GRIJS EN GRAUW AAN HET VALKENBURGSEMEER

Eh… ja… het was inderdaad koud en regenachtig toen bedacht werd eens een bezoek aan het het Valkenburgsemeer te brengen. Zoals de Vlietlanden het recratiegebied is voor Leiden Zuid, zo is het Valkenburgsemeer het voor de bewoners van de Stevenshof. Bij mooi weer zijn de kleine strandjes mudvol, maar nu zijn de meeuwen de stamgasten die een plekje op de palen en aanlegsteigers innemen.  

Het Valkenburgsemeer grenst direct aan de gemeente Leiden en het hoort na de fusie met Valkenburg en Rijnsburg tot de gemeente Katwijk. Natuurlijk had Leiden het gebied waar tot een paar jaar geleden nog vliegveld Valkenburg was, graag ingelijfd voor woningbouw, maar Katwijk kreeg het toegewezen onder voorwaarde dat de gebouwde woningen ook voor Leidenaars beschikbaar moesten zijn. Zo wordt Katwijk dus, na Voorschoten en Leiderdorp, de derde ‘overloop’gemeente voor Leidenaars.
Bij het meer bevindt zich een paviljoen ‘De Tender’ waar, voordat aan de wandeling werd begonnen, nog eerst een goedgevulde vissalade werd verorberd.
  

De Tender ontleent zijn naam aan de wagen die achter de stoomlocomotief water en steenkool meevoert. In de zomermaanden is het mogelijk om met een treintje rond het meer te rijden. Deze attractie hoort bij het Smalspoormuseum dat hieraan grenst.
 

Je kunt natuurlijk op meerdere manieren langs het meer. Deze dames kozen voor een paard en op de foto eronder waren deze wielrenners al heel snel niet meer te zien.


Maar ook op de manier zoals op deze foto kun je je geheel vrijwillig laten natregenen.
 

Aan de andere kant van het meer vindt nog teelt in kassen plaats. Een vreemde gele streep in het grijze landschap.
 

Dichterbij levert dat met de in grijze nevel gehulde kranen een aardig plaatje op.

De oude verkeerstoren van het vliegveld staat er nog als relikwie. Daar vlakbij staat een tot theater omgebouwde hangar waar de musical Soldaat van Oranje wordt opgevoerd.


Zomaar een aardig druilerig plaatje.

Op de diepste plekken is het meer veertig meter diep. Zoals hieronder te zien breidt het meer zich nog steeds verder uit door verdere zanduitgravingen.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op GRIJS EN GRAUW AAN HET VALKENBURGSEMEER

  1. Judith zegt:

    Ik ben er nog nooit geweest! En pas toen je het over het Smalspoormuseum had wist ik waar het was. Niet dat ik daar ooit geweest ben, maar ik heb de borden wel eens zien staan. Cool dat de verkeerstoren er nog staat, kun je daar ook bij/in?

  2. Plato zegt:

    Nooit gehoord van dit gebied. Ik dacht eerst aan Limburg. Maar er zijn meer Valkenburgen. Mooie, wat sinistere plaatjes die een soort van eenzaamheid uitstralen. En die diepte. Tjonge, dat is dan weer gunstig tav de stijgende waterspiegel, lijkt me.

  3. Zilvertje. zegt:

    Genoten van je blog, onbekend gebied voor mij en bij het zien van en foto, begreep ik de gele streep. Nu weet ik ook waar Soldaat van Oranje wordt opgevoerd, ik heb dat toen gevolgd met dat oude vliegtuig. Mooie plaatjes en leuke treintjes. Fijne dag!

  4. Thérèse zegt:

    Een origineel idee om eens een grijze natuur te fotograferen. Zo is het eigenlijk best mooi, moet ik toegeven.
    Dank!!

  5. rietepietz zegt:

    Nou deze fotoserie gaat zeker niét “de mist in ” !
    Die kassen op afstand maken het plaatje toch heel bijzonder ,ik vind het jammer dat de jkassen steeds meer moeten wijken voor woningbouw !

  6. Morgaine zegt:

    Ook met dit weer zijn gezichten als deze mooi, vind ik wel! en de bikkels die vrijwillig daar rondfietsen of rijden? Dat zijn de bikkels en weten hoe je weerstand opbouwt 😉
    Prachtig!
    XXX

  7. boomkruiper zegt:

    Ahhh grote waterpartij met hoop ik straks heel veel vogelsoorten 🙂 En met de kou op komst hoop ik op mooie heldere luchten

  8. Ghita zegt:

    Als ik zo je foto’s zie, ondanks het grijze weer, bedenk ik me dat er vlak bij huis ook mooie plekjes zijn.
    groetjes Ghita

  9. paco zegt:

    Mooi gebied .Zo zie je maar,je weet nog niet de helft

  10. Renesmurf zegt:

    Die kassen vind ik dan weer wat van niks, energieverspilling. Dan zie ik liever een hele zooi windmolens.
    Lijkt me best aardig wandelen daar, als het maar niet te druk is.

  11. Di Mario zegt:

    Toch nog een aardig gebied zo te zien, dat wist ik niet eens.
    Love As always
    Di Mario
    OT, de foto is 22 september dit jaar gemaakt.

  12. ondanks het sombere weer heb jij kleur in je foto’s weten brengen, tagrijn!
    een overloopgemeente??
    ’t klinkt zo ..
    partijdig? :-)))
    ik loop ook over, tagrijn, maar dan van enthousiasme voor je serie! :-)))

  13. Hanny zegt:

    Mooi grijs is niet lelijk. Dat laat je goed zien. Het nevelige weer heeft ook zijn charmes.
    Het rijtje is geweldig!

  14. Mooie reportage, het gekke is ik kom er eigenloijk nooit terwijl het er best mooi is.

  15. klaproos zegt:

    ’t is grauw ’t is blauw,’t is nat, en toch doet deze serie erg warm aan tagrijn,
    dat komt omdat jij het juiste gezelschap bent denk ik 🙂
    ik voel een schilderij aankomen 🙂
    fijna avond nog tagrijn

Je kunt hier reageren

