LEIDS DETAIL 198

In de voor dit jaar laatste aflevering van Leids Detail, een kruis, een gedenkbord en een doorgang. En de vragen zijn weer: wat en waar? Na de derde foto volgt de toelichting.

Je moet het maar net zien natuurlijk, want iedereen kent de Pieterskerk. En inderdaad: dit is het kruis dat op die kerk is geplaatst.
En we blijven bij de Pieterskerk, want de gedenksteen van John Robinson is aan de muur van die kerk bevestigd. Een verplichte fotostop voor Amerikaanse toeristen. De tekst spreekt voor zich.

Vervolgens gaan we naar de Hekkensteeg. Via deze poort onder de voor een Nederlandse stad merkwaardige woningen in een soort Zwitserse chaletstijl, komen we op  de Oude Vest 159. De poort gaf toegang tot de vroegere Brouwerij De Posthoorn.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op LEIDS DETAIL 198

  1. beuzeblaadje zegt:

    Ik hoop dat je nog jaren door
    zult gaan met deze Leidse Detail’s
    Tagrijn!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  2. Herman zegt:

    Ik kende alleen de gedenksteen. Het kruis boven op de Pieterskerk is me tot nu toe nooit opgevallen en de doorgang herkende ik niet van deze kant. Ik ken die wel vanaf de Oude Vest, maar ben kennelijk nog nooit in de Hekkensteeg geweest. Ga daar wel eens kijken als ik er langskomt, intrigeert wel!

  3. Judith zegt:

    De eerste twee had ik goed (hoewel de eerste een gok was) maar de derde niet. Ik kende het poortje wel maar ik kom bijna nooit meer in dat deel van de stad.

  4. plato zegt:

    Een mooi laatste logje. Moge mijn kennisscore in 2011 hoger zijn dan in dit jaar. Ik moet toch eens een boek over Leiden gaan kopen, want ik blijf hopeloos achter.

  5. rietepietz zegt:

    Leuk dat je in de aanloop naar kerst kiest voor een kerk ,althans 2 uit 3 !
    De kerk speelt toch voor veel mensen een rol in de kerstviering !
    Met al de sneeuw van het moment moet je je bij die vakwerkhuizen wel bijna in Duitsland wanen 😉

  6. Thérèse zegt:

    Weer heel mooi. Tja, die vakhuizen, die verwacht je niet in Leiden. Mooi poortje ook, heel aparte bouwstijl!
    Groetjes Th.

  7. boomkruiper zegt:

    Ik mis de sneeuw nog bij de chaletjes 😉 maar ja ik krijg zo wel weer heimwee naar Leiden 🙂

  8. Tjan zegt:

    En opnieuw twee uit drie. Ieder huisje heeft zijn kruisje, dus dat dit kruis bij de Pieterskerk hoorde wist ik niet zo 1-2-3. Gedenksteen en Beierse doorgang waren wel vertrouwde kost.

  9. die doorgang heeft mijn hart gestolen, alhoewel dat kruis er ook best mag zijn! :-))
    fijn weekend, tagrijn!

  10. Ghita zegt:

    Wat leuk die poort bij de Hekkesteeg.
    Ik woon al een tijdje in Leiden maar dit plekje had ik nog niet ontdekt.

  11. Morgaine zegt:

    Ik geniet gewoon van de foto’s en de geschiedenis Tagrijn, net als altijd!
    Prachtig!
    XXX

  12. Hanny zegt:

    Moeten dat vakwerkwerkhuizen voorstellen? Heel apart in Leiden.
    Dan zie ik toch liever de kerk. Hoewel het jammer is dat de ramen zijn dichtgemetseld.
    OT De kerstboom komt straks in Oostenrijk. 🙂

  13. Annemarie zegt:

    Het is denk ik te lang geleden dat ik in Leiden was, want herkennen doe ik het niet meer!
    fijn weekend Tagrijn.

  14. Renesmurf zegt:

    Het is weer wonderschoon!
    Schoonheid zit hem in de details altijd.
    Poorten vind ik altijd leuk, omdat dat niet speciaal echt hoeft.

  15. klaproos zegt:

    een prachtig logje in de zon tagrijn….
    hóe mooi zou het nu zijn onder een laagje sneeuw…
    alles wit, en winstil,
    geweldig mooi om te zien….
    slaap lekker, en droom van sneeuwballende klaprozen in de maneschijn:-)
    * pats*
    da’s de eerste: -)

Je kunt hier reageren

