ASSOCIATIES

Soms kan iets toch op een vreemde manier associaties oproepen. Je schrijft iemand een briefje en zet er als datum boven 1-1-11. Vier enen dus. Niet alleen bedenk je dan dat de laatste keer dat zoiets voorkwam meer dan tien jaar geleden was (9-9-99), maar ook dat er op de Haarlemmerstraat 111 in Leiden ooit een winkel was die De Drie Enen heette, een zaak die in behang deed.
Je associeert verder: een ander mooi nummer was Breestraat 123. De fotozaak van Wolfslag, dus was de slagzin: voor foto’s een, twee, drie naar Breestraat een twee drie. Deze Wolfslag was voorzitter van een club van landelijke fotohandelaars. Toen ik een jaar of zestien was, had de man een stand op de beurs Leidato in de Stadsgehoorzaal en hield een slagzinnenwedstrijd. Gevraagd: een slagzin waaruit moest blijken dat fotograferen heel belangrijk was. Tijdens de beurs dacht ik erover na en vulde bij de uitgang het formuliertje in. Ik dacht wel een aardige zin te hebben. Ik viel dan ook in de prijzen, al was het dan maar een troostprijsje: een doosje met dameszakdoekjes. Dat gaf ik dus aan mijn moeder.

Enkele jaren later kwam de nationale fotohandel met een slogan die ze jaren zouden voeren: ‘Foto’s onthouden wat mensen vergeten’. Dat was potverdorie mijn slagzin! Voor de prijs van een doosje zakdoekjes zijn ze zo dus aan deze prachtige slogan gekomen!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

21 reacties op ASSOCIATIES

  1. zakina zegt:

    Hey, die zin ken ik :). Wat een etters, dat ze jouw zin hebben gebruikt voor een paar stomme zakdoekjes, die je zelf niet eens kon gebruiken ;).

  2. rietepietz zegt:

    Een ijzersterke slagzin Tagrijn en daar zijn ze dus inderdaad goedkoop aangekomen want bij dit soort prijsvragen staan in de kleine letterjtes mééstal dat de inzending eigendom wordt van de organisator van de prijsvraag ! Nou ja , mocht je in tranen uitgebarsten zijn kwamen de zakdoekjes toch nog goed van pas 😉

  3. Pasula zegt:

    Ja graven in de archieven levert sommigen nog wat op. Ik deed ooit mee als klein meisje aan een wedstrijd voor Shell en zag later die zin ook op tv terug. Trouwens, programmamakers kunnen er ook wat van. Kijk maar eens naar uitzendingen van Jensen, dan komt er heel wat bekend blogvoer voorbij…

  4. eva zegt:

    Dat is een prachtige slagzin.
    Ja zo komen ze daar goedkoop aan.
    Biet voor niks zijn er vaak van die wedstrijdjes: bedenk een slagzin en je kunt iets winnen.
    Jij hebt tenminste toch nog iets gekregen.
    De Boeven.

  5. Min zegt:

    En dan het ik ook nog gehoord dat er om 11 over één op 11-11-2011 een kind geboren is.
    En op 8-8-88 had ik wel willen trouwen.
    Maar ja de verkering was allang en breed uit en daarom heb ik nu alleen maar een margarinebriefje 😉

  6. plato zegt:

    Dat is wel navrant dan. Goeie slagzin trouwens. Je had het al vroeg in je.
    11-11-11 is mijn moeders sterfdag. En als je dan nog weet dat ze (ik verzin het niet) om elf over elf overleed (alleen dan in de avond) dan vind ik dat nog meer bijzonder.

  7. Herman zegt:

    Eigenlijk ben je een roeping misgelopen. Had je een heel ander leven gehad, meer in de trant van Mad Men.

  8. Frankie zegt:

    Tja. Ik had misschien al lang in Saint-Tropez kunnen wonen, als ik dingen slimmer zou aanpakken. Misschien wonen er straks wel clevere lui in Saint-Tropez over mijn creatieve rug. Wie zal het zeggen. Maar meer tevredenheid dan ik al heb hoef ik niet, dus de arme zielen doen maar.

  9. Elmar zegt:

    Ze zijn mooi voordelig aan die slagzin gekomen Tagrijn, maar de eer is aan jou Tagrijn!
    groetjes,
    Elmar

  10. kamira zegt:

    Ga er achterheen tagrijn
    Moet ik helpen???

  11. Caecil zegt:

    In Zoeterwoude had/heb je de winkeliersvereniging Winkeliers Zoeterwoude = WiZo. Daarvoor bedacht ooit iemand de slogan: sowieso naar de WiZo. Ben ik nooit vergeten. Ik hou van dit soort woordspelletjes.
    Overigens, volgende keer octrooi aanvragen op je vindingen, Tagrijn!

  12. Di Mario zegt:

    Hahahaha, die zakdoekjes heb je zeker niet meer om mijn tranen van het lachen nu te drogen.
    Love As always
    Di Mario

  13. Morgaine zegt:

    Dus eigenlijk, zijn de beste zinnen een troostprijs, dan vergeet je het … hopen ze, jeetje, sjonge sjonge, maar dat is ook eht risico, natuurlijk helemaal ingedekt!
    XXX

  14. Thérèse zegt:

    In ons dorp ging het verhaal -dus ik weet niet zeker of het waar is- dat er ook een slagzinnenwedstrijd was van de benzinepomp Koper. Deze zin schijnt gewonnen te hebben:
    ‘Met benzine van garage Koper
    is je auto gauw bij de sloper’.
    Een leuk logje, Tagrijn!

  15. ps Wij zoeken nog een naam voor onze auto. Zie logje over Youp van het Hek!

  16. Hanny zegt:

    Had je nu maar een foto van de slagzin gemaakt met je naam erbij. Dan was men niet vergeten wie die prachtige slagzin gemaakt had.

  17. ’t is de eer die telt, niete? :-))))
    jouw slogan leverde niet alleen een doos zakdoekjes op, ..
    wat te denken van dit mooie blog?
    om van de leuke herinneringen nog maar te zwijgen? :-))))

  18. Renesmurf zegt:

    En nu is het 11-1-11, zo snel gaat dat!
    Ik vind die slagzin wel geniaal, jammer dat ze niet meer beloond werd zeg.

  19. Een heel mooie slogan, aan de ene kant jammer dat die niet meer opleverde toch mag je er wel trots op zijn.
    Ik kon trouwens een heel eind meelopen mey je associaties.

  20. Annemarie zegt:

    Zo kom je heel erg ver.. Maar mooi dromen!
    Heb je die uitspraak niet vast laten leggen? 😉
    Dan had je nu goed geld gehad.

  21. klaproos zegt:

    whahaahha
    sleep ze voor de rechter,…..
    en laat de zakdoekjes getuigen:-)
    kunnen ze meteen hun tranen drogen als ze jou smartegeld moeten betalen:-)
    een pracht slogan trouwens….
    erg mooi gevonden…

Je kunt hier reageren

