LEIDS DETAIL 196

Drie gevelstenen die hier onderelkaar, maar feitelijk naast elkaar in de muur zitten, een windvaan en een toren, en de vraag is weer: wat en waar is dit? Scroll naar beneden en je komt het verhaal vanzelf tegen.

In de gevel van het hoekhuis Botermarkt en Gangetje bevindt zich een opnieuw aangebrachte steen die herinnert aan de aanwezigheid van de Roode Toren, een waltoren die ook als gevangenis in gebruik was en die drie jaar na de stadsuitleg van 1386 is gesloopt, tegelijk met de toen overbodig geworden poort op het bolwerk aan het begin van de Hogewoerd.
Op de tweede foto zie je de topgevel van het voormalige Gereformeerd Minne- of Arme Oude Mannen- en Vrouwenhuis aan de Herengracht 33 – 35. Het werd in 1885 gebouwd naar een ontwerp van W.C. Mulder. In het pand zijn tegenwoordig studenten gehuisvest. 

De derde foto zal de meeste moeite hebben gekost. Het gaat hier om een torentje op het vroegere Natuurhistorisch Museum aan de Raamstraat. Het gebouw dateert uit 1900.Vanaf de straat is de toren zoals hij op de foto staat niet goed te zien, maar vanuit het Samuel de Zeehof heb je er voortreffelijk zicht op.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op LEIDS DETAIL 196

  1. Judith zegt:

    Het torentje was juist de enige foto die ik kon plaatsen! Ik heb aan de Botermarkt gewoond maar die gevelstenen heb ik echt nog nooit gezien :-S

  2. beuzeblaadje zegt:

    Leiden is en blijft een “rijke” stad
    Tagrijn! Rijk aan historie en ik blijf
    me verbazen dat je nog steeds weer nieuwe
    details kunt vinden!
    Doeiiii,
    beuzeblaadje

  3. Herman zegt:

    De gevelstenen zijn mij nog nooit opgevallen, ga daar binnenkort eens naar kijken.
    De windvaan herkende ik niet, maar ik weet nu wel waar het pand vroeger toe diende, waarvoor dank.
    En het torentje kende ik ook niet.
    0 uit 0 dus, maar wel weer wat geleerd.

  4. Jaco zegt:

    Ik herkende de stijl van het torentje wel, maar kon het niet plaatsen, dus weer eens een nul uit nul. Overigens wist Ida mij te vertellen dat het depot van de musea ‘mama’s werk’ was, dus het Tweede Kamergebouw. Hoewel ze er natuurlijk flink naast zat, was ik wel aangenaam verrast dat ze die stijl kon herkennen (van rond de eeuwwisseling)

  5. boomkruiper zegt:

    Die studenten behoren binnenkort ook tot de categorie arme mannen/vrouwen vrees ik als de kabinetsplannen doorgaan 😉

  6. Elmar zegt:

    Die studenten hadden het slechter kunnen treffen! 😉
    Interessant en mooi om te zien weer Tagrijn!
    groetjes en nog een fijn weekend!
    Elmar

  7. jammer dat het torentje verstopt zit, want hij mag best gezien worden!
    interessant blog alweer, tagrijn!
    danktcoddaervooren! :-))
    fijn weekend,

  8. rietepietz zegt:

    Die studenten boffen maar ,wat een prachtig gebouw waar ze in mogen wonen !

  9. Weer een mooie serie, Tagrijn. Ik zie wel (en de vorige week ook, geloof ik) dat je zo verstandig bent geweest foto’s in de zomer te amken aan het frisse groen te zien.
    Een fijn weekend!

  10. Renesmurf zegt:

    Gevelstenen vertellen altijd heel veel meer dan wat je ziet.
    Dat moet met zorg bewaard worden.

  11. Plato zegt:

    Ben ik hier eigenlijk de enige niet-Leidenaar. Van LG en Tagrijn weet ik het, van de anderen niet. Soms denk ik: mag ik hier wel komen, ben ik hier soort allochtoon (zoals ik in Hasselt al helemaal ben, maar daar ervaar ik dat als heel verfrissend want België), want ik herken nooit wat. Enfin, die gevelstenen vond ik mooi. In Amsterdam willen ze die dingen nog wel eens uithakken en elders weer inmetselen. Daar ben ik tegen.

  12. Caecil zegt:

    Ik sluit me aan bij Glibber, hoewel ik die gele steentjes wel herkende. Ik kijk nog steeds niet met een fotogravenblik om me heen, dat blijkt maar weer.
    Fijn weekend, Tagrijn. Geniet van het mooie winterweer!

  13. Di Mario zegt:

    Ik had niets goed, maar.. ik zie dat LG dat ook niet had, dus dan ben ik deze week net zo goed als hem. Trouwens. Die studenten zitten er mooi bij.
    Love As always
    Di Mario

  14. Hanny zegt:

    De windvaan is prachtig. De andere details heb je weer goed gevonden.

  15. Annemarie zegt:

    Dat torentje is lief!

  16. klaproos zegt:

    prachtige plaatjes hekjes torentjes en binnenplaatsen,
    ik geniet, toen was het weer wel wat warmer dan nu tagrijn,
    Is het in leiden warm te houden:-)’

  17. Zeker een slechte dag vandaag, had in eerste instantie niets goed.
    Na het lezen wist ik het.
    Off topic, bevalt het boek?

Je kunt hier reageren

