LEIDS DETAIL 192

In deze aflevering twee huizen met luikjes in de Leidse kleuren, een schoorsteenpijp en een slootje in het hartje van de stad. Hint: de gezochte details liggen aardig bijelkaar in de buurt. We volgen weer het beproefde recept: toelichting na de derde foto.

De eerste foto toont ons gerestaureerde woningen aan de Vestestraat 10 tot 14. 

Op de tweede foto zie je de schoorsteen van het voormalige Oudeliedenhuis (Minnehuis) aan de Kaarsenmakersstraat. De foto werd gemaakt vanuit het aan die straat gelegen Jacobsdochtershof.
De derde foto is daar vlakbij gemaakt. Het is namelijk een overblijfsel van de vroegere binnenvestgracht. Het slootje loopt langs het Lakenplein en achter de Kaarsenmakersstraat en vormt de begrenzing met het kerkhof aan de Groenesteeg.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op LEIDS DETAIL 192

  1. Tim Freh zegt:

    Ik vraag me hetzelfde af als Plato. Mooie foto’s trouwens. Net zoals vele andere, voor mij nieuwe blogs, zal ik ook deze blijven volgen :).

  2. Plato zegt:

    Mooie plekjes. Ik kende niets maar ik ben onder de indruk van, vooral, de laatste foto waar zo’n pijp gewoon uit het dak van een huis komt. Waarom was dat ding zo immens lang?

  3. Hildegarde zegt:

    en zo zijn verleden en heden verweven, mooi !

  4. amai, in leiden maken ze het sinterklaas nie makkelijk met zo’n immense schoorsteen? :-))
    alhoewel ..
    die trapgeveltjes? :-))
    al ken ik leiden niet, dankzij jou weet ik tóch de details! ;-))
    fijn weekend, tagrijn!

  5. Morgaine zegt:

    Gewoon prachtig weer Tagrijn. Ik geniet hier van, om onze steden en dorpen zo te zien 😀
    XXX

  6. prachtig hoe je de verborgen hoekjes zo mooi weet uit te lichten 🙂

  7. Renesmurf zegt:

    Toch wel statig, zo`n schoorsteen!
    En de rest is ook heel erg mooi.
    Een mooie aflevering deze week.

  8. Jaco zegt:

    Daar zat ik drie keer mijlenver vandaan, misschien een reden om weer eens die kant op te wandelen met I&R?

  9. Thérèse zegt:

    Mooie details weer. Ik zie nu ook wat Hanny bedoelt. Het slootje vind k het leukst, zo midden in de stad zo’n lieflijk watertje.
    Maar die hoge schoorsteen aan dat oude mannenhuis, waarvoor diende die, zo vraag ik mij af.
    Verder een aangenaam weekend, Tagrijn.

  10. Judith zegt:

    Zo, deze was moeilijk!
    Ik wist alleen de schoorsteen, de rest kon ik echt niet thuisbrengen. Ik kom niet zo vaak in dit gedeelte van de stad.

  11. Hanny heeft oog voor detail! Wat ook op valt is de verschillende kleuren van de luikjes. Rood, maar zo verschillend!

  12. klaproos zegt:

    ik weet niet waar het is tagrijn,
    maar ik heb genoten van de mooie zonnige plaatjes
    en ik wens jou zo’n zelfde weekend toe:-)
    dat zou me heerlijk lijken 🙂

  13. Caecil zegt:

    Moeilijk! Ik ben me juist aan het verdiepen in dit stukje stad, maar merk dat ik nog een hoop werk te doen heb!
    Fijn weekend, Tagrijn!

  14. Di Mario zegt:

    Die Hanny valt zulke dingen op zeg. Pfff, zelfs nu ik het weet valt het me bijna niet op.
    Love As always
    Di Mario

  15. Hanny zegt:

    De huizen zijn prachtig gerestaureerd. Alleen apart dat bij het linkerhuis de steens rollaag niet meer midden boven de kozijnen zit. Blijkbaar zijn het onderste raam en de deur verplaatst.
    Hofjes hebben altijd sfeer. Leuk om er rond te kijken.

  16. Annemarie zegt:

    Dat hofje is lief om te zien!
    Daar kun je je zo een leven voorstellen van vroeger.

  17. Had niet de exacte straat wel de goede wijk, de derde wist ik door de aanwijzing dat het dicht bij elkaar lag.
    En de pijp herkende ik uiteraard.

Je kunt hier reageren

