ZONSONDERGANG OP KAAGEILAND

Een maand of twee geleden, zo rond het middaguur, schilderde Tagrijn op Kaageiland op het terras van Het Kompas, deze zonsondergang. Dat lijkt vreemd, maar het het was wel zo. In werkelijkheid was de lucht loodgrijs, maar omdat dat een beetje saai is voor een schilderij veranderde hij een en ander en, hierbij geholpen door penseel en verf, ging opeens de zon onder. Ook het water moest eraan geloven.  Als je op het palet veel violet en roze mengt en wat zinkwit erbij in de bomen aan de horizon dan kom je wel een aardig eind in de buurt van een lucht tijdens een zonsondergang. Het is jammer dat een foto van een schilderij nooit het echte resultaat weergeeft, want op deze foto mis je nu de lichtval van de lage zon op de toppen van de bomen rechts.

Voor wie dit wil weten: het is een doekje van 50 bij 40. Het materiaal is olieverf, maar de onderschildering voor het hele schilderij is gemengd wit met kobaltblauw (imi) in acryl.
 In acryl omdat dat veel sneller droogt en je dus binnen een paar minuten al aan het 'echte werk' kunt beginnen en imitatiekobalt omdat het niet zo zinvol is om voor een onderschildering echte, nogal kostbare kobaltverf te gebruiken.

 

Dit bericht werd geplaatst in Expo en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op ZONSONDERGANG OP KAAGEILAND

  1. Ghita zegt:

    Dit is echt heel mooi.De kleuren doen mij denken aan het werk van Monet.
    Heel knap zoals jij dit kan.

  2. Judith zegt:

    Prachtig! Ik kan totaal niet tekenen of schilderen dus ik kijk altijd vol ontzag naar wat jij op het doek krijgt.
    Onze I. heeft trouwens vorige week haar eerste canvasje beklad met penseel en kwast 🙂

  3. Hildegarde zegt:

    Tsjonge, wat fijn als je zo schilderen kan

  4. Plato zegt:

    Ik blijf het zeggen: je gaat nog steeds vooruit in het schilderwerk. Dit is prachtig gedaan.

  5. kamira zegt:

    mooi tagrijn
    En een waardevolle tip erbij Bedankt Ik dacht dat je die 2soorten niet samen kon gebruiken

  6. rietepietz zegt:

    Je hebt daar vast een fijne middag doorgebracht 😉
    Ik vind het ook zó toch een plezierig schilderijtje maar inderdaad , foto’s doen vaak geen recht aan de schilderkunst .
    Trouwens ook niet altijd aan de natuur ,de prachtige rode kleur van een acer in mijn tuin is op de foto niét te vangen !

  7. Morgaine zegt:

    OT, jij geeft mij les in landschap, dan geef ik jou lesje abstract? 😉
    XXX

  8. Martine zegt:

    Toveren met kwasten, heerlijk is dat toch.
    Het is een vriendelijk schilderij geworden, dank voor het verhaal over het hoe, altijd handig en leuk om te lezen.

  9. Heel mooi geworden Tagrijn.
    Maar ehhhh kan jij van slecht weer, ook mooi weer maken en dan het liefst in het echt 🙂

  10. Di Mario zegt:

    Dat is wel een romantisch plekje zo…. Stond er ook een tafel in de buurt.. voor het diner?
    Love as Always
    Di Mario

  11. een kunstwerk! 🙂
    heerlijk hoe je je eigen draai en kleur aan het werk hebt gegeven
    nu nog een kunstenaar die met camera jouw kunst perfect op kleur weet weer te geven
    en er zo eer aan doet! 🙂

  12. Renesmurf zegt:

    In het echt is zoiets altijd mooier.
    Zo op een scherm krijg je alleen een indruk.
    En het is een mooi werkje, dat is wel te zien.

  13. Annemarie zegt:

    Ik doe het je niet na in elk geval. 🙂
    Nouja, misschien ook wel als ik er de rust voor zou kunnen vinden….

  14. Thérèse zegt:

    Ha, dat vind ik leuk zelf gewoon een stukje natuur veranderen. Zelf deed ik dat ook eens,toen ik buiten bezig was; ik weet het nog goed. Heel ver weg stond een roze struikje, niet in mijn gezichtsveld eigenlijk. “Nou, ik zet hem er toch bij” dacht ik opeens. Jij ook dus met je zonsondergang. Mooi!

  15. lenie zegt:

    misschien het ‘witte’waasje wat altijd op digitale foto’s zit eens verwijderen ??
    is een mooi schilderij Tagrijn , mag er tenminste graag naar kijken !

  16. Morgaine zegt:

    Weet je wat ik persoonlijk zo leuk vind? DAT IK HELEMAAL SNAP WAAR JE HET OVER HEBT! hahahaha
    Ja, en wat nog gaver zou werken, hoor ik her en der, is als je er een dun laagje lijnzaadolie op smeert als je dan met de olieverf aan de slag gaat, met acryl ook trouwens, die moet ik nog uitproberen, mettertijd en bij jou zou ik weleens een lesje natuur willen ondernemen op doek.
    Prachtig, werkelijk prachtig!
    XXX

  17. paco zegt:

    Echt heel mooi, Tagrijn

  18. Hanny zegt:

    Zo herinner ik me de Kaag na een dagje zeilen. Na het afmeren van de boot nagenieten van de mooie lucht. Heel mooi geschilderd!

  19. Wieneke zegt:

    Imitatiekobalt: ja, dat zag ik natuurlijk meteen *proest* Ik vind het een lekker rustgevend schilderijtje.

  20. klaproos zegt:

    mag meteen hier aan de muur tagrijn:-)
    want het is een heerlijk rustgevend doek,
    ik hoor het water kabbelen weet je:-)
    prachtig tagrijn..

  21. elke zonsondergang is anders, maar deze is betoverendmooi, tagrijn!!
    dit is een schilderij waar je kan naar blijven kijken!
    enfin, ikke toch! :-))
    welterusten, tagrijn,

Je kunt hier reageren

