LEIDS DETAIL 193

Deze week in Leids Detail een windvaan, een uitpandig trappenhuis en een tekst 'Gymnastiekschool'. En alle drie echt hartje stad. Na de derde foto wordt het allemaal weer helder. 

Op de eerste foto zie je de windvaan die op het torentje van het oude universiteitsgebouw aan het Rapenburg staat. Wie in het figuurtje Minerva heeft herkend, zal het onmiddellijk duidelijk zijn geweest. Minerva is de godin van wijsheid en de strijd, vandaar de speer in haar hand. Daaronder zie je de windwijzer van instrumentmaker Samuel van Musschenbroek.


De foto met het uitpandige trappenhuis hoort bij het complex op de hoek van de Pieterskerkgracht en de Lokhorststraat van de architect Veldman . Op deze plaats stond ooit een school. Nadat deze was afgebroken deed het terrein tot 1988 dienst als parkeerplaats. Nu staat er dit complexje van drie woningen en drie maisonettes en een andere deel is nu een klein stadsspeeltuintje. 

Ook voor de derde foto moeten we op de Pieterskerkgracht zijn. In het verslag over de Open Monumentendagen werd al aandacht aan deze oude Gymnastiekschool besteed. Trouwe lezers met een goed geheugen hadden het dus kunnen  weten! De school kwam in 1861 tot stand door een initiatief van de filantroop Kneppelhout en de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op LEIDS DETAIL 193

  1. Plato zegt:

    Tagrijn, klopt het dat in Leiden meer dan gemiddeld wordt gerestaureerd en opgeknapt? Ik kom steeds in steden dat ik denk: heb toch respect voor je oude gebouwen. Koester ze. In Leiden zie ik eigenlijk alleen maar mooie maar ook goed onderhouden objecten. Deze foto’s laten dat ook zien.
    Is dat een kwestie van extra strak beleid in Leiden?

  2. astridvanbeers zegt:

    Je moet toch wel heel veel van jouw stad houden. Al die foto’s die je maakt van het onderwerk “Leiden”.

  3. rietepietz zegt:

    Ik heb dat torentje de afgelopen week wél gezien maar van té ver af om het windvaan te herkennen .Ik heb wél aan je gedacht en beter om me heen gekeken dan ik gewend ben !

  4. Martijn zegt:

    Toch leuk als je zo’n nieuw iets tussen de oude huizen aantreft, die met die uitwendige trap, bedoel ik. Als het goed gedaan wordt, vind ik het altijd een prettige verrassing.

  5. Fokkio zegt:

    Ik vind de eerste twee ook meteen het mooist. Dat zijn mooie details. Goed weekend.

  6. Jaco zegt:

    Ook hier twee uit drie, ik heb zelfs nog lesgegeven in de Gymnastiekschool 🙂

  7. Judith zegt:

    Twee uit drie. Laat ik die Minerva nu nooit gezien hebben!

  8. of topic Paul van Meenen heeft bij mij op jou reactie gereageerd.
    En whiskeyfestival is wel apart inderdaad.
    Wat kosten die kaarten eigenlijk vroeg ik me af.

  9. drie verschillende maar toch boeiende details, tagrijn!
    ja, zelfs voor een niet-leidense.
    niet-nederlands? :-))
    gezellig weekend,

  10. Morgaine zegt:

    De gymnastiekschool, lol, ik hoor mijn oma weer vertellen dat ze ooit lid was van de ‘Stokstijve Stumpers’, de naam was anders natuurlijk maar die twee S’en zaten erin 😉
    Natuurlijk prachtige foto serie!
    XXX

  11. paco zegt:

    Zeer toepasselijk, die windvaan

  12. Caecil zegt:

    Je hebt me weer in de tang, Tagrijn!
    Gelukkig blijk ik wel een trouw lezer met een goed geheugen te zijn!
    Fijn weekend!

  13. Renesmurf zegt:

    Ja, ik vind vooral die mooie rode letters prachtig!
    Aan duidelijkheid niets te wensen over.
    Zoiets doen ze tegenwoordig niet meer zo.

  14. Hanny zegt:

    Mooie details weer. Met name de windwijzer vind ik geweldig.
    Een heel goed weekend!

  15. Niklas zegt:

    Bij Minerva denk ik eerst aan de Kunstacademie in Groningen, en door dat op te zoeken leer ik, dat die oorspronkelijk gekoppeld was aan … de Zeevaartschool!
    Met jouw Leidse details kom ik via Street View nogal eens in Leiden kijken. Jammer van de afstand, anders kwamen we er “non-virtueel” ook eens wat vaker.

  16. Eindelijk weer eens drie uit drie.
    Off topic, inderdaad eerst een hoop ellende met die tv aan vooraf gegaan, maar dreigen helpt hahahah.
    Ga je nog naar het Whiskey festival?

  17. Di Mario zegt:

    Trouwe lezer.. ja… goed geheugen… mmmmmm…
    Love As Always
    Di Mario

  18. klaproos zegt:

    een prachtig leids detail tagrijn je maakt er en mooi naslagwerkje van,
    leiden kan trots zijn op jou:-)
    slaap lekker

Je kunt hier reageren

