LEIDS ALLERLEI


Soms blijf je met foto’s zitten die eigenlijk nergens bijhoren maar die toch wel aardig zijn om te zien. Zoals de foto hierboven. In de tuin van Museum Volkenkunde staan de foto’s van de tentoonstelling over de Maori’s. Op de voorgrond de prauw maar absolute blinkvangers de twee bomen in herfsttooi. 

Van Volkenkunde naar Leiden Zuid is een aardig eindje weg. Hierboven en hieronder zie je beelden van een herfstige wijk Roomburg.

Je kunt je het bijna niet voorstellen maar een paar weken geleden was het terras van La Place aan de Aalmarkt nog bezet. En de duiven zorgen ervoor dat de borden niet meer afgewassen hoeven te worden. (vlnr: Maxim, Geert en Mark.)

’s Avonds zijn veel gebouwen in de stad verlicht. Hieronder de monumentale trap van het Stadhuis en daarna de Koornbrug, door de Leidenaars nog steeds naar de vroegere functie de Korenbeurs genoemd.

Twee foto’s die een schril contrast vormen: eerst het nieuwe gebouw van Achmea, de verzekeraar die hier binnenkort zijn intrek neemt, en daaronder een rustig hoekje aan het oude Pieterskerkhof.  

Dit bericht werd geplaatst in Fotos en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op LEIDS ALLERLEI

  1. Geertje zegt:

    Mooi!
    Soms is het inderdaad lastig foto’s een categorie toe te wijzen, maar dit is wel heel origineel.
    Prachtig dat contrast tussen nieuw en oud; ook in Den haag zie je op de vreemdste plekken dit gebeuren.
    Ik hou van beiden (en hoop dat oud ook neit overal wordt gesloopt).
    Grotere steden veranderen steeds meer en dat is soms heel indrukwekkend.
    Zou best wel weer eens op een terrasje willen zitten! 😉

  2. leuk die foto’s van de Maori’s 🙂
    lijkt me een interessante stam
    en die tentoonstelling zeker de moeite waard

  3. Plato zegt:

    Gedurfd gebouw, dat van Achmea. Mooie afwisselende beelden. Heel leuk logje.

  4. Morgaine zegt:

    OT, Assepoester is weer thuis en laat zich voor een keer zien in haar jurk, de muiltjes? Hmmm, kom dat zien 😛
    XXX

  5. Thérèse zegt:

    Leuk zo’n beetje van alles wat met tegenstellingen en herfstkleuren en politieke duiven ook nog. Je hebt er vast een tijd over nagedacht.

  6. Zilvertje zegt:

    Maori’s, dat vind ik mooie mensen, prachtig die foto’s van hen.

  7. rietepietz zegt:

    Het achmea gebouw heb ik vorige week ook nog vaaf een astanje boven alles uit zien steken en over de koornbrug heb ik zelfs nog gewandeld ,helaas was toen de mooie verlichting niet aan .Het stadhuis was dus ook niet te missen zul je begrijpen 😉
    Leuk om het hier bij jou weer even terug te zien !

  8. Wieneke zegt:

    Leuk, zo’n allegaartje. Beetje erg griezelig gebouwd op die dunne paaltjes, dat Achmea gebouw. Het ziet er zeker geinig uit, maar ik geloof niet dat ik er ooit een stap binnen durf te doen 🙂

  9. Di Mario zegt:

    Die laatste foto is toch veel mooier dan die van de Achmea. Leuk die vergaderende duiven.
    Love As always
    Di Mario
    OT. vandaag nog even de intocht bekeken. Je neefje is ondertussen wereldberoemd. Zelfs Sinterklaas kent hem nu.

  10. paco zegt:

    Mooi, die duiven vooral

  11. Morgaine zegt:

    Lieve Tagrijn, mag ik een verzoek indienen?
    DOE DIT VAKER!!!!! AUB
    😉 Ik hou hiervan, afwisselend, hoort nergens bij, wie hoort wel ergens bij, zo is dat ook met foto’s en altijd komt het weer op zijn plek terecht 😀
    Dank voor de tip van ‘geboeid’ LOL, maar het palet was alweer gevuld 😛
    XXX

  12. klaproos zegt:

    wat een prachtige serie foto’s tagrijn,ik ben blij dat je ze nu plaatst,
    ik ga plat voor de duifjes, en dat gebouw van achmea, ach ja,dát zou ik wel eens willen
    zien:-)

  13. Off topic 2 Paul van Meenen heeft op je reactie gereageerd staat onder jou reactie.
    (of had ik dat al ergens doorgegeven?)

  14. Mooie serie en ja ik herken dat dat er foto’s blijven liggen omdat er niet zo snel een verhaal bij is.
    Off topic, ik ben bij het Whiskey festival geweest apart sfeertje hoor, maar wel leuk.
    Morgen een verslag.

  15. Niklas zegt:

    Ik denk dat dat achmea-gebouw het eerst in elkaar dondert, omdat nauwkeurig is berekend wat de minimale draagkracht moet zijn, en daar is een veiligheidsfactor overheen berekend. Oude gebouwen zijn gewoon zo degelijk mogelijk gebouwd…

  16. Pasula zegt:

    Die duiven hahaha, ze zijn gezegend met die namen… 😉
    Mooie beelden weer Tagrijn, heb ervan genoten! Zo en nu bekijk ik nog even de blogs die ik allemaal bij je gemist heb. Heerlijk om er nog een paar extra te hebben. 😀

  17. Hildegarde zegt:

    Oh, schitterend !!!! grote foto’s buiten vind ik zo al geweldig, maar dit is helemaal mijn zin. En zoals je zegt : MOOI met die prachtige herfstbladeren, wat een koloriet.
    Die nieuwe gebouwen : ook speciaal, heeft wat van Lego hé, met die gele, rode en zwarte kleurenblokjes.

  18. Hanny zegt:

    Leuk zo’n allegaartje foto’s uit Leiden. Zowel nieuw als oud heeft zo zijn charme.
    De stad Leiden kan, met al zijn feesten, prima zo’n schoonmaakteam als Maxim, Geert en Mark gebruiken. :-))

  19. wat een prachtige variatie op ‘leids detail’, tagrijn!!
    van oud naar nieuw,
    van dag naar nacht,
    van kleurrijk naar kleurrijkerdersterder!
    ik zit, net als de duiven, heerlijk na te smullen! :-))

  20. Renesmurf zegt:

    Die duiven, die zijn prachtig.
    En die nieuwbouw, dat hoeft voor mij niet zo, wat lelijk zeg.
    Vooral die onderkant.

  21. ajeetje zegt:

    Mooie foto van het museum in herfsttooi.
    Fijn een afwasteam op het terras “-)))
    🙂 Aly

  22. lenie zegt:

    jahhhh is voor mij nogal logisch !
    val voor Maxim , Geert en Mark hahahahaha
    zitten mooie pics bij ..de tuin van het Museum , vind ik ook héél fraai !

Je kunt hier reageren

