje is wel geweldig om te zien hoor! Echt genieten.

  19. klaproos zegt:

    een heerlijk log om van te snoepen zo kan je weekend een feestelijk tintje krijgen
    tagrijn
    een heel fijn weekend wens ik jou,

  20. dat kerkje is een echt juweeltje
    mooi detail!

Je kunt hier reageren

