MAORI’S IN LEIDEN

In het Museum Volkenkunde in Leiden zijn onze tegenvoeters te zien. Precies aan de andere kant van onze aardbol, in Nieuw-Zeeland, wonen de Maori's. Zij streken hier zo'n achthonderd jaar geleden als eerste bewoners neer. Hun cultuur is een geheel andere dan die van de latere bewoners. Zij hebben hun cultuur uit noordelijker streken meegenomen en altijd in stand gehouden.
In de expositie wordt veel aandacht besteed aan de imponerende muziek waarbij de haka, een dans waarbij de mannen met uitgestoken tongen er wel erg dreigend uitzien, ten gehore wordt gebracht.
Hieronder zijn ze te zien in een rijk versierd schip dat speciaal voor deze tentoonstelling in het museum door maori's werd vervaardigd en met veel spektakel in gebruik werd genomen.

In een van de gangen staat een verzameling opgesteld van dieren die in Nieuw Zeeland voorkomen.

We worden ondermeer door deze vrouw begroet. Een nogal doorzichtig tiepje. Wie snapt hoe dit kan, mag het zeggen…

Een op de zeven Nieuw-Zeelanders is Maori. Het is belangrijk om Maori te zijn. Daarom zijn veel bewoners op zoek naar hun voorouders om te zien of ze zich wellicht ook Maori mogen noemen.

Het leven van de Maori's concentreert zich op de Marae, een plein waar het openbare leven zich afspeelt. Het is de plek voor vergaderingen, geboorte, huwelijksvoltrekkingen en  begrafenisrituelen. Centraal daarin staat de Wharenui, een ontmoetingshuis, waar je alleen met veel ontzag kunt binnentreden. 

Hieronder een afbeelding van een waka, rijk versierd met houtsnijwerk, evenals de roeisspanen.

Toen de Maori's in Nieuw Zeeland aankwamen troffen zij een land met schrale grond aan. Het was niet gemakkelijk hierop wat te verbouwen en men leefde dus voor een groot deel van de visvangst. Zelfs de vishaakjes, ten dele van walvisbeen, zijn rijk versierd. 

Met deze foto gooi ik het bijltje met een handvat van walvisbeen erbij neer en staak ik mijn verzet tegen een onwillige camera (zie hieronder)

De tentoonstelling is nog tot en met 1 mei te zien in Museum Volkenkunde aan de Steenstraat.  Open: di tm zo en feestdagen van 10-17.Met MK gratis toegang. Tegelijkertijd is er een kleine expositie van de Leidse kunstenaar Fer Hakkaart op de afdeling Oceanië.

(Het zal je wel zijn opgevallen dat de foto's allemaal wat geel van kleur zijn, ondanks inspanningen daar met behulp van een fotoshopprogramma nog iets aan te doen. De lichtwaardemeting en de witbalans is totaal verstoord, werd ook in de fotozaak vastgesteld. Reparatie bij Canon is mogelijk maar is zo kostbaar dat je er bijna een nieuwe camera voor kunt kopen. Dat moet dan volgende week maar gebeuren. Iemand ervaring met Canon SX 30 IS?)

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op MAORI’S IN LEIDEN

  1. boomkruiper zegt:

    En nu maar hopen dat deze cultuur nooit verloren gaat. Wat zou ik graag zo’n mooie kop met tattoo’s op de foto zetten 🙂

  2. kamira zegt:

    prachtig weer tagrijn maar ook een beetje ja wat zalk zeggen

  3. Plato zegt:

    De vrouw stond misschien achter glas?
    Een mooie rapportage. Ik meen de rainsticks te herkennen. Die van mij komen dacht ik uit Australië. Niet goed opgelet in de wereldwinkel.
    Kun je met die camera nog wel goede zwartwitfoto’s maken? Dan heb je er nog wat aan.
    Vraag eens aan Marika (zie mijn links) om raad. Ze fotografeert ook met Canon en is zeer praktisch ingesteld.

  4. beuzeblaadje zegt:

    Wooow, een indrukwekkende
    exposotie Tagrijn!
    Ik heb weer heel wat “opgestoken”
    hier, thanks!!!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  5. rietepietz zegt:

    Ik vind die Maorimannen griezels ,maar dat is dus blijkbaar de bedoeling 😉
    Vervelend dat je camera de geest geeft , we zijn tegenwoordig zó gewend om altijd een camera paraat te hebben dat je bijna niet meer zonde kunt ! Succes met zoektocht ,het type dat jij noemt ken ik niet !

  6. Niklas zegt:

    Camera’s, het is en blijft techniek, en ze hebben niet het eeuwige leven. Garantie net afgelopen natuurlijk.
    Die doorzichtige mevrouw: staat ze in de bundel van een projectie? Of is ze zelf een hologram?

  7. Morgaine zegt:

    Dit is ook erg prachtig, maar ik zag dat het Rijksmuseum in leiden nu ook Egypte en de magie van de Egyptenaren heeft lopen, in Avro’s Kunstuur, en dat trekt mij net even meer dat ik wil proberen dat te gaan zien, lijkt me machtig mooi, net als dit overigens 😀
    XXX

  8. Thérèse zegt:

    Heel mooie tentoonstelling! En vaak noemen ze dat primitieve mensen.
    Succes met de camera!

  9. Wat jij met geel hebt begin met oranje te krijgen ben bang dat ik volgend jaar ook aan een nieuwe camera moet.
    Ik ga zelf eens bij de tentoonstelling kijken hoe dat nu zit met dat doorzichtige tiepje 🙂

  10. Herman zegt:

    Een prachtige tentoonstelling over een intrigerend volk, dat hele mooie voorwerpen maakt.
    Staat nog op mijn te bezoeken lijstje.

  11. Wieneke zegt:

    Ik moet altijd zo lachen om die uitgestoken tongen en die wijdopengesperde ogen. Erg angstaanjagend 😉
    Wat vervelend van je camera. Moet je nu een nieuwe kopen?

  12. paco zegt:

    Ik vind het mooiie foto’s.Geel of niet

  13. Hanny zegt:

    Brrr, ik krijg het al koud als ik die mannen zie dansen, terwijl het publiek in dikke jassen toekijkt.
    Wat een rijk versierde voorwerpen hebben zij. Prachtig.
    Jammer van je camera. Over de SX 30 IS kan ik niets zeggen. Zelf heb ik de SX 1 IS (en niet zoals Annemarie schrijft de 20). En die bevalt mij prima. Succes met het uitzoeken van een nieuwe!

  14. Renesmurf zegt:

    Ik vind de foto`s zo wel mooi hoor, het geeft een alleraardigst indrukje.
    Dat ze al die tijd hun cultuur zo vast hebben weten te houden, dat zegt toch wel iets.

  15. hetgeen jij hier toont is bijzonder gevarieerd, tagrijn!
    dit moet nogal een tentoonstelling zijn!
    een betere reklame dan dit is niet voor te stellen!
    dankjewel dat ik in je binnenzakje mag zitten om dit allemaal mee te beleven! :-))

  16. Jaco zegt:

    Ondanks de witbalans (waarmee ik je ook niet kan helpen helaas) toch mooie en sfeervolle foto’s van een bijzondere tentoonstelling. Misschien dat ik de meisjes nog eens meesleep naar Volkenkunde 🙂

  17. Annemarie zegt:

    He wat jammer dat de camera kapot. Desondanks vind ik het toch een leuke reportage geworden! De maoris is een heel interessant volk.
    Nee sorry, met die camera kan ik je helaas niet helpen. Hanny heeft de 20 en die is zeer tevreden, zij schrijft hier vast wel wat neer. 😉

  18. klaproos zegt:

    wat een geweldige tentoonstelling om te zien, die vrouw liep voro de diaprojector door zeker:-)
    machtig mooi om al die uitdrukkingen te zien tagrijn, ik ben persoonlijk een groter fan van de aboriginals,
    maar ik heb een kennis die vorig jaar naar nieuw zeeland is geweest, ik ben om:-)
    ik wil ook:-)
    bijzondere werktuigen…
    wat jammer van je camera tagrijn, maar ehh als het verschil zo klein is stapte ik over op een nieuw modellek,
    staat je schoen klaar:-)
    wie weet wie weet…..:-)
    dat jij tagrijn….. heet:-)



    oma zingt…
    misschien ook wat voor opa:-)
    groetjes en een fijn avondje:-)

Je kunt hier reageren

