LEIDS DETAIL 197

Deze week in Leids Detail een wat vervallen bouwwerk, zes letters die deel uitmaken van de totale naam van een gebouw en een fraai geveltje. De Leidenaars mogen weer proberen te ontdekken waar dit is en als ze het niet weten, zoals vele andere lezers die er niet wonen, vinden ze de beschrijving weer onder de derde foto.

Op de plaats van de afgebrande Petruskerk aan de Langebrug, werd de brandweerkazerne gebouwd. Maar de brandweer heeft al jarenlang wat andere onderkomens in de stad gevonden. Een groot deel van het complex is er nog, waaronder deze brandtoren.

De letters 'L VOOR Z' maken deel uit van de tekst 'Kweekschool voor Zeevaart' aan het Rembrandtpark bij het Noordeinde. Deze werd in 1878 gebouwd en hier kreeg men een vooropleiding voor de marine. Er waren 300 jongens gehuisvest en om alvast te wennen sliepen ze in hangmatten. In het gebouw zijn nu kantoren gevestigd.

Tot slot gaan we naar de Watersteeg, waar we dit fraaie bouwwerk vinden met het hoektorentje op de Hogewoerd. Het dateert uit 1911, de Jugenstilperiode en dat is vooral goed aan de Hogewoerdzijde te zien. In dit pand was vroeger een winkel van Biesiot gevestigd.

 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op LEIDS DETAIL 197

  1. Judith zegt:

    Ha, alle drie goed!
    Het duurde even voordat ik de eerste foto kon thuisbrengen en de tweede kostte wat puzzelwerk.

  2. Herman zegt:

    De brandweertoren herkende ik, net als het geveltje. Daar kom ik vaak langs. Alleen het puzzelwoord, daar kwam ik niet op.

  3. Tjan zegt:

    Twee uit drie. De L voor Z wist ik zo snel niet bij elkaar te puzzelen, maar achteraf denk ik – als zo vaak – natuurlijk weer ‘ja, logisch…’.

  4. wat een rijkdom aan prachtige gebouwen, tagrijn!
    en elk met zijn eigen verhaal!
    zonnig weekend, :-))

  5. Hanny zegt:

    Jammer dat ze de brandweertoren zo laten versloeren. Er is vast nog iets moois van te maken.
    Goed weekend!

  6. paco zegt:

    In dat bovenste gebou wil ik wel wonen

  7. Plato zegt:

    Die school voor de zeevaart heeft een fenomenaal logo boven zijn deur hangen. Prachtig.
    OT. Bedankt voor je inspirerende reacie. Overigens probeerde ik met mijn stukje niet aan te tonen dat schrijven inspiratie is, maar dat bij schrijven soms inspiratie komt kijken. Dus heel vaak ook niet.
    Daarmee komen onze meningen goeddeels overeen, hoewel jouw inhoudelijke manier om toch tot iets te komen wat anders is dan de mijne. Maar dat is alleen maar positief.
    Ik vond het prettig dat je zo inhoudelijk reageerde. Sorry dat ik de reactie zo doe, want ik kan hier in Hasselt niet via het mailformulier reageren omdat Maria geen Outlook heeft.

  8. boomkruiper zegt:

    🙂 Dacht bij die brandtoren en het zien van de raampjes al aan studentenhuisvesting :))

  9. klaproos zegt:

    dag tagrijn,
    het is zo wiezo een schitterend log,en ik ben blij om er naar te mogen kijken nee zeebenen heb ik niet….
    maar een hangmat dan weer wel 🙂
    en ik vermaak me wel tagrijn,
    jij ook het komende weekend zeker:-)
    lieve groet,en een dank je wel …
    slaap lekker

  10. eva zegt:

    Je hebt het weer op een boeiende manier neergezet.
    Zoals je al zegt: voor Leidenaren zijn dit leuke puzzels.
    (grappig van die sneeuwballen)
    gr eva

  11. Renesmurf zegt:

    Ik vind het allemaal weer erg fraai.
    Wat er nog is is er nog, en moet goed onderhouden worden, en waar nodig opgeknapt!
    Ik vind dat wel wat hebben.

  12. hehe eindelijk zit er iets mee vanavond, heb er drie uit drie .
    Ik lees wel maar zit nog steeds te balen, had grote log af en bij publiceren bleek hij verdwenen grrrrrrrr, vandaar maar even een plakkertje vandaag, sorry.

  13. rietepietz zegt:

    Leuke torentjes weet je steeds weer te vinden Tagrijn !Zelfs de brandweertoren heeft wel iets vind ik !

Je kunt hier reageren

