LEIDS DETAIL 194

Deze keer drie delen van gevels. Aan de lezer weer de schone taak ze thuis te brengen. Lukt dat niet, dan brengt de tekst onder de derde foto weer uitkomst.

De eerste foto brengt ons naar de Raamsteeg 2 – 2a. Daar staat het voormalige Rijksmuseum van Natuurlijke Historie, dat nu is ondergebracht in Naturalis. Ofschoon het ontwerp al uit 1893 dateert vond de bouw pas plaats tussen 1900 en 1911. Na de buskruitramp van 1807 heeft het terrein dus bijna een eeuw braak gelegen. Maar dat soort zaken zijn we wel gewend in Leiden. Het vroegere magazijn grenst aan het Van der Werfpark. Het is nu een opslagdepot voor Naturalis, maar ook voor het Rijksmuseum van Oudheden en Museum Boerhaave.

Afgelopen woensdag figureerde het Naaimachinecentrum nog in de Tja-rubriek. Het is te vinden op de hoek van de Steenstraat en de Sint Aagtenstraat. Het werd in 1905 opnieuw opgetrokken in jugendstil en er vestigde zich een bakkerij in. Het werd ontworpen door de architect Leo van der Laan. In 1958 werd er een boekwinkel van de Arbeiderspers gevestigd. Wat de bestemming zal zijn na sluiting van het Naaimachinecentrum is nog onbekend.

Tot slot de gevel op de derde foto. Het is de zijkant van het Heerenlogement van de Nieuwstraat. Je loopt hier over het Van der Sterrepad, de vroegere burchtgracht. Wie heeft gewinkeld op de Haarlemmerstraat en nog even naar de markt wil, vindt hier een ‘sluiproute’ om de drukke Donkersteeg te ontlopen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op LEIDS DETAIL 194

  1. beuzeblaadje zegt:

    Dat is toch ook wel toevallig;
    val ik na lang afwezig te zijn geweest
    gelijk weer met mijn neus in de Leidse
    Detail-boter :-))
    Binnenkort een feestje als je bij de
    200 bent Tagrijn???
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  2. Jaco zegt:

    Zelfs de eerste had ik niet, gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen. Volgende keer beter dan maar..

  3. rietepietz zegt:

    Beeldschoon gebouw op de eerste foto al mag de “sluiproute” er óók zijn !

  4. Judith zegt:

    Ik had alleen de eerste goed!

  5. Marjan zegt:

    Voor het eerst (nou ja, scheelt niet veel) herkende ik met 100% zekerheid een gevel, het raam van de woning boven het naaimachinecentrum. Zo’n 30 jaar geleden (tja) was dat het raam van de studentenkamer van een goede vriend van mij.

  6. Thérèse zegt:

    Wat een schitterend gebouw op die 1e foto. En met die herfstbomen ervoor wordt het nog mooier. Ik hou wel van die beetje ‘wufte’ bouwstijl met al die versierinkjes. Steeds weer wat op te ontdekken.

  7. Herman zegt:

    Ik moet bekennen dat ik geen van de 3 onmiddellijk herkende. Maar daarna krijg ik dan het “O ja erlebnis”. Want uiteraard loop je vaak langs deze panden, niet altijd met de blik omhoog weliswaar, maar toch.
    Dank voor al het fraais dat je altijd van Leiden laat zien.

  8. ik wandel graag met jou mee doorheen leiden, tagrijn!
    zeker als jij me op de mooiste details wijst! :-))
    fijn weekend,

  9. Morgaine zegt:

    Wat is onze cultuur in de bout toch prachtig, schreeuw jij ook mee morgen Tagrijn?
    😉
    XXX

  10. Renesmurf zegt:

    Ik vind het geveltje heel mooi, links en rechts anders. Dat valt op.
    Bijna een eeuw braak liggen is wel erg lang!

  11. plato zegt:

    Ik durf het haast niet te zeggen: 0 punten voor de heer Plato, die hier mistroostig doch toch met opgeheven hoofd het weekeinde in stapt.

  12. Hildegarde zegt:

    Nee, het lukt niet 😉
    Het naaimachinecentrum : fantastisch, het woord alleen al.

  13. Hanny zegt:

    Het zijn weer mooie details die je ons voorschotelt.
    Is ook bekend waarom de topgevel van het naaimachinecentrum niet symmetrisch is?

  14. Pasula zegt:

    Gevels fotografeer ik zelf ook graag, er zijn vooral hele mooie te vinden in Amsterdam. Zo’n leids detail-stukje vind ik altijd erg leuk om te zien. Ik dacht weleens na over een Almeers-detail-stukje, maar dat zit er niet in haha.

  15. paco zegt:

    Die onderste vind ik mooi

  16. Caecil zegt:

    Tegenwoordig kijk ik steeds vaker omhoog, op zoek naar speciale gevels en ornamenten. Ik hoop altijd een Leids Detail te kunnen vinden dat jij nog niet gespot hebt. Op de Raamsteeg heb ik ik zo vaak naar de top van de gevel gekeken dat ik de deur eronder niet eens meer herken…… Lastige details deze week, Tagrijn!
    Toch een fijn weekend gewenst!

  17. Di Mario zegt:

    Die eerste vond ik wel mooi, die tweede wel apart en die derde is alleen maar makkelijk als sluiproute.
    Love As always
    Di Mario

  18. tagrijn zegt:

    @LeidseGlibber: Is dat zo? Ik weet geen andere hoekgevels in de stad te vinden die deze ornamenten op de top hebben.

  19. Nummer twee was zo’n typische gevel die je overal in de stad tegen zou kunnen komen, dacht zelfs nog even dat hij hier in de buurt (bv Hansenstraat) gemaakt was.

Je kunt hier reageren

