SINT NIKOLAAS EN ZIJN KNECHT

In de meeste plaatsen van ons land in Sinterklaas nu wel feestelijk binnen gehaald. Omdat Jan Schenkman dit in 1850 ooit in een kinderboekje heeft opgeschreven, is de traditie ontstaan dat Sint de lange reis met een stoomboot heeft gemaakt. Maar Schenkman heeft in dat jaar ook nog een boekje geschreven waarin Sint uit de hemel neerdaalde, zoals het een heiligman betaamt. Hierboven zie je het omslag van dat 160 jaar oude boekje dat ‘Sint Nikolaas en zijn knecht’ heet.
Hieronder een paar plaatjes en de daarbij horende gedichtjes.
 

Plegtige intogt van Sint Nikolaas.

 Daar rijdt hij de stad door,

 Op ’t prachtigst gekleed;

 Zijn knecht draagt de geldkist

 O, zie hoe hij zweet.

 Het regent er bloemen,

 Elk jubelt en juicht,

 Terwijl zich Sint Niklaas

 Op ’t vriendelijkst buigt.

 Één echter verschuilt zich,

 En tracht hem te ontvliên,

 ’t Is Willem, een domoor,

 Maar ’t wordt ras gezien.

St. Nikolaas luistert aan de Deur.

 Wie gluurt daar door ’t reetje?

 De deur is niet digt!

 ’t Is Niklaas, die luistert

 Wat ieder verrigt.

 Wie traag is in ’t leeren,

 Of stout is of boos,

 Sint Niklaas hoort alles,

 Hij luistert altoos!

 Hem kan men niet foppen,

 Geloof mij opregt,

 Wat hij niet gezien heeft,

 Vertelt hem zijn knecht.

St. Nikolaas op Strooiavond.

 Het leeft in den schoorsteen,

 Hoor, hoor dat geraas!

 Hoe rollen hier de app’len,

 ’t Is vast Sint Niklaas!

 Maar neen… ’t Is zijn knechtje,

 Dat zwart is van kleur;

 Want ginds staat de Bisschop,

 Voor de opene deur.

 Zing spoedig een liedje,

 Zie, zie, hoe hij gooit!

 Hoe harder wij zingen,

 Hoe ruimer hij strooit

St. Nikolaas bij een Arm Kind.

 Wel is het Sint Niklaas,

 Maar ach! niet voor mij!

 Vast gaat hij ons hutje

 Stilzwijgend voorbij!

 O, mogt hij er komen,

 Dan kreeg ik toch iets!

 Elk krijgt wat van avond,

 Maar ik, helaas niets!

 ‘k Ben arm! … maar wat zie ik?

 Een pop van taai taai!

 O foei! – en ik morde!

 Neen, dat was niet fraai!

St. Nikolaas op den Schoorsteen.

 O, zie eens naar boven!

 Maar schrik er niet van.

 Wat ziet ge op dien schoorsteen

 Een paard en een’ man!

 Ja zeker, hij is het!

 Zijn knecht staat er bij;

 Hij gluurt naar beneden,

 Misschien wel naar mij!

 Ik groet u, Sint Niklaas!

 Houd vrij mij in ’t oog,

 Graag kwam ik eens bij u,

 Maar ’t dak is zoo hoog.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op SINT NIKOLAAS EN ZIJN KNECHT

  1. Walter Valck zegt:

    die eerste prent beeldt wel zijn vertrek uit, niet zijn aankomst!

  2. Morgaine zegt:

    Volgens mij zijn de prenten uit ‘T grote boek van Tante Pau’ van dezelfde tekenaar dan, hahahaha en ja daar staan ook wat andere platen in, hoe kinderen in de zak gaan bijv 😉
    Prachtig!
    OT, geen idee van die schilder, ik heb alleen zijn voornaam onthouden, Jack… en dan de achternaam dus… enig idee? Dan lees ik het graag!
    XXX

  3. prachtig die oude prenten
    pure nostalgie 🙂

  4. boomkruiper zegt:

    Wat een prachtboek is dit! En nu maar hopen dat de Sint met paard volgend jaar uit de hemel komt zakken :))

  5. Caecil zegt:

    Práchtig blogje, Tagrijn!!!!!

  6. Di Mario zegt:

    Z’n paard is een stukje witter geworden in de loop van de jaren 😉
    Love As Always
    Di Mario

  7. Renesmurf zegt:

    Ik vind Sinterklaas leuk! Zo oud al, en zulke merkwaardige verhalen.
    En het leukste is bewaard gebleven.

  8. rietepietz zegt:

    Een bijzonder Sinterklaas logje Tagrijn, wat leuk om even anderhalve eeuw terug te kijken .Het laatste gedicht is het meest herkenbaar als bestaand sinterklaaslied !

  9. beuzeblaadje zegt:

    Woooow Tagrijn wat geweldig gaaf!!
    Ik heb genoten en gelachen om deze
    geweldige gedichten. En schitterend die
    oude plaatjes erbij! Mijn dochter staat voor de klas en neemt morgen “jouw log” mee naar school, dwz ik heb tekst en plaatjes voor haar uitgeprind!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  10. Plato zegt:

    Ik kende dit boekje en zijn schrijver niet. Maar het zou dus zo maar kunnen dat de commercie dit ook in handen krijgt en de Sint voortaan door de lucht komt aanzweven. Misschien nog wel op zijn paard ook. Daar zijn we lekker mee. Je zal maar een koophuis hebben en als die paarden op je dak krijgen.
    Maar los van dit alles: heel leuk om die oude versjes te lezen en de plaatjes te zien.

  11. Judith@work zegt:

    Fantastisch hoe gedateerd dit is.
    Wij zitten met I. nu ook helemaal in de Sinterklaastoestanden. Ik heb haar dinsdag meegenomen naar het Huis van Sinterklaas en ze was zwaar geïntimideerd door de aanwezigheid van de goedheiligman…

  12. klaproos zegt:

    geweldig mooi tagrijn om te zien, het blijft zo moi om te zien, en ik vind het erg jammer dat de kerstman meer en meer de sint van zijn troon aan het stoten is….
    dank je wel dat jij hem hier houdt…
    🙂

  13. lenie zegt:

    of het nou de tekst is (lekkere ouwe spelling) of de tekeningen , is een prachtboekje !
    en Sint moeten we maar fijn in ere houden .

  14. Wieneke zegt:

    Leuk en schrijnend tegelijk vanwege de bangmakerij. Maar kinderen konden toen wel veel hebben, geloof ik. Het leven was toen niet voor watjes.

  15. paco zegt:

    Prachtige tekeningen

  16. Hanny zegt:

    Wat een leuk boekje! Leuk om de tekeningen te bekijken en de versjes te lezen. Er is in al die jaren niet veel veranderd. Duidelijk is dat dit volksfeest nooit overboord mag worden gegooid.

  17. Martine zegt:

    Prachtig! Is het je opgevallen dat het bovenste vers qua kadans precies samenvalt met “Zie ginds komt de stoomboot”?

  18. al 160j weet dit boekje kinderen te boeien.
    en hoe!!
    de tekeningen vertellen hun eigen verhaal. tel daar de gedichten bij en je hebt een kunstwerk van een boekje
    dankjewel, tagrijn, om mij mee te nemen naar die warme, maar tegelijk spannende dagen, die waarschijnlijk elk kind ervaart rond 6 december? :-))

  19. Mooi toch eigenlijk he dat er in wezen weinig tot niets veranderd is met 160 jaar geleden.
    Daarom is het zo belangrijk dat iedereen van het feest en de traditie afblijft.
    Mooi boekje trouwens Tagrijn.

Je kunt hier reageren

