LEIDS DETAIL 199

In de eerste aflevering van deze rubriek in 2011 een smalle steeg met een erg oude muur, een loopbrug en een deel van een gebouw. En ook nu weer staat er een verhaaltje onder de derde foto.

Op de eerste foto nemen we een kijkje in de Gekroonde Liefdepoort aan de Langebrug. De poort is bekend omdat de vader van Jan Steen en later Jan zelf hier zijn taveerne had. De getoonde muur met het oude raam zou best nog uit deze tijd kunnen stammen.
Voor de foto eronder gaan we eveneens naar de Langebrug. Het is een loopbrug tussen de twee gebouwen van de gemeentelijke dienst voor Sociale Zaken en Arbeidsbeleid.

Als je het park van het Museum Volkenkunde aan de Steenstraat inloopt en je draait je halverwege om dan zie je dit museum zoals op de foto hieronder. Wist u trouwens dat u via deze tuin van de Steenstraat naar de Morspoort kunt lopen?

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op LEIDS DETAIL 199

  1. Herman zegt:

    De laatste foto herkende ik niet, maar is dat nou het Torentje van Leiden (waar de macht zetelt) 😉

  2. smalle steegjes met oude muren zijn het helemaal voor mij 🙂

  3. zakina zegt:

    Ik hou van torentjes 🙂
    En ik denk dat Pasula gelijk heeft #boek

  4. Pasula zegt:

    Prachtige foto’s met weer een boeiende beschrijving. Jee Tagrijn, je kunt een boek uitbrengen van Leids Detail!!!
    2011 is misschien een mooi jaar daarvoor…?

  5. rietepietz zegt:

    Die loopbrug komt wel bekend voor maar natúúrlijk zou ik die niet “thuis kunnen brengen” ,eigenlijk nét zo bij de steegjes want die zijn er nogal wat in Leiden 😉

  6. dit zijn weer drie totaal verschillende en toch boeiende details, tagrijn!!
    ik wandel graag met je mee .. ;-)))
    fijn weekend,

  7. Elmar zegt:

    Mooie mix tussen oude en niuwe details Tagrijn!
    Het steegje is super, met een beetje verbeelding kun je er Jan Steen zien lopen!
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  8. Renesmurf zegt:

    Nieuwe stukken die ze vaak ergens tussen bouwen, ik heb daar altijd mijn twijfels over.
    Oke, het kan wel weer weg, maar dat geldt altijd ook voor het oude.

  9. plato zegt:

    Die eerste foto heeft een donkere, kennelijk wat oudere, ondermuur. Is dat huis op de restanten van deze muur gebouwd? Is er iets van de bouwhistorie bekend. Lijkt me interessant om te weten, vooral oo vanwege die beroemde bewoners.

  10. Di Mario zegt:

    Nul uit drie.. goed he.. Maar ik vind het steegje wel mooi. Zulke steegjes hebben wij hier ook wel een beetje.
    Love As Always
    Di Mario

  11. Morgaine zegt:

    Nee dat wist ik niet, als ik er ooit weer ben, wie weet zoek ik het op en uit 😀
    XXX

  12. Ik kijk uit naar volgende week! Ik verwacht iets spectaculairs.

  13. Tjan zegt:

    Drie uit drie… Dat is nog eens een goed begin van het nieuwe jaar! 🙂 Benieuwd naar de jubileumeditie van volgende week. Leids Detail 200! 🙂

  14. Het derde detail had ik niet herkend, maar wist wel dat je door kan lopen naar de Morspoort.
    Off topic, ik maak nog wel eens een aparte Harley log eerdaags.

  15. Annemarie zegt:

    Dat steegje is wel prachtig! 🙂
    Sfeervol.

  16. Caecil zegt:

    Ach, mij is het allemaal lood om oud ijzer……..

  17. klaproos zegt:

    een heerlijk steegje een raam met een lamp erachter.
    tagrijn, ik heb niet erg veel nodig om gelukkig te zijn:-)
    dat merk je wel hé,
    mooie foto’s laten me zweven…
    * uit logje zweef *

Je kunt hier reageren

